ایلام- استاندار ایلام با ابیان اینکه استان مرزی ایلام به خوبی در مدار توسعه قرار گرفته گفت: در راستای رونق گردشگری دفاع مقدس و بازدید راهیان نور، ساخت ۲۵ پروژه یادمان شهدای دفاع مقدس در استان آغاز شده است.

ایلام در مسیر توسعه/ گردشگری دفاع مقدس رونق می گیرد

ایلام- حامد محمدمرادی- محمد غلام نیا: در راستای تنویر افکار عمومی و نیز بررسی عملکرد دولت یازدهم در استان ایلام در زمینه های مختلف، قدس آنلاین در آخرین روزهای سال ۹۵ گفتگویی را با استاندار ایلام؛ محمدرضا مروارید انجام داد که از نظر مخاطبان می گذرد:

افزایش ۶۷ درصدی صادرات از مرز مهران

استاندار ایلام در این گفتگو با تبریک پیشاپیش سال نو و بهار طبیعت، گفت: با برنامه ریزی ها و تلاش های صورت گرفته در سه سال اخیر، استان مرزی ایلام به خوبی در مدار توسعه قرار گرفته و در بسیاری از شاخص ها به پیشرفت های بسیار مناسبی دست یافته است.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه به منظور رفع موانع و مشکلات فراروی صادرات و افزایش مبادلات مرزی؛ در ده ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد رشد صادرات از مرز بین المللی مهران داشته ایم و در سال های قبل نیز این روند رشد صعودی داشته است، اظهار داشت: به منظور ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان، تجار و بازرگانان به ویژه ساکنین مناطق مرزی، رایزنی ها و پیگیری های متعددی در راستای ایجاد دو بازارچه چیلات و چنگوله صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً از سوی هیئت دولت با ایجاد دو بازارچه چیلات و چنگوله در استان ایلام موافقت شده است، افزود: امسال در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار و همچنین تکمیل زنجیره توسعه و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، از سوی صندوق کارآفرینی امید استان، به متقاضیان دو هزار و ۷۹۹ مورد تسهیلات قرض الحسنه اشتغال پرداخت شده است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام با بیان با افتتاح فاز نخست پتروشیمی در ایلام، امکان استقرار واحدهای پایین دستی پتروشیمی و واحدهای جانبی پالایشگاه فراهم می شود، بیان کرد: در دولت یازدهم شاهد افتتاح کارخانه اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، سولفات پتاسیم، نایلون و نایلکس و ...، در استان بوده ایم که خوشبختانه نقش مؤثری در اشتغال و صادرات استان داشته است.

بیکاری ایلام در رتبه ۲۰ کشور

محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه تا قبل از دولت یازدهم همواره استان ایلام از لحاظ نرخ بیکاری جزء استان های اول یا دوم کشور بوده است، یادآور می شود: با روی کار آمدن دولت یازدهم، نرخ بیکاری استان در سال جاری از ۱۳ و هشت دهم درصد به ۱۱ و دو دهم درصد کاهش یافته و هم اکنون ایلام در رتبه ۲۰ کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه اینکه به منظور رفع مشکلات بیماران بستری شده در بیمارستان های دولتی، کاهش هزینه های درمانی بیماران و جلوگیری از سرگردانی آنان و ارتقاء رضایتمندی بیماران، اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان استان صورت گرفته است، خاطرنشان می سازد: در این راستا و به منظور تجهیز بیمارستان های دولتی استان، تعداد یک دستگاه ام. آر. آی و سه دستگاه سی تی اسکن خریداری و نصب شده است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در این مدت،  پزشکان متخصص در کلیه رشته های تخصصی در مرکز شهرستان های استان مستقر شده اند، تصریح کرد: در راستای بهسازی و ایجاد فضای مناسب در بیمارستان های استان، شش اتاق عمل جراحی در بیمارستان امام(ره) ایلام و ۴۲ تخت آی. سی. یو و سی. سی. یو در هفت بیمارستان استان ایجاد شده است.

