خرم آباد- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: برنامه‌ای منسجم برای احیا بافت تاریخی شهرستان بروجرد انجام می‌شود تا پس‌ از آن فازبندی لازم برای اجرا و مشارکت در احیای آن انجام شود.

بافت تاریخی شهرستان بروجرد احیا می شود

به گزارش قدس آنلاین، زهرا احمدی‌پور روز پنجشنبه در جریان سفر به این شهرستان با حضور در نشستی مشترک با مسئولان استانی و شهرستانی که در سالن اجتماعات هتل زاگرس با ابراز تأسف از فروریختن بخشی از بناهای تاریخی شهرستان بروجرد افزود: این امر زیبنده نام این شهر که شهری باسابقه‌ای درخشان است که همواره در جغرافیای ایران جایگاهی خاص دارد، نیست.

زهرا احمدی پور با تأکید بر لزوم ایجاد محور گردشگری و تاریخی در شهرستان بروجرد عنوان کرد: باید مجموعه خانه‌های تاریخی طباطبایی‌ها تبدیل به محور گردشگری بروجرد شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشارکت بخش خصوصی، سمن‌ها و بخش‌های عمومی همچون شهرداری در این زمینه را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: با تولی‌گری تنها یک سازمان زمان زیادی برای احیا این بافت نیاز است که عملاً این بناها با فرسایش مواجه خواهد شد و این زیبنده شهرستان بروجرد که قابلیت تبدیل‌شدن به محور گردشگری را دارد، نیست.

وی تصریح کرد: آنچه امروز در کشور ساخت‌وساز می‌شود اصالتی ندارد و حاوی عناصر هویتی کشور نیست و باید این میراث فرهنگی گذشته امانت‌داری و حفظ شود.

احمدی پور لزوم برنامه‌ریزی برای ایجاد محور گردشگری تاریخی و فرهنگی شهر بروجرد را یادآور شد و بیان کرد: پس از تعطیلات گروهی برای این هماهنگی اجرای طرح به استان لرستان اعزام خواهند شد تا با برنامه‌ریزی مناسب و با مشارکت نهادهای مرتبط زمینه اجرای این طرح فراهم شود.

وی با انتقاد از وجود آشفتگی محسوس در بافت تاریخی این شهرستان گفت: محدودیتی برای مرمت بناهای تاریخی تحت تملک دیگر نهادها وجود ندارد چراکه مسئله اصلی در حال حاضر طراحی برنامه‌ای منسجم برای احیا بافت تاریخی شهرستان بروجرد است تا پس‌ازآن فازبندی لازم برای اجرا و مشارکت در احیای آن انجام شود.

وی گفت: به هر میزان که استاندار اعتبارات موردنیاز را تخصیص دهد این سازمان نیز آمادگی دارد اعتبارات ویژه مرمت و احیا بافت تاریخی این شهرستان را تخصیص دهد تا بتوان با انجام سازمان‌دهی لازم این امر را سرعت بخشید و نباید موضوع مرمت بناهای تاریخی درگیر بروکراسی‌های اداری شود چراکه این امر نیز خسارتی به این بناها وارد می‌کند.

احمدی پور با اشاره به میزان تخریب در دبیرستان تاریخی امام آن را مربوط به بیشتر از یک دهه گذشته دانست و افزود: این دبیرستان امروز کاملاً در حال ریزش است اما نسبت به این بناها کم‌لطفی شده و به‌عنوان سرمایه‌های این شهر حفظ نشده است و اگر موج مهاجرتی از این شهر صورت می‌گیرد مکمل آن از دست رفتن  آثار هویتی است چراکه یک شهر بی‌هویت و بدون سرمایه انسانی دیگر نمی‌تواند به گذشته پرافتخار خود افتخار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.