یزد- بافت تاریخی شهر یزد از میراث تاریخی بشر و از جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود که به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده است.

سفر به زیباترین شهر خشتی جهان/نخستین های جهان را در این شهر دنبال کنید

به گزارش قدس آنلاین، یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان ترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است. در سفر به یزد دیدنی های زیادی هستند که انتظار شما را می کشند.

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد نخست گردشگران خارجی بوده، به گونه ای که استقبال گردشگران از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

قدیمی ترین قنات دنیا در یزد

قنات زارچ، قدیمی ترین قنات در جهان است که در استان یزد واقع شده است. طول قنات زارچ به ۱۲۰ کیلومتر می‌رسد و تعداد چاه های آن ۲۱۱۵ حلقه است. قنات زارچ یزد، طولانی ترین قنات و بیست و سومین قنات ایران است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

قدمت این قنات نزدیک به سه هزارسال تخمین زده شده است و با توجه به اینکه قنات قبل از اسلام و در زمان زرتشتیان حفر شده است، برخی از میله های چاه آن به رسم آن دوران، به صورت مربع حفر شده در بین قنوات منحصر به فرداست.

مجموعه امیر چقماق

امیر جلال الدین چقماق شامی در دوره تیموریان، از طرف شاهرخ به حکومت یزد منصوب شد و با کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان میدان‌گاهی و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهم تر مسجد امیر چقماق را بنا کرد.

این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. محراب مسجد دارای سنگ مرمرین زیبایی است که اطراف آن نقش شده است.

میدان امیر چخماق

مجموعه امیرچخماق نام میدانی است که  شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب انبار اطلاق می شود که قدمت آن ها به دوره تیموریان می‌رسد.

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست اثار ملی به ثبت رسیدند.

میدان امیرچقماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود. امیر جلال الدین چقماق از سرداران و امرا در زمانی که حاکم یزد بود، مجموعه‌ای متشکل از میدان، حمام، کاروانسرا و  قنات‌خانه را ساخت تا یزد را رونق بخشد و در این کار فاطمه خاتون، همسرش، او را یاری کرد

موزه مارکار

موزه مارکار به عنوان موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان در ساختمانی با قدمت بیش از ۸۰ سال با معماری بی نظیر و با شکوه در یزد قرار دارد.

این بنا دارای معماری خاص می باشد به گونه ای که بیشترین استفاده از نور خورشید و بیشترین ماندگاری انرژی در آن اتفاق می افتد.

این مجموعه برای تامین آب مورد نیاز از آب انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می کرده است که تمامی آنها قابل بازدید است.

همچنین حمام و توالت های قدیمی در محوطه مجموعه، بازدیدکنندگان را با سبک زندگی مردمان در ۸۰ سال پیش آشنا می سازد.

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان در زیر زمین مجموعه قرار دارد. در موزه گردشگران ابتدا با تاریخچه مجموعه آموزشی مارکار و زندگی نامه پشوتن جی دوسابایی مارکار بنیانگذار مجموعه مواجه می شوند.

گرمخانه نور

حمام خان معروف به گرمخانه نور حمام بنا شده توسط محمد تقی خان بافقی حاکم یزد به سال ۱۲۱۲(ه. ق) درمیدان خان و در کنار مجموعه خان یزد واقع است.

امروزه از این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌ شود. این فضا با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آن از طریق نورگیر زیبای تعبیه شده در گنبد تامین می شود. سطوح داخلی سربینه در اصل با نقاشی هایی مزین بوده که امروزه تنها بخشی از آن تزیینات برجای مانده است. اکنون این حمام کاربری رستوران سنتی دارد و پذیرای مهمانان شهر کویری یزد است.

آبشار دره گاهان

آبشار دره گاهان یا دره گاوان تفت با ۷۰ متر ارتفاع تنها آبشار موجود در استان یزد است. این آبشار فصلی در ضلع جنوب غربی شهر تفت و در قسمت ورودی از سمت استان فارس واقع شده است، ارتفاعی بیش از ۲۰ متر دارد که در فصل بهار تا اوایل تابستان از سرچشمه های شیرکوه آب از ییلاقات ده بالا و طزرجان به این سمت جاری است.

زیبایی آبشار، هوای مطبوع و جلوه های طبیعی دره ی منتهی به آبشار، عواملی اند که گردشگران بسیاری را برای گذراندن اوقات فراغت در یک ناحیه ییلاقی در دل کویر به سوی آبشار می کشاند.

ییلاق های میان کوه

ییلاق های میان کوه در شهرستان تفت نیز از شهرت خاصی برخوردار است. «ده بالا» معروف ترین وخوش آب وهوا ترین ییلاق یزد در این منطقه است. «طزرجان» روستای ییلاقی دیگری در مجاورت روستای ده بالا است که مسجد جامع آن از اهمیت خاصی برخوردار است. دره های سرسبز، بنادک سادات، باقی آبادریا، فخر آباد ثانی آباد و… از دیگر ییلاق های مهم این منطقه است.

منطقه «پشت کوه» بین «نیر» و «گاریزات» نیز  در جنوب سلسله جبال شیرکوه قرار دارد و از سه طرف محاصره و در میان دره ای از سنگلاخ واقع شده است. بخش دیگر آن جلگه بنادک دیزه، سخوید، شواز، بیداخوید و… از جمله ییلاق های این منطقه است. این منطقه بخش بزرگی از آبادی های رشته جبال یزد را در برگرفته و میان ندوشن، دهشیر و تفت قرار دارد. از جمله ییلاق های آن نصر آباد، مزرعه آخوند، علی آباد، شاهد آباد، شریف آباد، صادق آباد و سانیچ است.

یخچال خشتی میبد

این یخچال با قدمتی که به پیش از دوره قاجار می رسد یکی از معدود یخچال های به جای مانده در استان یزد است که از خشت و گل ساخته شده است. بخش های عمده این بنای باشکوه عبارتند از دیوارهای سایه‌انداز حوض یخ‌بند مخزن یخچال و گنبد.

دیوارهای شرقی و غربی و جنوبی آن در زمستان سایه سار سردی در محوطه شمالی یخچال  فراهم می ساخته که در شب های چله با انداختن آب قنات به حوض پهناور و کم عمق آن محوطه و تکرار این کار در شب های متوالی قطعات بزرگ یخ ساخته می شده و پس از شکسته شدن به مخزن یخ در زیر گنبد یخچال منتقل می شده است.

باغ دولت اباد
مجموعه باغ دولت آباد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین باغ‌های شهر یزد محسوب می‌شود.
وسعت این باغ در حدود ۶/۵ هکتار است و تاریخ احداث این بنا به دوره افشاریه-زندیه بازمی‌گردد.

بانی باغ دولت آباد، محمدتقی خان بافقی معروف به خان بزرگ بوده است که امروزه زیبایی های منحصر به فرد آن هر گردشگری را به خود جذب می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.