اگر مقام معظم رهبری این موضوع را به عنوان فتوا فرموده باشند یک مساله است و اگر به عنوان حکم حکومتی فرموده باشند مساله دیگری است اما در هر صورت همه باید به این حکم توجه کنند چرا که حکم حاکم «نافذ» است.

بررسی ابعاد فقهی حرمت شرعی واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد

قدس آنلاین - آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به زیان های ناشی از ورود کالاهای خارجی به کشور به «قدس آنلاین» گفت :پر واضح و مشهود است که ورود کالاهای خارجی به کشور زیان آور بوده و جای هیچ گونه بحث و چانه زنی ندارد بنابراین هرکس به این مهم دقت کند متوجه می شود که حق همان است که مقام معظم رهبری فرمودند. متاسفانه تعطیلی کارخانه ها و بیکاری نیروی کار جوان منجر به متلاشی شدن زندگی ها شده است چرا که عدم توجه به خرید کالای ایرانی منجر به عدم فروش آنها و ورشکستگی کارخانه داران و صاحبان تولید شده است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود :ورشکستگی کارخانه دارها منجر به تعطیلی کارخانه ها شده و جمع کثیری از خانواده های ما را پریشان کرده است. بی تردید عقل حکم میکند که بیش از اینکه به خارجی ها و غربی ها منفعت برسانیم به فکر منفعت رساندن به مردم و صاحبان تولید خود در کشور باشیم چرا که با رونق تولید جوانان ما صاحب درآمد و شغل خواهند شد بنابراین مواضع مقام معظم رهبری در حرام شرعی خواندن ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل ساخته می شود بسیار معقول، متین و لازم الاجراست.
آیت الله نعیم آبادی در خصوص حرام شرعی خواندن ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می شود خاطر نشان کرد :اگر مقام معظم رهبری این موضوع را به عنوان فتوا فرموده باشند یک مساله است و اگر به عنوان حکم حکومتی فرموده باشند مساله دیگری است اما در هر صورت همه باید به این حکم توجه کنند چرا که حکم حاکم نافذ است. اگر مقام معظم رهبری حکم حرام شرعی برای ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می شود را به عنوان فتوا صادر کرده باشند بعید می دانم سایر مراجع معزز نیز  غیر از این نظری داشته باشند چرا که ضرر واردات کالاهای خارجی غیر ضروری بر اقتصاد کشور بسیار مشهود است.
آیت الله حبیب الله احمدی استاد حوزه علمیه قم نیز با اشاره به احادیث و روایات اسلامی در خصوص توجه به تولید داخلی برای آحاد جامعه مسلمان و تشویق به تقویت این امر گفت :در قرآن کریم آمده است که خدای سبحان زمین را رام در اختیار شما قرار داد و شما را برای زندگی عزتمندانه بر دوشهای زمین راه روید و گردشگری کنید و از رزق خداوند سبحان بهره مند شوید.این آیه قرآن به مسلمانان پیام می دهد که تولید و اشتغال و روزی با کار و تلاش حاصل می شود تا مردم بتوانند زندگی و معاش خود را تامین کنند. در روایت های بسیاری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرات معصومین به کرات آمده که مردم را به کار و تلاش رهنمون شده و مسلمانان را به سازندگی دعوت کرده اند. در اینجا لازم است به چند روایت اشاره کنم تا موضوع اهمیت توجه به تولید بر همگان مبرهن تر شود.از پیامبر اکرم (ص)روایت شده فردی برای امرار معاش خدمت پیامبر رسید پیامبر نیز برای ایشان وسایل تولید را فراهم کرده و فرمودند از بیابان هیزم فراهم کن و آن را در شهر بفروش تا با ماحصل زحمت خود معاش خانواده ات را تامین کنی.
استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی علیه السلام گفت :حضرت علی علیه السلام فرمودند اگر ملتی آب و خاک داشته باشد اما به دیگران محتاج باشد از رحمت خدا به دور است. در تاریخ آمده است امام صادق (ع) فرمودند :زمانی که امیرالمؤمنین در مدینه زندگی می کردند از دسترنج خود هزار بنده و کنیز را در راه خدا آزاد کرد. در روایت آمده امام با کیسه هایی از هسته خرما بیرون آمده بودند شخصی از ایشان پرسید چه چیزی به همراه دارید امام علی علیه السلام فرمودند درخت‌های نخل به همراه دارم یعنی اینها هسته های خرماست که برای کاشتن میبرم که در سالهای آتی مردم از میوه خرمای آن استفاده کنند تا با استفاده از آن خود را از بیگانگان بی نیاز کنند.
آیت الله حبیب الله احمدی با بیان اینکه چگونه میتوانیم منویات مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم خاطر نشان کرد :دولت در این راه موظف است که زمینه را برای ایجاد زمینه های شغلی و افزایش تولید فراهم کند از سوی دیگر نباید از این مهم غفلت شود که مردم نیز در اشتغال زایی و رویکرد به تولید نقش قابل توجهی دارند بنحوی که اقتصاد باید به مردم واگذار شود تا در حوزه تولید و اقتصاد به موفقیت هایی دست بیابیم. بی شک ورود نهادهای دولتی و... به حوزه اقتصادی به معنای از بین بردن رقابت در اقتصاد است. به نظر میرسد باید در کنار اقتصاد مقاومتی به اقتصاد رقابتی توجه کنیم تا مردم و تولید کنندگان داخلی با رقابت در پی افزایش کیفیت تولیدات خود باشند چرا که در این صورت است که از رقابت بی نیاز خواهیم شد.
آیت الله احمدی با تاکید بر نقش حوزه های علمیه به عنوان فرهنگ آفرینان دینی گفت :بی تردید علما و مراجع باید در کنار نهادهای آموزشی و فرهنگی همانند آموزش و پرورش با تولید محتوای دینی و مذهبی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و عدم واردات کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل ساخته میشود در این راه کوشا باشند و مردم را به کار و تلاش رهنمون شوند. بی شک علما می توانند در هدایت مردم به ورود در اقتصاد رقابتی و مقاومتی نقش موثری داشته باشند و با استفاده از آیات و روایات در این مسیر فرهنگ سازی نمایند. بدیهی است هنگامی که اقتصاد را با مفاهیم اسلامی توام شود و با توجه به اینکه مردم ایران بسیار متدین هستند بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای حرام شرعی خواندن ورود کالاهایی که در ایران نیز ساخته میشود حتما به این مساله توجه کرده و موجب افزایش تولید و رونق در حوزه اقتصاد خواهند شد. بی شک حوزه علمیه در کنار مراکز آموزش عالی می توانند با آموزش های فرهنگی مردم را به درجه ای برسانند که تولید و اشتغال جزیی از فرهنگ زندگی آنها شود، در صورتی که حوزه های علمیه چنین فرهنگ سازی کنند و مردم و دولت نیز به پا خیزند به تدریج شاهد خودکفایی مردم در حوزه اقتصاد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.