تبریز- مراغه نخستین پایتخت ایلخانان مغول در سال ۶۵۷ هجری قمری بود و به همین خاطرتنها موزه تخصصی ایلخانی کشور در این شهر ایجاد شده است. ایلخانان مغول ۱۰۴ سال در ایران حکومت و در این مدت ۱۷ نفر فرمانروایی کرده اند.

موزه مراغه تنها گنجینه تاریخ ایلخانان مغول در کشور

به گزارش قدس انلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ویژه مراغه در توضیح از موزه ایلخانی مراغه گفت: این موزه با شش بخش مراغه کهن ، سفال ، سکه ، کتابت ، فلز و شیشه یاد آور فرهنگ و تمدن مردم ایران در۷۸۱ سال پیش است .

یعقوب طالبی افزود: در بخش سفال موزه مراغه از تمام تکنیک های رایج سفالگری آن دوره که عصر طلایی سفالگری ایران نیز نام گرفته آثار بی نظیری به نمایش در آمده است .

وی ادامه داد: کاسه، بشقاب، آبریز وانواع ظروف تزئینی از جمله سفال های به نمایش در آمده در این موزه است .

وی گفت: در بخش کتابت نیز صفحاتی از قرآن های نفیس به خط یاقوت مستعصمی به نمایش در آمده که برای اولین بار در این قرآن ها ترجمه  فارسی زیر آیات نگاشته شده است.

رئیس میراث فرهنگی مراغه خاطرنشان کرد : مجموعه سکه های این موزه نیز شامل ۱۵۰ عدد سکه کامل ترین و ارزشمندترین سکه های دوره ایلخانان مغول بوده و از همه ایلخانانی که در ایران حکومت کرده اند سکه های ارزشمندی به نمایش گذاشته است .

وی گفت: جنس این سکه ها از طلا ، نقره و مس که سکه های طلا برای اعیاد و جشن ها ، نقره برای تجار و بازرگانان و سکه های مس نیز برای داد و ستد روزانه ضرب شده است .

طالبی افزود : در بخش مفرغ و شیشه این موزه آثارگرانبهایی از جمله انواع پیه سوز ها و ظروف پخت غذا از دوره ایلخانی به نمایش در آمده است .

وی افزود: آثار به نمایش درآمده در این موزه از حفاریهای محوطه های باستانی شهر های مختلف ایران شامل آذربایجان شرقی ، گرگان ، همدان ، کاشان ، خراسان و قزوین به دست آمده است .

در این موزه نزدیک به ۵۰۰ اثر تاریخی به نمایش در آمده است .

شهرستان مراغه با حدود  ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان شرقی واقع است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.