جغتای- عصر دوشنبه با حضور استاندار خراسان رضوی اختلاف اهالی روستاهای شهرستان جغتای با اداره منابع طبیعی این شهرستان باری دیگر به میان آمد.

اختلافات اهالی روستاهای جغتای با اداره منابع طبیعی ادامه دارد

قدس آنلاین- زینب حطیطه: یکی از مسائلی که در همه روستاها، به عنوان درد و مطالبه جدی مردم از سوی اعضای شوراها و کشاورزان مطرح شد، موضوع اختلافات کشاورزان و اداره‌ منابع طبیعی بود که واکنش‌های بسیاری تندی از سوی اهالی روستای کهنه والله آباد در پی داشت.

 مردم این روستاها مدعی شدند که منابع طبیعی اراضی کشاورزی آن‌ها را تصرف کرده و موجب بیکاری جوانان شده است.

عملکرد اداره منابع طبیعی جغتای نارضایتی و اعتراضات شدید مردم در نقاط مختلف شهرستان  ازجمله اهالی روستاهای نوباغ،  ابوچناری ، فریمانه، حطیطه، زرقان، کهنه و الله آباد، ریواده، خداشاه و دستوران را به دنبال داشته و به چالشی اساسی تبدیل شده است، که انتظار می‌رود این روند اصلاح و جلوی تضییع حقوق کشاورزان گرفته شود.

عضو شورای اسلامی روستای کهنه عصر دوشنبه در گفت وگوبا خبرنگار قدس آنلاین  با تأکیدبراینکه شغل اکثرمردم این روستا کشاورزی است تشریح کرد: امرار معاش اهالی روستا از طریق کشاورزی انجام می‌شود و مردم روستا با استفاده از آب های فصلی وکشت دیم کشاورزی می کنند.

ابراهیم عباسی ادامه داد: کشت دیم در دشت های شمالی این دو روستا و همچنین کوه های اطراف بیشتر از۴۰ سال قدمت دارد.

وی افزود: منابع طبیعی جغتای با عدم توجه به سابقه کشت زمین های روستا تراکتورها را توقیف  می کند و امسال کشت دیم نسبت به سال گذشته به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

یکی از کشاورزان روستای کهنه با خنده ای تلخ گفت: مردم روستایمان از دست منابع طبیعی روستا را ترک کردند .

او به صحبت هایش ادامه داد: کشاورزی در زمین‌هایی که قبلا شخم زده اند و کشاورزی شده، مانعی ندارد و از منابع طبیعی جغتای می‌خواهیم در این زمینه سخت‌گیری نکنند.

در ادامه عضو شورای اسلامی روستای  الله آباد با بیان اینکه منابع طبیعی باید به افرادی که دنبال سودجویی هستندسخت‌گیری کند اظهار داشت: به مسؤولان کارخانه سیمان جوین که بیش از ۸سال است که در حال نابودی  اراضی ملی و محیط زیست هستندسخت گیری نمی شود و منابع طبیعی باید حتما  تنها منبع درآمد  این قشر زحمتکش راتصرف کند؟

وی با اشاره به  اینکه منابع طبیعی نارضایتی های بسیاری ازمردم روستا را به دنبال داشته است گفت: منابع طبیعی جغتای با اجرای طرح جنگل کاری در مراتع این روستا حتی مانع  چرای دام ها نیزمی شوند.

جلوگیری از فعالیت کشاورزان

امام جمعه بخش هلالی شهرستان جغتای تصرف اراضی کشاورزان توسط منابع طبیعی را از مشکلات مهم این روستا دانست و گفت: متاسفانه اداره منابع طبیعی با ارایه عکس های هوایی از سال ۱۳۴۲ بیشتر اراضی این روستا را جزو اراضی طبیعی و ملی اعلام کرده اند که این باعث ایجاد مشکلات زیادی در روستاهای این بخش شده است.

حسن عارفی نیا در ادامه افزود: چرخ زندگی اهالی این روستاها با کشاورزی در این زمین ها می چرخد واکثر این زمین ها ارثی بوده است و بعضی برای خرید این زمین پول پرداخت کرده اند.

وی با اشاره به ارسال اعتراض های مردم به کمیسیون ماده واحده و پرداخت جریمه اذعان کرد: منابع طبیعی با تشکیل کمیسیون ماده واحده و دریافت جریمه های سنگین  از مردم نیز این مشکل را رفع نمی کند.

امام جمعه بخش هلالی با بیان اینکه تنها منبع درآمد اهالی این روستا کشاورزی و دامداری است گفت : حتی مردم برای چرای دام ها در مراتع با ممانعت منابع طبیعی روبرو شده اند که این جای بسی نگرانی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی جغتای درگفت وگو تلفنی با خبرنگار قدس آنلاین در پاسخ به نارضایتی کشاورزان و اعضای شورای روستا از عملکرد اداره منابع طبیعی جغتای  اظهار داشت:  فقط یک مورد اعتراض شخصی بوده که زمین مستثنیات از اراضی ملی را تصرف کرده و خلع ید شده است.

اسلام خیرآبادی افزود: مردم از تمامی قوانین اطلاع دارند.

نظر نمی دهم

استاندار خراسان رضوی نیز در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین درجغتای با بیان اینکه من راجع به موضوع خاصی نظر نمی دهم افزود: هر پرونده ای موضوع خود را دارد و باید برود در جای خود بررسی شود.

علیرضا رشیدیان در ادامه  با اشاره به سیاست کلی دولت اظهار داشت: درواقع با واگذاری زمین ها به مردم از تولید و اشتغال حمایت بکند ومبنای اصلی براین است که اگر مغایرت کلی با جایی نداشته باشد ازواگذاری زمین برای تولید کشاورزی حمایت کنیم .

وی افزود: اصل قانون ماده ۷۱مربوط به منابع طبیعی برای واگذاری زمین به تولیدکنندگان می باشد و به همین دلیل درخواست هایی که به کمیسیون ارائه می شود با حداکثر انعطاف برای اعطای  زمین به کسانی که متقاضی هستند موافقت می شود تا بتوانیم یک کار تولید جدیدو اشتغال مناسب در شهرستان داشته باشیم.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.