۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 515989

محققان بین‌المللی اعلام کردند: کشورهایی مانند پاکستان،‌ ایران و هند که در کشاورزی به میزان زیادی از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند در خطر بحران آب هستند، کمبود آب قیمت مواد غذایی را در آینده به شدت افزایش خواهد داد.

افزایش قیمت مواد غذایی جهان به واسطه کمبود آب

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس محققان بین‌المللی هشدار دادند استفاده از آب زیر زمینی برای تولید محصولات کشاورزی در آینده قیمت محصولات غذایی را به شدت افزایش خواهد داد.

دانشمندان اعلام کردند: کشاورزان استفاده از آب‌های زیرزمینی را برای تولید محصولاتی نظیر برنج، گندم و کتان به شدت افزایش داده‌اند. با وجود این بسیاری از این آب‌هایی که از زیرزمین پمپاژ می‌شود در کشاورزی‌های غیرپایدار استفاده می‌شود و سرعت پمپاژ آب‌های زیرزمینی با سرعت بیشتری نسبت به سال‌های قبل در حال انجام است.

یوشیهیده ودا معاون مدیر برنامه آب در مؤسسه بین‌المللی استرالیا اعلام کرد: میزان پمپاژ آب‌های زیرزمینی به سرعت در حال افزایش است و به ویژه طی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته به واسطه افزایش جمعیت و نیز نیاز به افزایش تولید غذا سرعت بیشتری گرفته است.  

وی همچنین گفت: کاهش کمبود آب در بسیاری از کشاورزی‌های هند، چین و آمریکا مشهود است و می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر محصولات غذایی جهان داشته باشد چرا که بسیاری از این تولیدکنندگان در سطح بین‌المللی تجارت می‌کنند.

محققان طی گزارشی که در «ژورنال نیچر» منتشر شد، اعلام کردند: ۱۱ درصد محصولاتی که برای آبیاری از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند در سطوح بین‌المللی صادرات می‌شوند. کشورهایی نظیر پاکستان، ‌ایران و هند که از آب‌های زیرزمینی برای تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند معمولاً از کمبود آب رنج می‌برند.

ودا همچنین طی مصاحبه‌ای با بنیاد تامسون رویترز اعلام کرد: «برای بسیاری از کشورها استفاده از آب‌های زیرزمینی برای تولید محصول مفهومی ندارد.»، در عین حال خیلی از کشورهای پمپاژ آب را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

وی همچنین گفت:‌از نظر اقتصادی استفاده غیر پایدار و غیرمنطقی از آب‌های زیرزمینی می‌تواند به افزایش قیمت محصولات غذایی بینجامد چرا که کشورها باید هزینه زیادی را برای تأمین آب محصولاتشان هزینه کنند. استفاده از آب‌های زیرزمینی همچنین می‌تواند به مردم محلی هم آسیب وارد کند چرا که آنها به شدت برای تأمین زندگی خودشان نیازمند آب هستند.

 کارول دالین یک محقق اعلام کرد: خشکسالی‌هایی که طی سال‌های آینده به واسطه تغییرات آب و هوایی توسعه پیدا می‌کند می‌تواند کمبود بیشتر آب را رقم بزند و در تولید و عرضه محصولات غذایی تأثیر جدی داشته باشد.

همچنین دالین بر اساس تحقیقی که در دانشگاه لندن انجام شده اعلام کرد: تولید محصولات کشاورزی همچنان به دلیل کمبود آب بحرانی است و محصولات اساسی نظیر برنج و گندم می‌تواند تأثیر خسارت‌زایی برای تأمین آب داشته باشد.  

وی همچنین هشدار داد: بسیاری از جمعیت جهان اکنون در بحران آب به سر می‌برند که میزان قیمت محصولات غذایی را افزایش خواهد داد مگر اینکه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آب را به صورت منطقی استفاده کنند.

ودا همچنین گفت: دولت‌ها باید استفاده از آب‌های زیرزمینی را به شدت کنترل کنند و همچنین روی تکنولوژی آبیاری قطره‌ای سرمایه‌گذاری کنند که این مسئله می‌تواند در کاهش مصرف آب بسیار مؤثر باشد. همچنین بهتر است برای ذخیره طبیعی منابع برای آینده آماده باشند.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.