امام جمعه قم با بیان این که در حوزه اقتصاد به ویژه اقتصاد مقاومتی کاستی های جدی داریم، گفت: انتظار می رود مسؤولان کاستی در اقتصاد مقاومتی را برطرف کنند.

مسؤولان کاستی های اقتصاد مقاومتی را برطرف کنند

 به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رعایت عهد و پیمان از سوی مسؤولان و مردم گفت: اگر مسؤولان پایبند به عهدهای خود باشند جامعه اقتدار پیدا خواهد کرد.

وی با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن افزود: زن در نگاه اسلام یک جایگاه مهم دارد، نگاه مترقی اسلام در حقوق و اخلاق در ارتباط با زن بهترین الگوی زندگی سالم برای زنان و مردان امروز است، مسیر غلط و انحرافی که امروز تمدن غرب پیش روی زنان گذاشته، مسیر بن بستی است که سعادت از آن بیرون نخواهد آمد.

امام جمعه قم با بیان این که در اسلام الگوهایی همانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و بانوان دیگر می توانند برای امروز هم سرمشق باشند، اظهار داشت: نظام حقوق زن و خانواده، نظام ارتباطات زن و مردم در جامعه، نقش های گوناگونی که اسلام برای زن قائل شده و جایگاه رفیع معنوی که اسلام برای زن در نظر گرفته، الگوهایی است که باید با کمال سرافرازی و افتخار به دنیا عرضه کنیم؛ در نگاه اسلام زن جایگاه اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و در عین حال نقش مهم خانوادگی دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به پیش رو بودن ایام نوروز اظهار داشت: بهار و تحول عظیم طبیعت جریانی بسیار الهام بخش و الگو بخش است، بهار طبیعت و زنده شدن گیاهان و زمین نشانه ای از قدرت عظیم الهی است، همه حوادث عالم نشان دهنده قدرت خداوند است اما برخی از مقاطع برجستگی دارد، تحول طبیعت باید انسان ها را به معاد و قدرت الهی برساند.

وی ادامه داد: نو شدن طبیعت می تواند الگویی برای نو شدن دل و جان در انسان ها باشد،  برخی از سنت ها وجود دارد که طبق موازین اسلام خوب است؛ رفت وآمدها، دید و بازدیدها، کینه زدایی ها، اصلاح خانواده و روابط خانوادگی، سیاحت و زیارت در چارچوب شرع مواردی است که اسلام می پذیرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که باید از بهار طبیعت برای نزدیکی دل ها استفاده کرد، ابراز داشت: اگر کسانی کینه از هم دارند باید از بزدایند و دل ها را نرم کنند، از این فرصت باید برای سالم سازی فضای اخلاقی و اجتماعی استفاده شود.

وی عنوان کرد: باید نسبت به فقرا و مستمندان توجه شود و نسبت به زائران تکریم به عمل آید، برای کاهش تصادفات و مشکلات همه باید همت کنند؛ مسؤولان تلاش می کنند که جای تقدیر دارد، ان شاء الله در سال جدید و ایام تعطیلات شاهد آسایش مردم و رعایت احوال فقرا و کاهش مخاطرات باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کاهش آمار تصادفات مسأله ای بسیار مهم است که باید مورد توجه باشد، گرچه در مقایسه با سال قبل درصدی از تصادفات کاهش پیدا کرده اما در شرایط بسیار ناگواری هستیم و همه باید برای کاهش آسیب ها همت کنند.

وی با گرامیداشت سالگرد تأسیس حوزه قم و اشاره به حمله رژیم ستمشاهی به فیضیه اضافه کرد: حوزه قم در فروردین ماه ۱۳۰۰ پایه گذاری شد که تبریک می گوییم، مردم و طلاب مورد حمله دشمن قرار گرفتند اما با شجاعت خود حمله ها را دفع کردند و بر سر پیمان خود با انقلاب ایستادند تا به پیروزی نهایی منجر شد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: امروز قم قهرمان، حوزه انقلابی، طلاب، و علما و مراجع بر سر پیمان انقلاب اسلامی ایستادند و به فضل خدا هیچگاه از این راه نورانی و پیمان الهی جدا نخواهد شد.

وی با اشاره به مسائل داخلی و خارجی کشور افزود: در عرصه داخلی ارتقای امنیت کشور در شرایط سخت و پیشرفت های صنایع دفاعی  را داشتیم که جای تقدیر و تشکر دارد؛ در حوزه اقتصاد به ویژه اقتصاد مقاومتی کاستی های جدی داریم، رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان مطالب در این باره فرمودند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: انتظار می رود کاستی که در اقتصاد مقاومتی و عدم رشد جمعیت داریم برطرف شود، رشد جمعیت ۱/۲۴ اعلام شد که بسیار نگران کننده است و آینده خطیری دارد؛ آسیب های اجتماعی، تبعیض های حقوقی و  رکود صنعت از مشکلات مهمی است که به نتایج مطلوب در این زمینه ها دست پیدا نکردیم.

وی ادامه داد: مسؤولان و قوا باید با همت بلند و طراحی برنامه های دقیق در حوزه آسیب های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جمعیت، مسائل حقوقی و نظام سالم اداری و اجتماعی مشکلات را برطرف کنند، این انتظاری است که ملت ما در پایان سال از مسؤولان دارد و ان شاءالله این مسیر اصلاح شود.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در عرصه خارجی ما دسیسه های بزرگ مستکبران را در ایجاد اختلاف مذهبی، اشغال و تعرض ها به جوامع اسلامی داشتیم؛ در یمن، بحرین، عراق و سوریه انواع مشکلات را شاهد بودیم اما با عنایت الهی با وجود همه مشکلات گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون درخشش پیدا کرد، مقاومت پیش رفت و شر دشمنان  اسلام و تکفیری ها کاهش پیدا کرد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی عنوان کرد: در جریان بحرین همچنان نگران جوانان و مردم بحرین و شیخ عیسی قاسم هستیم، امیدواریم که پیروزی های زنجیره وار جبهه مقاومت در سراسر منطقه به صورت قوی به پیش برود و به پیروزی های نهایی در سال آینده برسد.

امام جمعه قم در پایان دخالت های اخیر آمریکا در سوریه را خلاف منطق بین الملل دانست و سیاست های خصمانه این کشور را محکوم کرد.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.