۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: 512706

خیلی‌ها هنوز باور ندارند که این ترقه بازی‌ها، این آتش افروزی‌های خطرناک و این هیاهوهای بی‌جا ممکن است یک روز دامن خودشان را هم بگیرد.

آتش بس در چهارشنبه آخر سال

قدس آنلاین - خیلی‌ها هنوز باور ندارند که این ترقه بازی‌ها، این آتش افروزی‌های خطرناک و این هیاهوهای بی‌جا ممکن است یک روز دامن خودشان را هم بگیرد.

این روزها با توجه به وسعت اطلاع رسانی‌ها که از تلویزیون تا شبکه‌های موبایلی گسترده شده، بعید است کسی در این روزها خبرهای حوادث ناشی از انفجار ترقه را نخوانده باشد، مرگ جوانانی که یا در حین درست کردن یا هنگام استفاده از ترقه و انفجار ناشی از آن جان باخته‌اند، اما همچنان بی‌توجه به این اخبار ترقه و نارنجک را در دست گرفته و راهی خیابان‌ها می‌شوند.

در این میان همان گونه که فروش مواد محترقه اینترنتی شده است، بسیاری از مردم به احترام شهدای آتش نشان پلاسکو با راه اندازی هشتک‌های نه به چهارشنبه خطرناک تلاش دارند تا جوانان را در این شب به سمت مراسم سنتی و اصیل سوق دهند.

* هشدار دادستان

در این میان دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای از ایستگاه‌های مراکز استان‌ها خواسته است با تشکیل شعب ویژه، نسبت به پیشگیری و برخورد جدی با عوامل تهیه، نگهداری و توزیع مواد محترقه و آتش زای غیرمجاز و غیراستاندارد و جلوگیری از بروز حوادث و خسارت‌های جانی ومالی در چهارشنبه آخر سال اقدام کنند.

همچنین رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا می‌گوید: فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی رئیس نظامی جرم بوده و براساس قانون تحت پیگیری قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که دادستان مرکز استان سمنان می‌گوید: استفاده از مواد محترقه در اماکن عمومی، اخلال در نظم و آسایش عمومی محسوب شده و مستوجب حبس از سه ماه تا یک سال و ۷۴ ضربه شلاق است. وی با بیان اینکه آتش زدن اموال دیگران دو تا پنج سال حبس دارد، ابراز داشت: چنانچه استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب ایراد صدمه بدنی به دیگران شود مرتکب به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

* خطر آفرینی ممنوع

بسیاری به این باورند که باید با شدت با هرگونه مراسم در این شب برخورد شود، این در حالی است که طیف منطقی و متعادل‌تر بهاین باورند که نباید مانع تخلیه هیجانات جوانان شد، بلکه باید آن‌ها به سمت روش‌های بی خطر و شیوه‌هایی که برای دیگران مزاحمت نداشته و به اخلال در نظم و امنیت عمومی منجر نمی‌شود، هدایت کرد.

سخنگو و معاون اجتاعی ناجا با تأکید بر اینکه تخلیه هیجان مثبت منعی ندارد، می‌گوید که پلیس در چهارشنبه سوری با کارهای خطرآفرینی که برای دیگران ایجاد مزاحمت می‌کنند، برخورد می‌کند. وی با بیان اینکه باید فرصت را برای تخلیه هیجان مثبت ایجاد کنیم، یادآور می‌شود: اما کارهای خطرآفرین و ایجاد مزاحمت ممنوع بوده و پلیس با متخلفان برخورد می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.