سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرده است اولویت آمریکا دیگر برکناری بشار اسد از قدرت نیست.

چه اهدافی در پشت پرده تغییر مواضع آمریکا نسبت به آینده بشار اسد در سوریه نهفته است؟

قدس آنلاین- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت سیاست دیپلماتیک آمریکا درقبال سوریه درحال حاضر دیگر بر وادار کردن بشار اسد، رئیس جمهور این کشور به کناره گیری از قدرت متمرکز نیست. این رویکرد بدعتی در مقایسه با موضع علنی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا درمورد سرنوشت اسد به شمار می رود.

این دیدگاه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنین در تضاد با موضع قدرت های اروپایی است که بر کنار رفتن اسد از قدرت تاکید دارند.
هیلی در جمع گروه کوچکی از خبرنگاران افزود: «شما باید تصمیم بگیرید و عرصه های خودتان را برای نبرد انتخاب کنید. ما وقتی به این مسئله نگاه می کنیم متوجه می شویم که باید اولویت هایمان را تغییر دهیم و اولویت ما دیگر این نیست که بر کناره گیری اسد متمرکز شویم.»
وی تصریح کرد: «آیا ما معتقدیم او (اسد) یک مانع است؟ بله. آیا ما قصد داریم بر کناره گیری او از قدرت متمرکز شویم؟ خیر. آنچه ما قصد داریم بر آن متمرکز شویم، اعمال فشار در آنجا است تا بتوانیم روند تغییر در سوریه را آغاز کنیم.»
دولت اوباما در سال های پایانی خود بر تلاش برای دستیابی به توافق با روسیه متمرکز بود تا بتواند منجر به برکناری اسد از قدرت شود اما در نهایت تمرکز خود را بر جنگ علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش متمرکز کرد که بخش هایی از سوریه و عراق را به تصرف خود درآورده بود.
ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود گفته بود شکست داعش اولویت اصلی او است و نه وادار کردن اسد به کناره گیری از قدرت.
هیلی تصریح کرد: «ما نمی توانیم الزاما مانند دولت قبلی آمریکا بر اسد تمرکز کنیم. اولویت ما این است که بررسی کنیم چگونه می توانیم کارها را انجام دهیم. اینکه ما نیاز داریم با چه کسی همکاری کنیم واقعا برای مردم در سوریه اهمیت دارد.»
وی روز چهارشنبه در ادعایی بی‌اساس روسیه، ایران و اسد را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد. هیلی همچنین گفت آمریکا از مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت می کند و اینکه سوریه دیگر نمی تواند پناهگاهی امن برای تروریست ها باشد و مهم است که ما ایران و گروه هایی را که به نمایندگی از آن فعالیت دارند (از سوریه) بیرون کنیم.
یک مقام بلندپایه دولت ترامپ در مصاحبه با رویترز گفت: «اظهارات هیلی نشان دهنده واقع گرایی و پذیرفتن واقعیت ها در داخل سوریه است. ما باید بر شکست داعش و القاعده و جلوگیری از تبدیل شدن سوریه به پناهگاهی امن برای تروریست ها متمرکز شویم.»
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در آنکارا پایتخت ترکیه گفت این مردم سوریه هستند که باید درمورد سرنوشت اسد در دراز مدت تصمیم گیری کنند. 
انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه موضع خودشان را درمورد اسد سخت تر کردند.  فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرنگاران گفت اسد بخشی از آینده سوریه نیست و نمی تواند باشد.
رابرت فورد که سال 2014 به علت اختلاف های سیاسی از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در سوریه استعفا کرد گفت سیاست دولت آمریکا از اواخر سال 2014 به طور خاص بر جنگ علیه داعش و القاعده متمرکز بوده است اما هرگز اذعان نکرده بود که سیاست واشنگتن تغییر کرده است.
وی افزود اظهارات هیلی تنها تاکیدی بر این است که دولت ترامپ نیز همان راه را دنبال می کند. 
دولت اوباما پس از درگیری در سوریه که منجر به آغاز جنگ شش ساله در این کشور شد، تاکید داشت اسد باید از قدرت کنار برود اما واشنگتن اواسط سال 2014 حمایت خود را از گروه های مسلح مخالف (به اصطلاح) میانه رو برای جنگ علیه اسد افزایش داد. مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کردند اسد به این زودی ها کنار نخواهد رفت و به دشوار بودن تلاش برای برکناری وی اذعان کردند. 
جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا سپتامبر سال 2015 گفت اسد باید برود اما درمورد زمان آن باید از طریق مذاکرات تصمیم گیری شود.
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.