در نظام اسلامی احکامی وجود دارد به نام احکام حکومتی که ولی فقیه زمان با توجه به اشراف و اطلاعاتی که به توطئه های دشمنان و نیازهای کشور دارد حکمی را صادر می کند که آن حکم مبنای شرعی می یابد

آیا حرمت شرعی واردات برخی کالاها، به مثابه حکم حکومتی است؟

قدس آنلاین - آیت الله محمود رجبی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی مبنی بر حرام شرعی بودن واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل ساخته می شود گفت : مساله مورد نظر رهبری در ابتدای سال ۹۶ مبنی بر حرام شرعی خواندن ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل ساخته می شود را اگر بخواهیم به لحاظ فقهی مورد بررسی قرار دهیم می تواند از وجوه مختلف مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس حرمت شرعی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است تبیین شود. مساله اول این است که اگر تولید داخلی تضعیف شود و واردات کالاهای خارجی در حوزه های مختلف رواج یابد وابستگی جهان اسلام را به جهان کفر افزایش می دهد و نظام اسلامی را به مخاطره می افکند. این مساله از قدیم الایام در فقه شیعه و اسلام به عنوان یکی از مهمترین واجبات در حفظ نظام اسلامی مورد اهتمام بزرگان دینی قرار داشته است.
آیت الله رجبی با اشاره به بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی در این خصوص اظهار داشت :حضرت امام خمینی (ره) نیز دراین باره فرمودند :«حفظ نظام از اوجب واجبات است.» یکی از مواردی که به وسیله آن می توان از نظام حفاظت به عمل آورد و رفتار عکس آن می تواند موجب ضربه زدن به نظام شود مساله ورود کالاهای خارجی غیر ضروری به کشور است. یقینا وابستگی به خارج به مثابه کاهش تولید داخلی است. در صورتی که تولید داخلی تضعیف شود و واردات افزایش یابد وابستگی نظام به دشمنان اسلام تثبیت می شود و وابستگی به دشمنان اسلام حتی در کوتاه مدت موجب وارد شدن آسیب های جدی به نظام اسلامی می شود.
آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین گفت: قرآن کریم نیز دراین باره خطاب به مومنین گفته است که هرگز به کفار اجازه سلطه بر خود را ندهید این موضوع به کراّت در آموزه های اسلامی آمده است، بنابراین فرهنگ دینی مسلمانان را از هر رفتار و کرداری که موجب استیلای کفار بر آنها شود بر حذر داشته است. متاسفانه در دنیای کنونی یکی از مصادیق سلطه موضوع اقتصادی است و از مصادیق اقتصادی وابستگی اقتصادی به نظام های اقتصادی خارج است. قطعا تضعیف تولیدات داخلی و تقویت وابستگی به خارج یکی از موارد مسلم سلطه اقتصادی دشمنان اسلام است.
وی در این باره افزود :در نظام اسلامی احکامی وجود دارد به نام احکام حکومتی که ولی فقیه زمان با توجه به اشراف و اطلاعاتی که به توطئه های دشمنان و نیازهای کشور دارد حکمی را صادر می کند که آن حکم مبنای شرعی می یابد بنابراین هنگامی که مقام معظم رهبری می فرمایند ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل ساخته می شود حرام است این حرف به معنای حکم شرعی ولی فقیه زمان ماست و به عنوان یک حکم اسلامی تبعیت از آن واجب است.
آیت الله محمود رجبی در خصوص اجماع علما بر حکم مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد :بی شک حکم اتخاذ شده از سوی مقام معظم رهبری مورد اتفاق و اجماع سایر فقها قرار دارد. بنابراین جامعه اسلامی و تمامی مسوولین باید از این حکم تبعیت کنند و آن را به عنوان یک دستور العمل شرعی مد نظر قرار دهند، البته این دستور العمل انقلابی و ملی نیز می باشد. بی شک اگر این موضوع را از منظر ملی و انقلابی مورد بررسی قرار دهیم مصالح ملی نیز همین اقتضا را می کند یکی از آسیب هایی که می تواند متوجه انقلاب ما شود وابستگی به غرب و اجازه ورود آنها در عرصه های گوناگون به کشور است.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به راهکارهای مورد نظر در عملیاتی کردن حکم مقام معظم رهبری گفت : اولین مساله این است که خود مساله و جایگاه ولی فقیه و رهنمودها و حکم حکومتی ایشان در جامعه تبیین و فرهنگ سازی شود. یقینا این فرهنگ سازی بر عهده علمای دین قرار دارد که با استفاده از همه ظرفیت های دینی مردم را به تبعیت از ولی فقیه راهنمایی کنند. اگر برای جامعه دینی که به مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام معتقد است مساله تبعیت از حکم ولی فقیه تبیین شود و در افکارشان نهادینه شود که آنچه ولی فقیه زمان میگوید مانند هر واجب شرعی باید بدان عمل شود و تخلف از آن تخلف از دستورات الهی است مسلما جامعه در برابر خطر نفوذ دشمنان در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی واکسینه می شود. از سوی دیگر باید مسوولینی در راس کار قرار بگیرند که باور دینی آنها قوی باشد. بی تردید تربیت نیروهای مسوول متعهد نیز بر عهده علما و فضلا است که نسل آینده را از نظر اندیشه دینی به گونه ای تربیت کنند در حد نیاز جامعه از مدیران معتقد و انقلابی برخوردار باشد. مسلما حضور مسوولین متعهد به اسلام موجب ترویج اندیشه اسلامی در کشور می شود و رهنمودهای رهبری به خوبی در جامعه انجام خواهد شد. بخش عظیمی از نیروهای عظیم مردمی در سازمان های دولتی مشغول فعالیت هستند بنابراین سیاست گذاری و برنامه‌ریزی درست می تواند به قرار دادن این قشر عظیم در این راه کمک نماید. بخش بزرگی از نوجوانان و جوانان نیز در نهاد آموزش و پرورش و آموزش عالی هستند اگر مسوولین فرهنگی و کادر فرهنگی انقلابی و متعهد تربیت شوند نسل جوان را که آینده کشور هستند انقلابی و متعهد تربیت می کنند و اینگونه خواهد شد که همه با هم به خودکفایی و بی نیازی کشور از بیگانگان می اندیشند. در این باره باید گفت علما می توانند در نشست های علمی مبانی عدم وابستگی به دشمنان را به لحاظ فقهی، علمی و کلامی تبیین کنند تا اثر گذاری آن بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.