قم- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر اینکه «نه به زباله» باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: نه به زباله پویش مثبتی است که به حل معضل های زیست محیطی جامعه کمک فراوانی می کند.

پویش «نه به زباله» به یک مطالبه عمومی تبدیل شود

سید عبدالله میر ابراهیمی درباره راه اندازی این پویش و حرکت فرهنگی اظهار داشت: امروز موضوع اجتناب از تولید زباله به یکی از سیاست های کلان مدیریت پسماند در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه تمام سیاستگذاری ها و خط مشی هایی که در دنیا برای حفظ محیط زیست ترسیم می شود، بر همین اساس است، افزود: اجتناب از تولید زباله بهترین و مطلوبترین اقدام در حوزه مدیریت پسماند به شمار می رود.
میر ابراهیمی با بیان اینکه تحقق این امر مهم در وهله نخست مشمول اصلاح یک سری از رفتارها توسط شهروندان است، افزود: شهروندان باید تا جایی که می توانند با بهبود شیوه مصرف و نحوه خرید در محیط جامعه و همچنین خانواده برای این موضوع اهمیت خاصی قائل شوند.
وی همچنین اتخاذ سیاست های عوارضی و مالیاتی دولت در مورد صنعتگران و واحدهای تولیدی را نیز دراین خصوص مهم ارزیابی کرد، و گفت: تا زمانی که برای کارخانه های تولید کننده محصول و کالاهای حاوی مواد تجزیه ناپذیر و غیر قابل بازگشت به چرخه طبیعت مانند بطری های پلاستیکی هم سطح دیگر صنایع و واحدهای تولیدی مالیات و عوارض وضع می کنیم، نباید انتظار کاهش حجم زباله های تولیدی را نیز داشته باشیم.
مدیرعامل پسماند شهرداری قم اذعان داشت: درحال حاضر هیچ آیتم یا شاخص بازدارنده ای با هدف هدایت واحدهای تولیدی و صنایع گوناگون به سمت استفاده از مواد تجزیه پذیر در تولید محصول های خود وجود ندارد.
میرابراهیمی با بیان اینکه بحث درنظر گرفتن مالیات های سنگین برای محصول هایی که بازگشت و احیای مجدد پسماند ناشی از مصرفشان سخت و دشوار است، در کشورهای پیشرفته و جهان اول مورد اهتمام جدی دولتمردان و قانون گذاران قرار دارد، افزود: ما در کشورمان هنوز هیچ گونه عوارضی برای این قبیل از واحدهای صنعتی پیش بینی نکردیم.
این مقام شهرداری قم همچنین با انتقاد از برخی فیلم ها و سریال های صدا و سیما که در آن فرهنگ مصرف گرایی و مصرف ظروف یک بار مصرف ترویج می شود، گفت: مسئولیت نه به زباله تنها متوجه مردم و شهروندان نیست، بلکه نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی نیز با توجه به ظرفیت های خوبی که بواسطه در اختیار داشتن مدارس و مهد کودک ها در اختیار دارند، باید با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.
وی افزود: بیشتر مردم علاقه فراوانی به مشارکت در طرح های مختلف فرهنگی از جمله نه به زباله دارند، اما با روش های آن چندان آشنا نیستند، از این رو ارتقای سطح آگاهی های شهروندان نسبت به مسائل مرتبط با مدیریت زباله و حفظ محیط زیست یک وظیفه و مسئولیت همگانی است.
مدیرعامل پسماند قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید روزانه بیش از ۷۰۰ تن انواع زباله در این شهر ، هزینه جمع آوری و رفت و روب هر کیلو زباله برای مدیریت شهری قم را یکهزار و ۵۰۰ ریال عنوان کرد، و افزود: هزینه سالانه جمع آوری و دفن زباله در قم نیز ۶۵۰ میلیارد ریال است.
وی بااشاره به اقدام های صورت گرفته در جهت آموزش شهروندان و ایجاد بستر و زیرساخت های مورد نیاز برای تفکیک از مبداء زباله در قم، هزینه سالانه آن را نیز ۸۰ میلیارد ریال برشمرد، و افزود: شهرداری صرف این مبلغ را برای خود نه یک هزینه بلکه یک سرمایه گذاری می داند، چرا که این فعالیت ها آثار و نتایج محسوسی داشته به نحوی که میزان زباله های خشک تحویل داده شده به شهرداری از کمتر از یک درصد در ابتدای سال ۹۵ به بیش از پنج درصد در پایان این سال افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به بهبود کمی و کیفی امکانات سخت افزاری مدیریت پسماند قم، از توسعه ۴۰۰ درصدی ماشین آلات جمع آوری و همچنین رشد ۲۵۰ درصدی تعداد غرفه های تحویل گیرنده پسماند های خشک درسطح شهر خبر داد، و افزود: به طور حتم افزایش بیش از اندازه زباله جز آلودگی خاک و آب هیچ سودی دیگری برای شهر ندارد، و با توجه نوع آب و هوا و فقری که از بابت فضای سبز در قم وجود دارد، شهروندان باید مدیریت هر چه بهتر پسماند را جزو مهمترین درخواست های خود از دولتمردان و مسئولان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.