۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
کد خبر: 513212

موزه ها را فراموش نکنیم

عباسعلی سپاهی یونسی

قدس آنلاین - تعطیلات نوروزی بهانه ای می شود برای این که خیلی ها به گشت و گذار بپردازند و راه سفر را در پیش گیرند.

تماشای عید، انواع و اقسام دارد از دید و بازدید های دوستانه و خانوادگی گرفته تا زدن به دامن طبیعت، تا دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی در سفر و ...

 در این میان یکی از گزینه ها برای گذران زمانی از تعطیلات  و تماشای گذشته از رهگذر دیدن اشیا و آثار قدیمی موزه ها هستند.

سرگذشت موزه و موزه داری در ایران بر می گردد به سال های ۱۲۹۰ه. ق و به سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا. در آن سفرها بود که او با دیدن موزه های دیار فرنگ  و در بازگشت از سفر تصمیم به ایجاد محلی مشابه آن در کاخ گلستان گرفت  و در ادامه ماجرا و تاریخچه موزه های ایران، اولین موزه ای که به طور علمی ساخته شد موزه ایران باستان  بود که ساخت آن به سال ۱۳۱۲ه. ش. باز می گردد.

 بر اساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توان آمار موزه ها و اماکن تاریخی، فرهنگی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دید و مثلاً می توان دریافت که در همه ۳۱ استان کشور موزه وجود دارد در برخی استان ها مانند آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هر کدام ۲۰موزه یا در شهر اصفهان ۳۱موزه و در جایی مثل بوشهر موزه وجود دارد.

نمی دانم برای شما هم این حس وجود دارد یا نه، اما برای من رفتن به موزه حس غریبی دارد انسان ناخودآگاه به تامل و تفکر واداشته می شود سکوت می کند و  می بیند و فکر می کند و البته این حس هم وجود دارد که خیلی ها اهل این که به موزه سر بزنند نیستند دلیلش را نمی دانم اما، موضوعی است که می تواند مورد برسی قرار بگیرد. برای این که موضوع روشن شود فکر کنید اگر ما به اصفهان برویم حتماً باید نقش جهان را ببینیم یا در شیراز آرامگاه سعدی و حافظ را، کرمان بازار کرمان، باغ شازده و ... و به همین ترتیب در دیگر شهرها دیدنی هایی سراغ داریم که به دیدن آن ها برویم اما به دیدن موزه ها کمتر می رویم مگر این که مثلاً از یکی از بازارهای قدیمی در فلان شهر مشغول بازدید باشیم و چشممان به تابلوی موزه بیفتد و وارد موزه شویم.

به نظر می رسد برای موزه ها کمتر از آن چه حق آن هاست تبلیغ کرده ایم و اصولاً موزه گردی لااقل در سفرها به یک سنت جدی تبدیل نشده است و این نکته وقتی غم انگیز می شود که  بدانیم نرفتن به موزه یعنی از کنار بخشی از میراث گذشتگان به آسانی گذشتن و این یعنی این که ما باید بیش از پیش متوجه این داشته باشیم.

باید از روزگار کودکی کودکان را با مقوله ای به نام موزه و اهمیت و کارکردهای آن آشنا کرد و ترتیبی اتخاذ کرد که در برنامه های دانش آموزان در سطوح مختلف تحصیلی بازدید از موزه برای چند نوبت پیش بینی شود.

و کوتاه سخن این که در برنامه های سفر نوروزی خود به هر نقطه از کشورمان که سفر می کنیم حتماً برنامه بازدید از موزه ها را هم در برنامه سفر خود قرار دهیم که خالی از لطف نخواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.