محمدرضا مروارید به ارتقاء زیر ساخت سلامت و درمان در استان اشاره و تأکید کرد: در این مدت و در راستای اجرای طرح تحول سلامت، ۵۰ میلیارد تومان بابت خرید ۲۰ دستگاه آمبولانس؛ ۱۰ میلیارد تومان جهت خدمات بهداشت دهان دانش آموزان استان؛ ۱۸ میلیارد و ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز ۸۴ باب خانه بهداشت و مراکز درمانی شهری و روستایی استان هزینه شده است.

ایلام امن ترین استان کشور است

نماینده عالی دولت یازدهم در استان ایلام با بیان اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، ۷۶ درصد مردم از پوشش دیجیتال بهره مند بوده اند، گفت: در سال جاری پوشش دیجیتالی در استان به ۹۵ درصد رسیده که نشانگر تلاش های صورت گرفته در راستای توسعه استان ایلام است.

محمدرضا مروارید به رضایتمندی عشایر و روستاییان ساکن در جوار مرز و تأمین امنیت آنان، جلوگیری از ترددهای غیر مجاز به دو طرف مرز و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان اشاره می کند و اظهار کرد: اجرای طرح حریم امنیتی مرزهای استان ایلام به گونه ای بوده که این استان در چند سال اخیر در زمره امن ترین استان های کشور قرار گرفته است.

وی در ادامه می افزاید: در راستای رونق گردشگری دفاع مقدس و بازدید راهیان نور، ساخت ۲۵ پروژه یادمان شهدای دفاع مقدس در استان آغاز که دو مورد از این پروژه ها افتتاح شده است و ۲۳ پروژه باقیمانده نیز بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

افزایش سهم بانوان ایلامی در مسئولیت ها و اشتغال

استاندار ایلام با اشاره به انتصاب حدود ۱۰۰ نفر از بانوان استان در مناصب مدیریتی استان گفت: فعال کردن گروه های مختلف زنان در برنامه های توسعه استان به ویژه در اشتغال روستایی، اجرای برنامه حمایت از زنان سرپرست خانوار و احداث پارک بانوان در مرکز استان، از جمله خدماتی بوده که رضایت بسیار خوبی را در بین جامعه زنان ایلام فراهم ساخته است.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه در راستای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی نیز اقدامات بسیار خوبی در سطح استان صورت گرفته است، یادآور شد: در استان ایلام و نسبت به سال قبل، شاهد کاهش ۱۳ درصدی خودکشی ها، کاهش ۳۹ درصدی قتل ها و کاهش سه درصدی مراجعین نزاع به پزشکی قانونی در سطح استان بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه در راستای توانمندسازی و تأمین مسکن محرومین، سه هزار و ۲۸۶ واحد مسکونی در سطح استان احداث گردیده است، خاطرنشان ساخت: منابع مالی احداث این سرپناه ها با مشارکت خیرین بنیاد برکت، استانداری، کمیته امداد و بهزیستی تأمین گردیده است و امیدواریم تا پایان سال ۹۶ مشکل مسکن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی استان را به طور کامل برطرف سازیم.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان ایلام با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی ایده ها در استان راه اندازی شده است، تصریح می کند: به منظور رفع نیاز صاحبان ایده و مخترعان، سه مرکز جامع رشد در مرکز استان و مراکز خلاقیت و شکوفایی در تمام شهرستان های استان افتتاح شد.

میادین نفتی آذر و چنگوله؛ زمینه ساز اشتغال و رونق اقتصادی

محمدرضا مروارید به اقدامات دولت یازدهم در خصوص زیر ساخت های آموزشی در دانشگاه ها اشاره و تأکید می کند: از جمله اقدامات شاخص در این زمینه می توان به احداث و تکمیل تعداد زیادی دانشکده، دو مورد کتابخانه مرکزی در دانشگاه های مادر و آزمایشگاه های تخصصی- تحقیقاتی اشاره کرد که زمینه فعال شدن حوزه های مختلف دانشگاه همچون برگزاری همایش های تخصصی، پذیرش دانشجوی خارجی و ... را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در راستای تکمیل زیرساخت های آموزشی مدارس نیز اقدامات شایسته ای در سطح استان صورت گرفته است، گفت: در دولت یازدهم ۹۸ فضای آموزشی با ۳۶۸ کلاس درس در سطح استان احداث شده و مساحت فضاهای آموزشی و پرورشی استان ۴۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع افزایش یافته است.

