وبگاه تحلیلی آسیا تایمز نوشت: ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه‌ و ماهیت مذهبی‌اش جایگاه مهمی را در تلاش‌های روسیه و چین جهت ‌خنثی سازی اقدام‌های غرب در بی ثباتی منطقه که با کمک گروه‌های سنی و افراطی صورت می‌گیرد، ایفا می‌کند.

ایران کماکان دشمن نخست آمریکا است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  وبگاه تحلیلی  «آسیا تایمز»  در گزارشی نوشت: ایران دوباره به   دشمن شماره یک آمریکا مبدل شده  و در حالی‌که این کشور جدی‌ترین تهدید علیه منافع آمریکا در خاورمیانه گشته، این تنش درحال افزایش است و حتی مقام نظامی ارشد آمریکا نیز تهدیدهای ایران را بسیار جدی تر از داعش می‌داند. بنابر این، ضرورت مقابله با تهدیدهای ایران هم سطح و هم تراز با راهبرد ضد داعش کاخ سفید است.

این وبگاه با اشاره به موید شدن چنین مسئله‌ای بعد از  سخنان اخیر ژنرال «جوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا مورخ نهم مارس و در جلسه شنود کمیته نیروهای مسلح که گفته بود ایران بزرگترین تهدید بلند مدت علیه منافع آمریکا در سراسر جهان است و نیز ذکر تحولات سوریه و مذاکرات مربوط به برقراری صلح در این کشور و نقش روسیه در آن نوشت: با توجه به این‌که ایران (از منظر آمریکا) بزرگترین تهدید علیه صلح در منطقه ذکر شده، چندین مورد آشکار به نظر می‌رسد.

نخست، باوجودی‌که «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را پاره نکرده است اما این توافق موجب بازداشتن آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید بر ایران نمی‌شود.

دوم این‌که، آمریکا با تحت فشار گذاشتن ایران بر روسیه و فرآیِند مذاکرات صلح سوریه نیز فشار وارد می‌کند. آمریکا با طرح ریزی این‌که ایران «دشمن صلح» است سعی دارد روسیه را به سمتی ببرد که انگار متحد دشمن صلح و ثبات گشته است.

بر این اساس، این فشارها همچنین به خاطر این است که ایران کماکان متحد روسیه مانده و نقش مرکزی را علیه جنگجویان وهابی تحت حمایت غرب ایفا می‌کند.

سومین مورد این‌که آمریکا با رواج رفتار جنون آمیز ضد ایران سعی دارد نظر اعراب را در حمایت از نبرد جلب نماید. البته موفقیت روسیه در سوریه گمانه زنی‌هایی را درباره موقعیت ایران در سوریه برانگیخته و این موردی است که در وهله نخست اعراب و اسرائیل، متحدان آمریکا در منطقه آن‌را تحمل نمی‌کنند. بنابراین، تلاش می‌شود تا ایران به عنوان خطرناک‌ترین عنصر در منطقه معرفی شود.

آسیا تایمز نوشت: ایران به خاطر نقشش در سوریه دوباره به دشمن شماره یک آمریکا مبدل شده است.

بر اساس این گزارش، در حالی‌که ایران در مذاکرات مقام‌های ترکیه، روسیه و آمریکا در آنتالیای ترکیه غایب بود اما ناخواسته به مرکز چانه زنی‌های آمریکا با روسیه مبدل گشت و حضور ایران با وجود غایب بودنش در این جلسات حس شد.

آسیا تایمز نوشت: مادامی‌که مواضع ایران از نظر آمریکا نگران کننده باشد دلیلی برای دولت جدید این کشور  در پذیرش امیال‌های منطقه‌ای ایران وجود ندارد. واشنگتن نیز مطمئن است که روسیه، ایران را قربانی نمی‌کند.

در خاتمه این تحلیل آمده است: ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه‌ و ماهیت مذهبی‌اش کماکان جایگاه مهمی را در تلاش‌های روسیه و چین در ‌خنثی سازی اقدام‌های بی‌ثبات کننده غرب در منطقه که با کمک گروه‌های سنی و افراطی صورت می‌گیرد، ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.