ایلام- دره شهر با داشتن ۴۰۰ اثر تاریخی همچون؛ تنگ بهرام چوبین، شهر تاریخی سیمره، چهار طاقی و غیره که ۱۴۵ مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده انگیزه بزرگی برای حضور گردشگران در این شهر تاریخی است.

پیوند تاریخ و تمدن در پای کبیر کوه/دیدار از سرزمین بهرام چوبین

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان دره شهر با داشتن ده ها اثر تاریخی از دوران ساسانی از مهمترین مناطق بکر و منحصر به فرد گردشگری استان و کشور محسوب می شود که طبیعت زیبا و آب و هوای خوش آن هر سال به ویژه نوروز مسافران زیادی را از دورترین نقاط کشور به سوی خود فرا می خواند.

  قلعه میرغلام هاشمی 

قلعه میرغلام هاشمی یکی از بناهای دوره قاجاریه می‌باشد که بر اساس سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا، در سال ۱۳۰۳ هجری قمری توسط میرغلام هاشمی؛ حاکم وقت در روستای فرهادآباد در ۸ کیلومتری شمال غرب دره شهر ساخته شده است.

این قلعه تاریخی توسط دختر مرحوم میرغلام هاشمی در سال ۱۳۷۶ خورشیدی به میراث فرهنگی استان ایلام واگذار شد.

تنگ بهرام چوبین

تنگ بهرام چوبین یکی از پدیده‌های زیبای شهرستان دره شهر می‌باشد که در ۸ کیلومتری مسیر دره شهر- پلدختر، در دل یکی از دره‌های باریک کبیرکوه قرار دارد.

مورخان این مکان را شکارگاه ییلاقی و بنا به روایاتی، مخفیگاه یکی از سرداران معروف ایرانی به نام بهرام چوبین می‌دانند.

وجود دیوارهای ساروجی و محکم این منطقه و وجود برج‌های متعدد دیده‌بانی، احتمال مخفیگاه بودن این مکان را بیشتر تأیید می‌کند تا شکارگاه بودن آن را.

در این مکان آثار تاریخی ارزشمندی از جمله قلعه‌های بزرگ، چهار آب انبار حجاری شده، پلکان سنگی و دیوارکشی ارتفاعات ورودی تنگ وجود دارند که متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی در حال ویرانی می‌باشند.

بهرام مهران معروف به بهرام چوبین از قهرمانان ملی ایران در دوران ساسانیان است که در خانواده اشرافی مهران در ری به دنیا آمد.

در دوران ساسانیان بهترین افسران ارتش ایران از خاندان مهران بوده‌اند. بهرام به علت بلندی قد و عضلانی بودن اندام، به چوبین (مانند چوب) معروف بود. وی از سوی شاهنشاه ایران؛ خسرو هرمز، فرمانروای چارک غربی بود (یک چهارم قلمروی ایران از ری تا مرز شمالی گرجستان و داغستان کنونی شامل ارمنستان، آذربایجان و کردستان).

وی از میهن‌دوستان معروف ایرانی است که وفاداری خود را به اثبات رسانید. برخی از تاریخ‌نگاران بر این باورند که خاندان سامانیان که باعث احیای فرهنگ و زبان فارسی شدند، از نسل بهرام چوبین می‌باشند.

پارک تفریحی سراب

پارک تفریحی سراب با مساحت ۵ هکتار، یکی از جاذبه‌های شهرستان دره شهر می‌باشد که در کیلومتر ۵ جاده دره شهر- آبدانان قرار دارد. این پارک دارای فضای سبز مناسب و دریاچه‌ای زیبا بوده و از کلیه امکانات لازم برای پذیرایی از مراجعه‌کنندگان برخوردار است.

در داخل این پارک چشمه آبی گوارا و شیرین وجود دارد که از دل کبیرکوه بیرون می‌آید. پارک تفریحی سراب دره شهر همچون نگینی سبز در دامنه کبیرکوه خودنمایی می‌کند.

آبشار دربند

آبشار دربند در فاصله ۳۸ کیلومتری غرب دره شهر واقع شده است. مسیر فرعی دسترسی به آن از جاده دره شهر به ایلام و از نزدیکی شهر کوچک بدره جدا می‌شود که ۴ کیلومتر طول دارد و در کنار آن لوله‌های انتقال آب از تصفیه‌خانه دربند جهت استفاده شرب اهالی منطقه کشیده شده است. دره زیبای دربند از طبیعتی غنی و بکر و حیات وحشی متنوع برخوردار است.

قلعه هزار درب

قلعه هزار درب در شرق شهرستان دره شهر در استان ایلام قرار دارد.

قدمت این قلعه به دوره ساسانی می‌رسد. نمای اصلی این اثر، طاق‌های هلالی شکل می‌باشد و با توجه به ساختار معماری، اثر احتمالاً قلعه یا پادگان نظامی بوده است.

قلعه هزار درب دارای زیرزمین، طبقه همکف و طبقه بالا می‌باشد و نور و تهویه آن از طریق دریچه‌هایی به قطر یک متر در سقف و دالان و اتاق‌ها تامین می‌شده است.

آتشکده دره شهر

آتشکده دره شهر در شرق شهرستان دره‌شهر، در سمت چپ رودخانه سراب بر روی تپه ماهورهای تنوره سرخ، قرار دارد. با توجه به مصالح و سبک معماری، بنا مربوط به اوایل دوره اسلامی است. در قسمت جنوبی این بنا پلکانی به طول ۱۰ متر و عرض یک متر با شیب ملایم وجود دارد که احتمالاً ورودیِ بنا بوده است.

روستای ارمو

در روستای ارمو دره شهر بخشی از یک بنا در محل قبرستان باستانی ارمو باقی مانده است که به نظر می رسد آثار یک قلعه باستانی باشد. از دیگر قلعه های شهرستان دره شهر می توان به قلعه کلم، قلعه تیغن، قلعه ماژین اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.