۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 515846

خرم اباد- معاونت میراث فرهنگی استان لرستان در راستای تنویر افکار عموم یپیرامون نم زدگی دیوار قلعه فلک الافلاک اظهار داشت: این نم زدگی بر اثر باران های شدید بوده است.

قلعه «فلک الافلاک» نم کشید

به گزارش قدس انلاین، اسدی این در خصوص اظهار کرد: اصولا همه بناهای تاریخی به لحاظ به کارگیری مصالح سنتی دارای خاک رس و هیدروفیلی و عدم رعایت کامل اصول فنی و تکنولوژی ساخت بر بقایا و آوارهای گذشته مبتنی بر تجربه، همواره با رطوبت همراه هستند و در خصوص قلعه نیز وجود دارد و در این بین در سنوات گذشته اقداماتی از قبیل احیا، و احداث کانال های ناه کش و استفاده از باکس های بتنی در حیاط دوم تا حدود زیادی رطوبت آن بخش بسیار کم شده است.

وی افزود:  این روش که به دنبال استحکام بخشی جهت حیاط اول هم در دستور کار قرار دارد و اثر نم که در تصویر دیده می شود بر اثر بارندگی های شدید اخیر بوده که در این فصل طبیعی است و نوسان فصلی داشته که حاصل رطوبت بالارونده مویینگی است.

وی ادامه داد: این قبیل بناها به مانند یک انسان مریض بوده که همواره دچار آسیب و رطوبت که نیازمند رسیدگی اند که مدام حسب اعتبار درمان و مرمت می شوند.

وی بیان کرد: رطوبت های بالارونده و پایین رونده بعلت اینکه بناهای تاریخی به طور مدام و طبیعی مصالح آنها در معرض فرسایش و در زوالند و بر اثر عوامل طبیعی و زمین لرزه ای و رانشی تشدید میشوند و با یک سری اقدامات از قبیل ادامه اجرای طرح استحکام بخشی و مرمت های اضطراری کند و کنترل میشوند و قلعه هم که به لحاظ توپو گرافی و موفقیت خاص در معرض آسیب بیشتری است .

اسدی اظهار کرد: در سال گذشته سبک سازی فضای پشت بام ضلع شمالی حیاط اول و مرمت های اضطراری آن بعمل آمده و در سال جاری نیز ادامه استحکام بخشی و مرمت های مورد نیاز و اجرای بخشی از فضای سبز تپه قلعه در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.