کیان- مردم چهار محال و بختیاری همه ساله چراغ خانه‌ها و اجاق خود را با شمعی که از امامزاده است روشن می‌کنند و نور و گرمای امامزاده را به یمن سالی پر برکت و خیر به خانه خود می‌برند.

 آئین چراغ‌گیران؛پیوند با گذشتگان

به گزارش قدس آنلاین؛ در میان همه آیین ها و جشن های کهن ایرانی، نوروز آغاز وقت نو شدن سال ایرانی سرآغاز یکی از مهم ترین جشن هاست که آیین ها و اسطوره ها و افسانه های زیادی درباره آن وجود دارد. هر یک از اشکال، انواع مراسم و سنت های نمایشی و نیز بازی ها را شامل می شوند که حتی اگر تبدیل به نمایش نشوند یا در نمایش ها به کار گرفته نشوند، ریشه هایی دارند که به خاستگاه های نمایشی دامن می زند. یا اینکه ویژگی ها و ظرفیت هایی را دارا هستند که می توانند دستمایه تولید نمایش قرار بگیرند یا در شکل های مختلف نمایش میدانی به کار گرفته شوند.

 آئین چراغ‌گیران (بران) یکی از آئین‌های سنتی چهار محال و بختیاری محسوب می‌شود که در روزهای پایانی سال انجام می شود.

زهرا بیگ‌زاده مسئول مرکز فرهنگی هنری شهر کیان آئین چراغ‌بران را برگرفته از اعتقاد مذهبی مردم به روشنایی و نور معصومین در مسیر زندگی آنان دانست و افزود: مردم استان همه ساله چراغ خانه‌ها و اجاق خود را با شمعی که از امامزاده است روشن می‌کنند و نور و گرمای امامزاده را به یمن سالی پر برکت و خیر به خانه خود می‌برند.

وی با اشاره به این که آئین چراغ‌گیران (بران) یکی از آئین‌های سنتی استان محسوب می‌شود هدف از اجرای این برنامه را اشاعه فرهنگ بومی محلی و ترویج مفاهیم دینی و ملی در سایه این حرکت های نمادین دانست و اضافه کرد: هم‌جواری مرکز فرهنگی هنری شهر کیان با امام‌زاده شاهزاده عزیزالله پیوند نسل امروز با آئین‌های گذشته و پرورش حس دینی در کودکان ونوجوانان را ازجمله موارد مورد توجه در اجرای این مراسم عنوان کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.