وی به بهره برداری از فاز اول پتروشیمی ایلام اشاره می کند و اظهار می دارد: در این مدت، بهره برداری از فازهای دوم و سوم پتروشیمی ایلام در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی پروژه ان. جی. ال دهلران پس از یک وقفه طولانی آغاز و پتروشیمی دهلران نیز تعیین تکلیف شده است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه عملیات پروژه بزرگ نفتی آذر تسریع یافته و اخیراً با حضور وزیر نفت فاز اول آن مورد بهره برداری قرار گرفته است و رایزنی ها و پیگیری های لازم نیز برای تسریع در روند کار پروژه چنگوله صورت گرفته است، افزود: امیدواریم با راه اندازی این پروژه های مهم نفتی و صنعتی در استان مشکل خیل عظیمی از جوانان بیکار حل شود و شاهد رونق اقتصادی در منطقه و توسعه همه جانبه استان ایلام هستیم.

محمدرضا مروارید همچنین بیان کرد: در راستای عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی مهران نیز اقدامات بسیار خوبی از قبیل واگذاری زمین به متقاضیان، آغاز به کار تعدادی از پروژه ها، جذب سرمایه گذار خارجی در زمینه سرمایه گذاری در پتروشیمی و نیروگاه سیکل ترکیبی مهران، افزایش مبادلات مرزی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار صورت گرفته است.

مهار آب های مرزی و رونق کشاورزی در استان

وی به تسطیح، نوسازی و اجرای شبکه آبیاری ۵۰ هزار هکتار از اراضی دشت عباس، عین خوش و فکه اشاره می کند و یادآور شد: با این اقدام، بخش عمده ای از اراضی دیم مناطق مذکور به آبی تبدیل شده و ضمن بهبود بهره وری در تولیدات، شاهد رضایت مندی کشاورزان نیز بوده ایم.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان ایلام با بیان اینکه در دولت یازدهم و در راستای سدسازی نیز اقدامات خوب و مؤثری صورت گفته است، خاطرنشان می سازد: سدهای مخزنی دویرج و کنگیر ۲۲۵ میلیون مترمکعب از آب های مرزی را در سال مهار می کنند که علاوه بر جلوگیری از سیلاب های فصلی، آب پایدار اراضی مناطق پایین دست خود را نیز به میزان ۱۲ هزار و ۶۸۰ هکتار تأمین می کنند.

محمدرضا مروارید به ایجاد سامانه گرمسیری و نقش آن در توسعه استان اشاره و تصریح می کند: با اجرای این طرح ۱۸ هزار و ۵۹ هکتار به سطح اراضی آبی استان افزوده خواهد شد و حداقل ۵۴ هزار تن به میزان تولیدات کشاورزی استان اضافه می شود.

وی با بیان اینکه کشت باغات زیتون و پسته یکی از اولویت های اصلی در بخش کشاورزی استان است، تأکید می کند: با افزایش سطح زیرکشت؛ باغات زیتون استان به دو هزار هکتار افزایش می یابد و سهم دو هزار هکتاری باغات پسته نیز در سال های آینده تجهیز می شوند و افزایش خواهند یافت.

