ارزیابی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این است که سعودی‌ها شانسی برای پیروزی ندارند اما رفتار خود کم‌بینانه و رفتار بسیار ضعیف، بودن فکر و بدون شناخت واقعیات دستگاه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید؛ اجازه پیشروی‌های جدی را به سعودی‌ها داده و باید نگران این باشیم که دولت به اصلاح تدبیر و امید چه امتیازاتی را به سعودی‌ها داده و چه عقب‌نشینی‌هایی را نسبت به آن‌ها داشته است.

نگران امتیازهایی هستیم که دولت به آل‌سعود داده است/سیاست خارجی دولت یازدهم متوهمانه است

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق کوشکی عضو هیئت‌علمی و استاد دانشگاه تهران با بررسی اقدامات سالهای اخیر دولت عربستان سعودی در قابل جمهوری اسلامی ایران گفت: حاکمیت فعلی عربستان مخصوصاً شاهزاده جوان "محمد بن سلمان"، به‌شدت در کاراکتری شبیه شخصیت "صدام حسین" فرورفته است، نه اینکه صدام را الگوی خود قرار دهد بلکه وضعیتی که آقای "محمد بن سلمان" امروز دارد بسیار شبیه شخصیت و شرایطی است که "صدام" در ایام اوج قدرت خود و در زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۹۸۰ میلادی داشت و خب شاهد این هم بودیم که آمریکایی‌ها و غربی‌ها چگونه از چنین شخصیت مغرور، ناپخته و مستبدی استفاده کردند.

*محمد بن سلمان شباهت زیادی به صدام حسین دارد

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی ادامه داد: تحمیل جنگ هشت‌ساله به ایران منفعت زیادی برای غربی‌ها داشت و البته تبعاتی زیادی هم نه‌تنها برای ایران بلکه برای کل جهان اسلام داشت و کلیت امت را تحت‌الشعاع قرارداد. به عبارتی "حاشیه امن" هشت‌ساله‌ای را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و این بدین معناست که دو ملت مسلمان ایران و عراق که می‌توانستند کنار یکدیگر رو در روی رژیم صهیونیستی قرار بگیرند و خطر جدی برای این رژیم ایجاد کنند با تحریک شخصیتی مغرور و خام به نام "صدام حسین" درگیر یک جنگ بلند مدت شدند.

محمدصادق کوشکی در ادامه گفتگوی خود با اشاره به رفتارهای محمد بن سلمان گفت: امروز "محمد بن سلمان" به میزان زیادی به شخصیت آن روزهای صدام شبیه است و غربی‌ها به خوبی از این مسئله باخبرند و بی‌میل هم نیستند که بتوانند از طریق وی حادثه‌ای را شبیه به جنگ هشت‌ساله با ایران ترتیب دهند. حادثه‌ای که بتواند فشاری جدی به ایران وارد کند و البته توان جهان اسلام را هم به تحلیل ببرد.

وی گفت: در چنین فضایی ما شاهد هستیم که تقابل ایران و غرب در منطقه با واسطه‌گری عربستان و از مجرای آل‌سعود اتفاق می‌افتد به این معنا که با توجه به فشار و تسلطی که غربی‌ها بر روی رژیم آل‌سعود دارند، به‌جای اینکه خودشان نوک پیکان قرار بگیرند رژیم سعودی را وادار به تقابل با ایران کرده‌اند و حالا ما در یمن، سوریه، بحرین و حتی در مرزهای شرقی مانند افغانستان و پاکستان با آل سعود و افرادی که به‌صورت مستقیم از سوی سعودی‌ها پشتیبانی می‌شوند درگیر هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به وجوه دیگری از اقدامات عربستان در مقابل ایران گفت: در عین حال این روزها شاهد روابط و همکاری مستقیم و سطح بالایی هم بین منافقین و سعودی‌ها هستیم و از سوی دیگر رسانه‌های منطقه‌ای هم از طریق شارژ آل سعود جنگ تبلیغاتیِ پرحجمی را برعلیه ایران مدیریت و عملیاتی می‌کنند.

