خیلی‌ها دوست دارند آخر سال در فضایی معنوی و متبرک، با خودشان خلوت و حساب‌وکتاب کنند و لحظه تحویل سال را باحال و هوایی معنوی، تجربه کنندبعضی‌ها عتبات را انتخاب می‌کنند و گروه زیادی مشهدالرضا(ع)؛ خیلی‌ها به امامزاده‌ها پناه می آوردند و در این میان، سال‌هاست که انتخابِ عده‌ای‌ هم‌سفر به کربلای ایران است.

کربلای ایران خواب از چشم دشمن ربوده است

قدس آنلاین-معصومه شهری: مناطق عملیاتی جنوب و غرب که حماسه‌ها، قصه‌ها و رنج‌ها و خاطرات زیادی از لحظه‌لحظه‌های‌ هشت سال دفاع و غیرت و ایثار و شهادت در دل دارد.

یادمان‌های مناطق عملیاتی نوروز امسال حال و هوای دیگری به خود گرفت و عرصه تجدید بیعت با آرمان‌های والای شهیدانی بود  که روزگاری جان در طبق اخلاق گذاشتند و از همه هستی خود برای دفاع از این آب‌وخاک گذشتند.

هفت‌سین از جنس سرنیزه

در سال‌های اخیر زائران کوی عشق که خانه‌های خود را به مقصد یادمان‌های دفاع مقدس ترک می‌کنند، نامشان تحت عنوان کاروان‌های راهیان نور انسجام بیشتری به بازدیدهای میدانی آن‌ها بخشیده است.

سفره‌های هفت‌سین رزمندگان هشت سال دفاع مقدس روی چفیه های آن‌ها چیده می‌شد و متمایزترین سفره‌های هفت‌سین را می‌توان از آن‌ها به یادگار دانست.

رزمندگان همیشه انبارهایشان پر از توشه نبود و هنگام نوروز کمی می‌گشتند تا شاید ساعت و سیبی برای سفره پیدا کنند ولی سین‌های اصلی سفره اعتقادی آن‌ها مزین به‌عکس امام خمینی، سرنیزه، سلاح، سیم‌خاردار، سنبه تفنگ، سربندهای یا زهرا و یا حسین و سیم‌چین تشکیل می‌داد.

برپایی سفره‌های هفت‌سین در یادمان‌های دفاع مقدس چند سالی هست که در میان کاروان‌های راهیان نور و خانواده‌ها باب شده و امسال سلامتی مدافعان حرم اولین سین سفره‌های عشق برپاشده در این یادمان‌ها است.

جشن اولین بهار زندگی

اگر به سرزمین نور قدم بگذاری زوج‌های جوان بسیاری را می‌بینی که در مقابل سفره‌ای ساده با رنگ و بوی چفیه پهن کرده‌اند. عکس مقام معظم رهبری، ساعت مچی، یک سیب، چند سکه و دانه‌ای هم سیر بخشی از سفره هفت‌سین آن‌ها و البته سفره عقدشان را تشکیل می‌دهد و شهدا را به‌عنوان شاهد ازدواج و پیوند دل‌های خود با ولایت به شهادت برگزیدند.

خادم الشهداء

در جوار یادمان شهدا این روزها عده‌ای از جوانان که به‌رغم تبلیغات دشمن گفته می‌شود با شهدا غریبه‌اند اما با پای‌برهنه افتخار خدمت به شهدا و زائران را برعهده‌گرفته و لقب خادم الشهدا را برای خود برگزیدند. 

این خادمان که اغلب آن‌ها را جوانان 12 تا 25 سال تشکیل می‌دهند اجازه نمی‌دهند که غباری بر یادگارهای بازمانده از شهدا در موزه بنشیند و یا زائری سرگردان شود.

شهدای مدافع حرم سند تأثیرگذار دفاع مقدس 

گنجی پور یکی از رزمنده‌ها دیروز و راویان این روزهای جبهه‌های جنوب است که خاطرات و رشادت‌های رزمندگان را برای عاشقان دل‌سوخته روایت می‌کند.

وی می‌گوید: راهیان نور، پلی میان شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم است، به‌طوری‌که بسیاری از شهدای مدافع حرم با مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب،غرب و شمال غرب کشورمان آشنا بودند و بارها شاهد حضور آن‌ها در این مناطق بودیم و به دلیل عشق و علاقه‌شان به شهدای دفاع مقدس بود که مسیر خودشان یعنی مدافع حرم حضرت زینب(س) را انتخاب کردند.

وی بیان می کند: شهدای مدافع حرم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سند اثرگذاری برنامه‌های راهیان نور است زیرا راهیان نور تلاش کرد فرهنگ جهاد و شهادت در نسل نو انقلاب مستمر باقی بماند و گم نشود.

وی بیان می‌کند کربلای ایران این روزها میهمان بسیاری از خانواده‌های مدافع حرم است تا در زنده نگاه‌داشتن این فرهنگ و در این مکان تأکید کنند.

سوغاتی از جنس خاک

در سرزمین نور به حرمت شهدا و خون فرزندان این مرزوبوم بسیاری از زائران و تمامی خادمان با پای‌برهنه قدم برمی‌دارند و بسیاری از زائران از این خاک که با خون و پوست شهدا آمیخته است برای رفع دل‌تنگی و تبرک مشتی به سوغات می‌برند.

  پلی به‌سوی شهادت

امسال در نخستین هفته سال جدید جانشین ستاد مرکزی راهیان نور خود میهمان سرزمین نور بود.

سردار علی فضلی با حضور در یادمان شهدای هویزه بیان کرد: حرکت انقلابی و مردمی راهیان نور خواب را از چشمان دشمنان ایران ربوده است.

وی در همین زمینه عنوان کرد: خدمت در سرزمین‌های نور، توفیق می‌خواهد، برخی از خادمان شهدا هم توفیق شهادت نصیبشان شده است، به جرت می‌توانم بگویم که شهدای مدافعان حرم یا از دست‌اندرکاران و یا از زائران راهیان نور بودند.

سردار فضلی ادامه داد: امروز اقشار مختلف کشور چون اساتید دانشگاه، فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان از شهرهای مختلف به مناطق عملیاتی می‌روند، شهدای جنگ تحمیلی از آنان میزبان و استقبال خواهند کرد، باید قدردان این توفیق باشیم.

جانشین ستاد مرکزی راهیان نور با تشریح برخی اقدامات در ایام راهیان نور گفت: ۷۶ هزار نفر مدیر کاروان، ۲۲ هزار و ۵۰۰ راوی، ۲۶ هزار مبلغ و روحانی، ۴۰ هزار خادم  در قالب چهار قرارگاه تخصصی کادر انقلاب اسلامی در راهیان نور را تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم از ابتدای اردیبهشت ۹۵ تا آخر فروردین ۹۶، بیش از هفت میلیون نفر از این مناطق بازدید به عمل آوردند.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج در پایان بیان کرد: حرکت انقلابی و مردمی راهیان نور خواب را از چشمان دشمنان ایران ربوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.