تکمیل زیرساخت های مهران؛ افزایش ۳۰ درصدی زائران

استاندار ایلام با اشاره به سد و نیروگاه عظیم سیمره، گفت: با تسریع و تکمیل این طرح؛ ۴۵۰ مگاوات برق تولید و امکان توسعه فعالیت های کشاورزی(ماهی در قفس) و دیگر فعالیت های گردشگری نیز فراهم خواهد شد.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه برگزاری آیین باشکوه کنگره عظیم اربعین و تقویت و تکمیل زیرساخت های استان و مهران جزء  اولویت های اول استان است، اظهار داشت: در راستای ارائه خدمات مناسب به زائران عزیز، اقدامات مناسبی از جمله ایجاد پارکینگ ها، احداث کنارگذر شهر مهران، حذف نقاط حادثه خیز در مسیر مهران، چهار خطه کردن و کاهش مسافت ایلام- مهران، آبرسانی و ارتقای فنی مسیرهای منتهی به شهر مرزی مهران صورت گرفته و خوشبختانه رضایت مندی نسبی و افزایش ۳۰ درصدی زائران را در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بهسازی و چهار خطه کردن مسیر ایلام- مهران، در دیگر مناطق استان نیز خدمات مناسبی به نتیجه رسیده است، می افزاید: بهسازی و تعریض قطعه هفت مورموری، روکش آسفالت قبله- انارک، روکش آسفالت سرابکلان حسن گاوداری، روکش آسفالت چم آب- بانویزه، بهسازی گردنه قلاجه، احداث پل پشته ماژین، احداث پل های کنارگذر شهر دهلران، احداث سالن ورزشی و درمانگاه بانبرز، مجتمع فرهنگی و کتابخانه مرکزی ایلام و ...، از جمله اقداماتی هستند که در دولت یازدهم در استان ایلام به سرانجام رسیده اند.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان ایلام با بیان اینکه ایستگاه های سنجش گرد و غبار در شهرستان های چرداول، دره شهر و آبدانان نصب شده اند، بیان می دارد: به منظور تأمین سلامت جامعه؛ اقدامات پیشگیرانه و متناسب با آلودگی ها، در اسرع وقت اطلاع رسانی می شود.

احداث موزه تاریخ طبیعی و رونق گردشگری

محمدرضا مروارید همچنین یادآور شد: در جریان سیل سال گذشته و در راستای احداث بنا، تعمیرات و ...، ۲۴ هزار فقره تسهیلات کم بهره به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در جریان زلزله مورموری نیز دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بابت احداث و تعمیر حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شده است.

وی با اشاره به راه اندازی موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیست محیطی در استان ایلام، خاطرنشان ساخت: موزه تاریخ طبیعی در استان باعث آشنایی مردم با گونه های مختلف حیات وحش شده و باعث می شود که علاوه بر هم استانی های عزیز، گردشگران استان های دیگر نیز از این موزه بازدید کنند و این اقدام باعث شده تا گردشگری استان رونق پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۷۹ دستگاه انواع ماشین آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری های استان اختصاص یافته است، تصریح کرد: در راستای بهسازی ماشین آلات عمرانی شهرداری های استان، در دو سال اخیر نیز بالغ بر ۴۵ دستگاه ماشین آلات عمرانی به صورت یارانه ای و با کمک ۵۰ درصدی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور؛ به شهرداری های استان تحویل شده است.

استاندار ایلام همچنین تأکید کرد: با توجه به تقاضای سفر هوایی از استان ایلام به کشور عراق و سایر استان های کشور، پروازهای استان ۵۰۰ درصد افزایش  و فرودگاه شهدای ایلام نیز به فرودگاه بین المللی ارتقاء یافته و به همین منظور سالن جدید فرودگاه  هم اکنون در حال ساخت است و تا پایان سال ۹۶ افتتاح خواهد شد.

محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه با برنامه ریزی ها و تلاش های صورت گرفته در سه سال اخیر، استان مرزی ایلام به خوبی در مدار توسعه قرار گرفته و در بسیاری از شاخص ها به پیشرفت های بسیار مناسبی دست یافته است، گفت: امیدواریم سال آینده با گشایش  و تخصیص به موقع اعتبارات، شاهد جهش اقتصادی و توسعه همه جانبه استان و کشور باشیم.

وی در پایان نقش رسانه ها را در پیشبرد اهداف و توسعه و تنویر افکار عمومی بسیار حائز اهمیت می داند و اظهار می دارد: بدون همراهی، همیاری و همکاری رسانه ها نمی توان به اهداف ایده آل دست یافت و جا دارد که از مجاهدت های شبانه روزی و همه جانبه تمامی خبرنگاران و رسانه های فعال استان در این مدت، نهایت سپاس و تقدیر را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.