استان ها: استان سمنان با وجود جاذبه های گردشگری بسیار و داشتن آب و هوای متنوع در نقاط مختلف آن جمیع اضداد طبیعت را تنها در ۲۰ کیلومتری خود گردآورده است.

گشت و گذار در قاره کوچک/گذر از جنگل ابر و دیدار با«بایزید بسطامی»

به گزارش قدس آنلاین، کویر، جنگل، مناطق خشک و بیابانی، مناطق سر سبز و جمیع اضداد طبیعت را یکجا می توان در مصافتی به ابعاد ۲۰ کیلومتر مربع در استان سمنان مشاهده کرد.

طبیعت بکر و دست نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستانهای این استان نیز جالب توجه است، به طوریکه با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزاد و مهدیشهر می توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی کمتر از ۲۰ کیلومتر داشت.

مرکز استان

گرمابه پهنه یکی از بناهای تاریخی سمنان است که ۵۶۷ سال از تاریخ بنای اولیه آن می گذرد.

این حمام در سال ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه محلی باستان شناسی و مردم شناسی شد. در این موزه اسکلت ۴هزار ساله بدست آمده از تپه حصار دامغان نیز وجود دارد. در کنار آن لوازمی قرار دارد که در هنگام مرگ کنار متوفی قرارداده شده است.

هدف اصلی از قرار دادن این اسکلت نشان دادن شیوه تدفین در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد. این اسکلت با ضمائم آن در یک محفظه مکعبی شیشه ای قرار گرفته است.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان بنایی بسیار کهن و باارزش در خیابان امام سمنان است. در طول زمان تغییرات و تحولات زیادی در این مسجد بوجود آمده است، اما هم اکنون در آن آثار دوران سلجوقی و تیموری دیده می‌شود. عقیده بر این است که این مسجد در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است.

مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار بوده است. سبک معماری این بنا، به شیوه معماری آذری می باشد.

کاروانسرای سنگی آهوان

کاروانسرای سنگی آهوان (رباط انوشیروانی) از دیگر جاذبه های گردشگری سمنان است که در منطقه سردسیر آهوان در ۴۲ کیلومتری شرق شهر سمنان قرار گرفته است. ساختمان این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج است. در نزدیکی این بنا، کاروانسرای شاه‌عباسی آهوان نیز قرار دارد.

این رباط دارای ۲۶ اتاق است که در اطراف حیاط واقع اند و در جلوی هر اتاق ایوانی سرپوشیده قرار دارد. این خصوصیت در بین کاروان سراهای ایران کمتر دیده شده است.

در ده کیلومتری شمال شرقی سمنان در محلی به نام کلاته سارو که چشمه سار زیبایی است و بر فراز دو رشته کوه طرفین آن، آثار دو قلعه مستحکم و پر ابهت به چشم می خورد. وجود پرتگاه های خطرناک و صعب العبور بودن راه این دو دژ را به صورت دژهای تسخیر ناپذیر در آورده است.

کوچه باغ های سمنان واقع در ضلع جنوبی بلوار ۱۷ شهریور توجه هر مسافری که تصویری کویری از سمنان دارد را به خود جلب می کند این کوچه باغ ها که در وسط شهر سمنان واقع شده باقی مانده از بافت طبیعی شهر است که پر از درختان انار، انجیر، توت و … است خصوصا نهری که در آن جاری است در شرایط کویری همچون طلایی می درخشد.

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که در زمان سلطنت ناصرالدین شاه بنا شده است. یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی، سردر جالب توجهی است که در آن تصویر تاریخی نبرد رستم و دیو سپید روی کاشی هفت رنگ منقوش است.

شاهرود

پارک آبشار شاهرود یا مجموعه آبشار شاهرود مکانی مناسب برای استراحت مسافران است این مجموعه شامل آبشار، باغ وحشی کوچک و جاده سلامت با امکانات ورزشی است که می تواند فرصتی برای استراحت باشد.

آرامگاه بازید بسطامی

آرامگاه بایزید بسطامی، در شهر بسطام، شش کیلومتری شاهرود در مجموعه ای مشتمل بر یک مسجد و چند مزار و بنا واقع است. با فاصله اندکی از آن مزاری برجی شکل با گنبد رُک وجود دارد که به امامزاده محمد، فرزند امام جعفر صادق(ع)، منسوب است و گفته می شود.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جنگل‌های دنیاست که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در مسیر جاده آزادشهر قرار دارد و ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور است. این منطقه در حدفاصل بین دو کلان اقلیم خشک و نیمه خشک و مرطوب و نیمه مرطوب واقع شده که این امر باعث ایجاد تنوع گیاهی و جانوری شده است.

