ساری- استان مازندران بنا بر گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه دارای ۱۲ هزار و ۹۹۹ موقوفه و ۱۷۱ هزار ۴۱۶ رقبه است که ظرفیت بسیار مطلوبی برای گردشگری مذهبی در این استان فراهم کرده است و همه ساله خیل عظیمی از گردشگران و زائران را به خود جلب می کند.

امامزادگان مازندران گنجینه ای معنوی در دل طبیعت

به گزارش قدس آنلاین، با سفر به این سرزمین سبز در دل شهرها و ییلاق‌های مازندران برج‌های آرامگاهی با سبک‌های معماری بدیع و شاخص به چشم می خورد که در هر زمان چشمان بسیاری را ارادتمندان اهل بیت(ع) را به خود گره می زند.

برای زیارت این امامزادگان شریف کافی است گشتی حتی در شهر ساری بزنیم جایی که مقبره امامزاده‌ای عظیم الشان به نام امامزاده عباس واقع‌شده است، کمتر کسی است که در ساری زندگی کند و به امامزاده عباس نرفته باشد، امامزاده‌ای که مآمن درماندگان و نیازمندان است و حکایت‌های بی‌شماری از گرفتن حاجت توسط متوسلین نقل‌شده است

امامزاده عباس(ع)  قدیمی‌ترین مقبره اسلامی

معماری شگرف به‌کاررفته در این بنای مطهر، امامزاده عباس ساری را از دیگر امامزادگان متمایز کرده است و همواره زائران داخلی و خارجی زیادی به زیارتش مشرف می‌شوند.

 امامزاده عباس ساری در حاشیه شمالی ورودی شهر ساری واقع‌شده و ازنظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس یکی از بناهای معروف استان مازندران است که تاریخ ساخت آن به سال ۸۹۷ هجری قمری می‌رسد و سه امامزاده به نامهای عباس، محمد و حسین در آن مدفون هستند.

به‌جرات می‌توان گفت این بنا قدیمی‌ترین مقبره اسلامی شناخته‌شده در غرب مازندران است، در حال حاضر آنچه از تزئینات وابسته به معماری بنا باقی‌مانده محدود می‌شود به قطاری از مقرنس‌های سینه کفتری که دورتادور بنا و در قسمت تحتانی گنبد دیده می‌شود و سه پنجره چوبی البته به قدمت بنا با فن گره چینی و کتیبه‌های منبت‌کاری شده در دو ضلع غربی و جنوبی غربی خودنمایی می‌کند.

در کاوش‌های باستان‌شناسی پیرامون مقبره که منجر به کشف قطعاتی از انواع کاشی‌های لعاب‌دار و قسمت‌هایی از تزئینات گچ‌بری مربوط به ساختمان شد، سبک و سیاق به‌کاررفته در این آثار، زمان ساخت این بقعه را تأکید می‌کند.

هم‌اکنون ورودی بنا را نمازخانه‌ای تشکیل می‌دهد که به‌صورت گنبد خانه‌ای ناهمگون، به دست افراد محلی با مصالح سنگ و آجر ساخته‌شده است، قسمتی از جرزهای این نمازخانه متعلق به بنایی قدیمی‌تر است و هم‌زمان با ساخت بقعه اصلی احداث‌شده که ظاهراً حدود دو قرن پیش‌بر اثر زلزله‌ای ویرانگر که در منطقه به وقوع پیوست، تخریب و بنای فعلی توسط اهالی آن محل به‌جای آن احداث‌شده است.

تکیه «مقری کلا»

علاوه بر شهرها، در روستاها نیز تکیه‌هایی چهارگوش غالباً با سقف سفالی و نقشه کف بنا به شکل مستطیل، وجود دارد، که برخی از این تکیه ها با تصاویری از گل و جانوران تزئین شده است.

تکیه مقریکلا یکی از مکان های مذهبی است که در مناسبت های مختلف میزبان بسیاری از گردشگران و مردم محلی است.

یکی از این تکیه های قدیمی، تکیه ی مُقْری کلا در بندپی بابل است.

تکیه روستای مقریکلا مربوط به دوره زند و دوره قاجار است و در شهرستان بابل، بخش بند پی غربی، روستای مقریکلا واقع شده و در تاریخ 15 شهریور 1354 با شمارهٔ ثبت 1093 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه امامزاده ابراهیم(ع)

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) یکی از امامزادگان واجب‌التعظیم در مرکز شهر آمل  است که همانند نگینی در دل آمل مشغول تلالو و درخشش برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است.

نسب امامزاده ابراهیم(ع) آمل براساس قول مشهور به حضرت موسی کاظم(ع) می‌رسد و به قولی نسب ایشان به امام سجاد(ع) نیز باز می‌گردد.

امامزاده صالح

 این امامزاده در 20 کیلومتری شمال شرقی ساری، بین جاده ساری و خزر آباد در رود مرز میان رود واقع است.

این امام‏زاده آرامگاه یکی از سادات سلسله مرعشی است که حدود دو قرن و نیم در این ناحیه حکومت کرده ‏اند.

امامزاده یحیی

بقعه‏ای در مرکز شهر ساری متعلق به سده نهم هجری است.

این امامزاده مدفن سه تن از امامزادگان به نامهای یحیی بن موسی الکاظم (ع) برادرش حسین بن موسی و خواهرشان سکینه است.

بقعه امامزاده عبدالله

بقعه‏ ای است واقع در قره طغان بهشهر که شامل مسجد نیز می‏ شود.

در نمای ورودی مسجد قوس تیره‏ داری قرار دارد که با نوع تزیینات سایر مساجد بقعه‏ ها متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.