ترازامی در جلسه پارلمان این کشور به دولت محلی اسکاتلند که خواستار استقلال از بریتانیا بعد از اختلاف نظر درباره اتحادیه اروپا شده بود، هشدار داد در هر صورت اسکاتلند از اتحادیه اروپا بیرون خواهد رفت.

ترزامی: اسکاتلند با بریتانیا یا به تنهایی اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، ترزا می نخست وزیر بریتانیا در جلسه پارلمان این کشور به اسکاتلند هشدار داد یا به همراه بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد یا در نهایت به تنهایی آن را ترک می‌کند.

دو روز پیش از این دولت محلی اسکاتلند در آستانه شروع مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) اعلام کرد همه‌پرسی دوم استقلال از بریتانیا برگزار می‌کند چراکه اکثریت مردم اسکاتلند بر خلاف اکثریت مردم بریتانیا، رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده بودند.

لندن که همواره مخالف همه‌پرسی دیگر استقلال اسکاتلند از بریتانیا است، به زودی فرآیند دو ساله مذاکرات خروج از اتحادیه را آغاز می‌کند.

یکی از دلایل اسکاتلند برای ماندن در اتحادیه اروپا،‌ امکان استفاده از بازار واحد اروپا است. خروج بریتانیا (انگلیس،‌ اسکاتلند، ایرلند شمالی، ولز) از اتحادیه اروپا امکان استفاده از مزایای این بازار را نخواهند داشت.

نیکولا استرجون در آستانه آغاز فرآیند مذاکرات برگزیت تاکید کرده بود، بهترین زمان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا پاییز 2018 تا بهار 2019 است. این در حالیست که مذاکرات برگزیت طی روزهای آتی شروع و تا سال 2019 به طول خواهد انجامید.

مردم بریتانیا (انگلیس،‌ اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سوم ژوئن سال 2016 در همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا شرکت کردند که مجموعا 52 درصد رای به خروج داده بودند.

از این میان اکثریت شرکت‌کنندگان انگلیس و ولز رای به خروج و اکثر شرکت‌کنندگان اسکاتلند و ایرلندشمالی رای به ماندن داده بودند که همین مساله به مخالفت دولت محلی اسکاتلند با برگزیت منجر شد.

از همین رو، دولت محلی اسکاتلند همواره تهدید به برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال کرد. اولین بار در سپتامبر سال 2014 مردم اسکاتلند با رای 55 درصدی به عدم استقلال از بریتانیا در این کشور باقی ماندند.

لندن بارها نسبت به این موضع اسکاتلند نسبت به برگزیت واکنش منفی نشان داده و آن را اقدامی تفرقه‌افکنانه نامیده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.