در حالی که کشورهای جهان، حتی کشورهایی مانند کره، که وابستگی عمیق اقتصادی به غرب دارند، برای رهایی از سیطره دلار در حال انعقاد پیمانهای دوجانبه پولی هستند، از سوی بانک مرکزی ایران اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

دوری کُره از گرهِ دلار؛ بانک مرکزی ایران منتظر گشایش دلار

به گزارش قدس آنلاین، کره‌جنوبی و اندونزی با تمدید پیمان پولی دوجانبه برای سه سال دیگر توافق کردند. این اقدام در راستای تقویت و افزایش روابط اقتصادی دو جانبه میان دو کشور انجام می‌گیرد.

بر اساس این گزارش پیمان پولی جدید با سقف مقداری ۱۱ هزار میلیارد وون (واحد پولی کره‌جنوبی) معادل ۹.۵۴ میلیارد دلار امریکا و تا سقف زمانی ۲۰۲۰ میلادی امضا شده است.

پیمان پولی دوجانبه توافقی است که مطابق آن، طرفین به‌جای استفاده از ارزهای خارجی (مثل دلار و یورو) از ارزهای ملی خود در مبادلات فی مابین استفاده می‌کنند. در این روش کشورهای طرف توافق میزان مشخصی از ارز ملی خود را در اختیار کشور مقابل قرار می‌دهند. این امر باعث تسکین نوسانات بازار ارز و کاهش ضریب تأثیر تکانه‌های ارزی بر اقتصاد دو کشور می‌شود.

کره‌جنوبی تاکنون با برخی کشورها از جمله چین، مالزی، استرالیا و اندونزی پیمان پولی دو جانبه منعقد کرده است. با توجه به تأثیرات مثبت این نوع پیمان بر اقتصاد داخلی کره جنوبی، این کشور مذاکره با امارات متحده عربی را در این زمینه آغاز کرده است.

اولین پیمان دوجانبه پولی کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۱ و به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با ژاپن منعقد شد. با توجه به انقضای این معاهده پولی در سال ۲۰۱۵، مذاکرات دو جانبه بین سئول و توکیو برای بازگشایی این پیمان پولی در جریان بود که از ژانویه سال جاری بنا به دلایل سیاسی و دیپلماتیک، در بن‌بست قرار گرفته است.

پیمانهای پولی دوجانبه میان کشورهای مختلف در حال گسترش است. در این پیمانها طرفین به‌واسطه استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، از ارزهای غربی دلار و یورو، فاصله می‌گیرند. حتی کشوری مثل کره‌جنوبی که وابستگی زیادی به غرب دارد، در حال کاهش وابستگی خود به دلار است. با این وجود، ایران که همواره از تحریمهای مالی و دلاری آمریکا ضربه خورده، هنوز اقدام عملیاتی خاصی در رابطه با پیمان پولی دوجانبه انجام نداده و بانک مرکزی همچنان در برابر استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری خارجی، مقاومت می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.