آبشار مجن

آبشار مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود در انتهای شهر مجن شاهرود واقع شده است. این آبشار زیبا و باصفا، یکی از جلوه های طبیعی شهر مجن است. در انتهای مجن دره ای زیبا با مناظری منحصربفرد از کوه و دشت و رود، قرار دارد از شهر تا ابتدای آبشار، جاده ای خاکی و البته ناهموار در میان این دره زیبا احداث شده است که در حدود ۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

تپه باستانی سنگ چخماق شاهرود در حاشیه شمالی شهر بسطام و در ۶ کیلومتری شاهرود واقع شده‌است.

این حوزه دارای دو منطقه تپه‌ای در نواحی شرقی و غربی است. قدمت تپه‌های غربی به ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار سال قبل و قدمت تپه‌های شرقی به ۷ تا ۸ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

قدمت این مناظق نشان دهنده وجود روستایی در دوره نوسنگی بی‌سفال در منطقه سنگ چخماق شاهرود است.

دامغان

دریاچه نمک دامغان در جنوب این شهر و در نزدیکی روستای حسن آباد است برای رفتن به این دریاچه نمک ۴۳ کیلومتر از جاده آسفالته را به سمت اصفهان طی می‌کنیم.

در طول مسیر با روستاهای زیبایی از جمله ورکیان، کلا، صلح آباد، صید آباد و امام زاده هفتنان و … برخورد خواهید کرد که در هر یک از آنها قلعه‌های گلی و یخچال‌های گلی بسیار زیبا وجود دارد.

چشمه علی که نام اصلی آن بنا به نوشته مورخین علی بولاغ است در شمال غربی دامغان و در مسیر راه دامغان ـ کیاسر ـ ساری و به فاصله ۳۲ کیلومتری از دامغان قرار گرفته است. مجموعه چشمه علی که یک فضای محصور شده برای تفریح تابستانی شاهان قاجار بوده‌است.

منطقه نمونه گردشگری چشمه قلقل در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دامغان و در دو کیلومتری شمال روستای دشتبوی دامغان واقع شده است. پوشش گیاهی منطقه ییلاقی و گونه های جانوری آن نیز بیشتر شامل گونه های مناطق کوهستانی است. امامزاده میرجبرئیل و بقایای قلعه ای در شرق روستای تویه دروار از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است. در  نزدیکی این منطقه ناحیه ای به نام انگورستانی با آبشار آکواریومی زیبا وجود دارد که طبیعتی چشم نواز را خلق کرده است.

مهدیشهر

غار دربند بزرگ ترین غار استان سمنان است که در سه کیلومتری جنوب شهمیرزاد واقع شده است و مشرف بر دره سرسبز و خرم دربند است. این غار، در کمرکش کوه سنگی زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار دارد و دره وسیع و سرسبز دربند در زیر آن گسترده شده است.

چشمه آب گرم مهدیشهر در ۱۶ کیلومتری غرب این شهرستان در دامنه کوههای البرز قرار دارد. چشمه آب گرم مهدیشهر از مناطق مصوب گردشگری است. از نظر شیمیایی نیز آب این منطقه گوگردی است که اثرات درمانی قابل توجهی دارد. به دلیل وجود سه چشمه مجزا که هر یک خواص دارویی خاص خود را دارند در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

شهمیرزاد

هفت چشمه شهمیرزاد و سرچشمه شهمیرزاد دو تا از چشمه های شهر شهمیرزاد است که با فاصله کمی از یکدیگر واقع شده اند. سرچشمه یا شیخ چشمه سر در پای کوه شیرقلعه شهمیرزاد واقع شده است و آب از دل کوه بیرون می آید و کمی پایین تر هفت چشمه قرار دارد که از دل زمین آب بیرون می آید پیوستن آب این دو چشمه رودی را ایجاد کرده که تا مرکز شهر ادامه دارد و فضای زیبایی را برای اقامت و استراحت فراهم کرده است.

آبشار روزیه

آبشار روزیه یکی از آبشارهای زیبا در استان سمنان است.

این آبشار در مسیر چاشم خطیرکوه واقع شده است این مسیر برای کسانی که قصد سفر از سمنان به مازندران را دارند می تواند جالب توجه باشد زیرا مسیر شهمیرزاد به چاشم و سپس خطیر کوه مسیری کوهستانی و زیباست آبشار روزیه در این مسیر حدود ۲۰ کیلیومتر بعد از چاشم در مسیر خطیرکوه در سمت چپ جاده قرار دارد قرار گرفتن دو کوه بلند و آبشار بین آن این فضا را زیبا و شگفت انگیز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.