سمنان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: نمایشگاه آثار نگارگری از گنجینه نفیس موزه ملی ملک در موزه اقوام گرمسار برپا شده است.

نمایشگاه آثار نگارگری در موزه اقوام گرمسار برپا شد

به گزارش قدس آنلاین، مهوش کمالی افزود: این نمایشگاه با همکاری موزه اقوام و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده است.

وی گفت: در این نمایشگاه ۳۰ اثرنگارگری از مجموعه موجود در گنجینه موزه ملی برای نمایش در اختیار این موزه اقوام قرار گرفته و تا ۱۵ روز آینده برپاست.

کمالی با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر از این نمایشگاه دیدن کنند، افزود: سفره هفت سین باستانی ایرانی نیز به سنت هرساله در موزه اقوام برپا شده است.

وی گفت: این سفره هفت سین در بردارنده آداب و سنن ویژه مردم شهرستان گرمسار است به طوری که سفره هفت سین مردم این شهرستان بر طبق سنت و اعتقادات نیک گذشتگان شان حاوی شیر و ماست، اسپند، گلاب ، شربت و گندم است.

موزه اقوام یا خانه باقری از خانه باغ های قدیمی شهرستان گرمسار می باشد که مالک آن از خوانین شهرستان به نام میرزا علی آقای باقری بوده است .

این ساختمان در دو طبقه با مصالح خشت خام- بندکشی گچ و خاک و تزئینات آجر خطایی ساخته شده است،در پوشش سقف طبقه دوم از تیرهای چوبی و کاه گل استفاده گردیده و دارای هشت اتاق به صورت قرینه و در مجاورت هم و در هر طبقه ۴ اتاق ساخته شده است و نیز یک سرسرا در طبقه دوم تعبیه نموده اند،ساختمان دارای مجموعه آب انبار،حمام و خزینه می باشد.

این بنا در تاریخ ۲۱ بهمن سال ۸۹ تبدیل به موزه شهرستان گرمسار شد و به جهت اینکه اقوام مختلفی در شهرستان گرمسارسکونت دارند و شهرستان معروف به جزیره اقوام می باشد به نام موزه اقوام(موزه مردم شناسی)نامگذاری شده است.

موزه دارای هفت سالن نمایش است و در آن  تعداد ۱۳۰قطعه شی موزه ای شامل مجموعه ای از ظروف آشپزخانه، ادوات کشاورزی، دامداری، دلاکی، سلمانی و لباس اقوام کرد، ترک، لر و بختیاری،۳ جلد از کتب نفیس و اوراق اداری مربوط به دوران پهلوی که بیشتر آثار امانت و اهدایی مردم شهرستان می باشد و تعداد ۹ عدد مجسمه سوپر رئال برای نشان دادن برخی مشاغل ،پوشش و نحوه زندگی اقوام مختلف ساکن در شهرستان گرمسار در معرض دید عموم قرار داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.