سبزوار- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: موزه های مردم شناسی، شهدا، وقف، شهر و نفت، حیات وحش وخانه موزه شهید فرومندی در این شهرستان پذیرای مسافران و زائران نوروزی است.

هفت موزه سبزوار میزبان مسافران نوروزی است

به گزارش قدس انلاین، محمود رضا سلیمانی اظهارداشت: موزه مردم شناسی سبزوار با غرفه های مختلف  شامل هنرهای دستی، مشاغل سنتی، آداب و رسوم در ضلع غربی میدان کارگر این شهر واقع قرار دارد. بخشی از غرفه های این موزه مربوط به معرفی آداب و رسوم نظیر شب چله، تحویل سال نو، اتاق عقد سنتی مردم این منطقه است.

وی افزود: بازدید کنندگان می توانند در این موزه از هنرهای دستی این شهرستان نظیر فرش بافی، فرت بافی، گلیم و پلاس بافی، جاجیم بافی و مشاغل سنتی از قبیل خراطی، رنگرزی، آهنگری، سفالگری و عطاری نیز دیدن کنند.

سلیمانی تصریح کرد: همچنین در موزه مردم شناسی سبزوار غرفه ای به معرفی آیین اسب چوبی به عنوان یکی از هنرهای آیینی این شهرستان اختصاص یافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: محل این موزه که بنای کاروانسرای فرامرزخان می باشد اثری تاریخی از بناهای چهار ایوانی سبزوار است که در عهد قاجار ساخته شده است.

وی افزود: موزه شهدای سبزوار هم در ضلع غربی موزه مردم شناسی سبزوار دایر شده و شامل وصیت نامه، عکس و آثاری از شهدای دوران دفاع مقدس است.موزه وقف نیز در قسمتی از موزه مردم شناسی این شهر واقع شده که تصاویر بخشی از اسناد و وقف نامه های قدیمی و ظروف مساجد را به نمایش گذاشته است.

سلیمانی عنوان کرد: موزه نفت سبزوار نیز در محل شرکت قدیمی ترین پمب بنزیم این شهرستان برای بازدید عموم در دو بخش بیرونی و داخلی دایر شده است. در این موزه تلمبه های قدیمی، دکل حفاری، وسایل قدیمی توزیع مواد سوختی و گالری عکس از آغاز پیدایش نفت در ایران در معرض دید مردم گذاشته شده است. موزه شهر سبزوار نیز در میدان شهید بهشتی این شهر قرار داشته و مربوط به معرفی پیشینیه شهر نشینی سبزوار از سال ۱۳۱۰ تاکنون می باشد.

وی بیان کرد: این موزه دارای دو سالن نمایش عکس، یک سالن اشیا، آلات و ادوات قدیمی و دو اتاق موزه دیداری و شنیداری است. این موزه در میدان شهید بهشتی سبزوار قرار دارد و در آن آثار تاریخی مربوط به تپه باستانی دامغانی های این شهرستان نگهداری می شود.

سلیمانی بیان کرد: همچنین خانه موزه شهید فرومندی واقع در خیابان نفت این شهرستان میزبان گردشگران است.

وی ادامه داد: این خانه موزه محل زندگی سردار شهید محمد فرومندی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در لشگر عملیاتی پنج نصر است.

وی با اشاره به حضور ۱۵۰ هزار گردشگر در این شهرستان یادآورشد: این گردشگران از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و دست ساز این شهرستان بازدید کرده اند.

شهرستان سبزوار دارای ۹۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد ۱۶۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.