*فاجعه منا یک کشتار طراحی‌شده برای تحریک ایران بود

محمدصادق کوشکی با برشمردن فاجعه منا به عنوان یک "کشتار طراحی شده" گفت: در چنین فضایی در سال ۹۴ کشتار حجاج پیش آمد که بخشی از اقدامات تحریک‌آمیز سعودی‌ها برای مشتعل کردن یک تنش و حتی به راه انداخت جنگ در منطقه محسوب می‌شد. البته لازم است که واژه "کشتار" تأکید کنم و نه "حادثه" و یا واژه‌هایی از این دست؛ چرا که دلایل زیادی وجود دارد که تائید می‌کند حادثه منا در سال ۹۴ ماجرایی طراحی شده برای تحقیر جمهوری اسلامی بوده تا ایران ناگزیر به دفاع از حیثیت خود وارد مخاصمه با سعودی‌ها شود.

وی ادامه داد: حتی در ایام اخیر هم شاهد اقدامات نظامی پراکنده‌ای از سوی سعودی‌ها در منطقه خلیج‌فارس بوده‌ایم، اقدامات متنوع تحریک‌آمیز سعودی‌ها طی دو سال گذشته در جریان بوده در حالی که سعودی‌ها قبل از این به هیچ عنوان چنین جرئت و جسارتی نداشته‌اند.

استاد دانشگاه تهران ادامه گفتگوی خود را به مسائل مربوط به دیپلماسی معطوف کرد و بیان داشت: در صحنه دیپلماتیک هم ما شاهد تحریک‌ها، گستاخی‌ها و زیاده‌گویی‌های سعودی‌ها بوده‌ایم و تا جایی که این اقدامات به زمین فوتبال هم کشیده شد و سعودی‌ها گفتند که ایران نا امن است و کاری کردند تا مسابقه تیم‌های فوتبال عربستانی در جای دیگری غیر از برگزار شود و این‌ها همه از جمله اقدامات تحریک‌آمیزی است که از طریق محمد بن سلمان در عرصه تقابل ایران و سعودی‌ها شکل گرفت.

کوشکی اظهار داشت: بعد از این ماجرای سفارت عربستان در تهران پیش آمد که بهانه‌ای به دست سعودی‌ها داد که البته اگر هم پیش نمی‌آمد اقدامات سعودی‌ها ادامه پیدا می‌کرد. حتی باید بگویم که ماجرای اعدام "شیخ نمر" هم در همین راستا بود چرا که جریان و روند محاکمه و دادگاه "شیخ نمر" مدت‌ها و سالها طول کشید اما در آن مقطع خاص اعدام وی صورت گرفت تا پازل تحریک جمهوری اسلامی کامل شود و منجر به همان شعله‌ور شدن آتش فتنه و جنگ در منطقه بشود. بعد از این وقایع عجیب و غریبی را شاهد بودیم که حتی کار به جیبوتی و کومور رسید که با ایران قطع رابطه کردند و بعد سعودی‌ها رزمایش گذاشتند و از ائتلاف بزرگ کشورهای مسلمان و ارتش‌های این کشورها هم سخن گفتند.

*گستاخی سعودی‌ها در نامه‌نگاری با ایران بی‌سابقه است

کوشکی افزود: در چنین فضایی موج انقلاب اسلامی تلاش کرد در یمن، سوریه، عراق و حتی در بحرین زیاده‌خواهی‌های غرب و سعودی را مهار کند که البته موفق هم بود و در تمام این جبهه سعودی‌ها یا مجبور به توقف شدند و یا مجبور به عقب‌نشینی؛   اما متأسفانه دیپلماسی فشل، دیپلماسی مدعی ولی توخالی دولت یازدهم باعث شد که در عرصه سیاسی و دیپلماتیک سعودی‌ها پیشروی‌ها و گستاخی‌های خود را از حد بگذرانند. یعنی همان‌قدر که انقلاب اسلامی در مرزهای منطقه‌ای خود مثل سوریه، لبنان، عراق و یمن و حتی بحرین سعودی‌ها و درواقع آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را عقب راند، در عرصه دیپلماتیک سیاست خارجی شکست‌خورده دولت روحانی اجازه داد که سعودی‌ها پیش روی کنند. بخشی از این پیشروی نامه‌نگاری‌هایی است که از سوی سعودی‌ها و با وساطت کویتی‌ها اتفاق افتاد و پاسخ این نامه‌نگاری‌ها همان سفر آقای روحانی به عمان و کویت بود. این نامه‌نگاری‌ها از جنس همان اقدامات تحریک‌آمیز بود یعنی نامه‌نگاری‌های گستاخانه از موضع بالا که در تاریخ روابط ایران و سعودی ما چنین وقایعی را شاهد نبوده‌ایم.

کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه گفتگوی خود با «نسیم آنلاین» خاطرنشان کرد: اینکه سعودی‌ها برای بهبود رابطه با ما شرط بگذراند و شروط اساسی و بنیادی را مطرح کنند یک گستاخی بزرگ و بی‌سابقه است. گستاخی ادامه‌داری که حتی سفر منطقه‌ای آقای روحانی هم منجر به جلوگیری از ادامه آن نشد و وقتی که سفر آقای روحانی به کویت و عمان انجام شد طرف‌های سعودی از آقای روحانی خواستند که کتباً پاسخ بدهد و حضور ایشان در این دو کشور و گفتگوی شفاهی با کویتی‌ها و عمانی‌ها که واسطه‌های آل‌سعود بودند از نظر سعودی‌ها کافی نبود.

محمدصادق کوشکی با اشاره به دیدگاه غربی‌ها نسبت به "محمد بن سلمان" گفت: در چنین فضایی ما با یک وضعیت دوگانه روبرو هستی، ارزیابی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این است که سعودی‌ها شانسی برای پیروزی ندارند اما رفتار خود کم‌بینانه و رفتار بسیار ضعیف، بودن فکر و بدون شناخت واقعیات دستگاه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید؛ اجازه پیشروی‌های جدی را به سعودی‌ها داده و باید نگران این باشیم که دولت به اصلاح تدبیر و امید چه امتیازاتی را به سعودی‌ها داده و چه عقب‌نشینی‌هایی را نسبت به آن‌ها داشته است.

وی افزود: هیچ‌کسی در جمهوری اسلامی شعله‌ور شدن آتش جنگ و منازعه بین ایران و عربستان را صلاح نمی‌داند اما نحوه مقابله با این مسئله می‌تواند مقتدرانه باشد، مثل اقدامی که رهبری در سال ۹۴ در دانشگاه نوشهر انجام دادند و بااقتدار با سعودی‌ها  رفتار کردند و البته دولت می‌تواند برخورد ذلیلانه با سعودی‌ها داشته باشد و رفتاری توأم با عقب‌نشینی و امتیاز دادن نسبت به سعودی‌ها.

این استاد دانشگاه تهران در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: بنابراین دو نگاه امروز در کشور نسبت به سعودی‌ها وجود دارد، نگاه اول می‌گوید که باید جلوی سعودی‌ها ایستاد به آن‌ها لگام زد و از جایگاه اقتدار مانع پیشروی و اقدامات گستاخانه آن‌ها شد و نگاه دوم که معتقد است با امتیازدهی به سعودی‌ها باید با آن‌ها رفتار کرد.

وی در پایان با اشاره به امکان اجرای برجام منطقه‌ای از سوی دولت حسین روحانی اظهار داشت: دولت به شدت استعداد اجرای برجام منطقه‌ای را دارد، چرا که واقع‌بینانه به منطقه نگاه نمی‌کند. سیاست خارجی دولت آقای روحانی در توهم کامل به سر می‌برد لذا امتیازات مختلفی را به سعودی‌ها داده است.

 کوشکی گفت: نگاه دولت آقای روحانی به منطقه نه علمی است و نه واقعی، دولت روحانی واقعیت‌های منطقه را نمی‌شناسد و بر همین اساس هم نمی‌تواند به‌درستی تصمیم بگیرد و لذا می‌گوید که برای جلوگیری از شعله‌ور شدن جنگ در منطقه باید هرآنچه که می‌شود به سعودی‌ها امتیاز داد.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.