۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 516425

شروع سال جدید و ادامه فروش قابل قبول فیلم‌های ایرانی در کنار تغییراتی که در سازمان سینمایی شاهد بودیم، خیلی از سینماگران را به ادامه استقبال مردم از فیلم‌های تولید داخل در سال ۹۶ امیدوار کرده است.

به سینمای ۹۶ امیدواریم

قدس آنلاین - بعد از انقلاب اسلامی و جنگ ۸ ساله، تحریم و تحولات بنیادینی در کشور اتفاق افتاد. با این همه، اکنون ۳۵ سال است که جشنواره فیلم فجر به‌طور پیوسته در کشور برگزار می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که کشور به‌رغم همه گرفتاری‌ها و مسایل و مشکلات، از ثبات، آرامش، امنیت و فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار نیز برخوردار است؛ البته با تکیه به تجربه سالیان گذشته و مشورت با افرادی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند، از اهالی رسانه و منتقدان گرفته تا سینماگران.

سینمای سال گذشته ایران را می‌توان سینمای جوانان و سینمای مستند نام‌گذاری کرد. زیرا هم بسیاری از چهره‌های جوان فیلمساز ما خوش درخشیدند و هم مستندسازان ما فیلم‌های مستند خوبی ارایه کردند که حتی بهتر از فیلم‌های بلند فیلمسازان حرفه‌ای ما بود.

امسال سال شگفتی‌های تازه جوانان سینمای ایران است و سالی که اهالی سینما انتظار دارند که همراهی و استقبال مردم از سینما مانند یکی دو سال اخیر ادامه داشته باشد. بد نیست چشم‌انداز سینمای سال آینده را از زبان سینماگران هم ببینیم و بخوانیم.

۵۰ فیلم اکران‌نشده داریم

سیدضیاء هاشمی، تهیه‌کننده، با همه اما و اگرهایی که درباره وضعیت سینما دارد، به  آینده روشن سینمای ایران امیدوار است و می‌گوید: من به آینده سینما با توجه به اتفاقاتی که افتاده، امیدوارم ولی با این حال هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد. من این نگرانی‌ها را از ۲ زاویه قابل بررسی می‌دانم.

یکی در ارتباط با تولید و دیگری درباره خروجی تولید که اکران است. از آن‌جایی که ظرفیت نمایش فیلم‌ها در کشور ما خیلی پایین است و هر ساله بیش از ۶۰ عنوان فیلم اکران‌نشده در سینما داریم، این تولیدِ بیش از حدی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ داشته‌ایم مطمئناً ما را در سال ۹۶ با بحران اکران مواجه خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: ما از سال ۹۵، ۵۰ فیلم اکران‌نشده داریم و بالای ۱۰۰ عنوان فیلم آماده در جشنواره امسال هم روی دستمان مانده است. از آن طرف، در طول سال هم قطعاً فیلم‌های ساخته و آماده نمایشِ زیادی خواهیم داشت. لذا در سال ۹۶ با ۲۰۰ عنوان فیلم روبه‌رو هستیم و این یعنی بحران. هرچند متأسفانه خیلی از این فیلم‌ها قابلیت اکران ندارند که می‌شود به شکل‌های دیگر از جمله نمایش خانگی در معرض دید قرار بگیرند ولی به هر جهت مجوز اکران گرفته‌اند و به نظر من این بحرانی است که باید در سال جدید از آن به‌خوبی عبور کنیم.

هاشمی با اشاره به بحران در بخش تولید، می‌گوید: شرایط تولید در کشور ما آسان شده است. دیگر می‌شود به وسیلة یک موبایل فیلم خوبی تولید کرد و در واقع ساخت فیلم، خیلی آسان شده و طبیعتاً تعداد سازندگان فیلم برای سینما نیز خیلی زیاد شده است. در همین سال گذشته حدود ۲۰۰ متقاضی فیلم‌اولی برای ساخت فیلم وجود داشت که این حکایت از یک فاجعه دارد. اگر در این باره برنامه‌ریزی سریع و صریحی توسط خانه سینما و سازمان سینمایی نشود، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود. البته در اینجا باید خوشحالی‌ام را از حضور محمدمهدی حیدریان به عنوان یکی از مدیران متخصص کشور ابراز کنم. امیدوارم که در سال آینده سازماندهی بسیار خوبی در سینما و بویژه موضوع اکران را از طرف آقای حیدریان داشته باشیم.

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان اضافه می‌کند: با وجود همه این موانع و مشکلات، ما در سال جدید به لحاظ اکران وضعیت خیلی خوبی خواهیم داشت و سال ۹۶ سال سینما و سینماروهای زیادی خواهد بود. در این رابطه همکاری تلویزیون می‌تواند برای ما خیلی کمک‌کننده باشد. اگر تلویزیون برای تبلیغ فیلم‌ها دست از لجبازی بردارد و امکان یک تبلیغ خوب را به ما بدهد، می‌شود به این قضایا بسیار امیدوارتر هم بود. به نظر من سینمای ما الان در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.

حضور حیدریان نویدبخش اتفاقات خوبی است

محسن محسنی‌نسب، تهیه‌کننده سینما، هرچند از وضعیت فعلی فیلم‌های تولیدشده در سینما ابراز نگرانی می‌کند ولی حضور محمدمهدی حیدریان به سینما را به فال نیک گرفته و می‌گوید: به نظر من هرچند در این مدت حجت‌الله ایوبی تلاش خیلی زیادی را برای رشد و تعالی سینما انجام داد ولی باعث خوشحالی است که با رفتن ایشان آقای حیدریان که یکی از مدیران قدیمی سینما است، آمدند. به نظرم سینما در زمان مدیریت حیدریان در طلایی‌ترین شرایطش قرار داشت. الان زمان آن است که همه کمک کنیم که آن برنامه‌هایی که او برای سینما دارد را اجرا کند و منتظر اتفاقات خیلی خوبی برای سینما باشیم.

وی ادامه می‌دهد: با همه اینها اما وضعیت و موضوعی را که در این یکی دو سال اخیر برای فیلم‌ها اتفاق افتاده است را نمی شود نادیده گرفت و آن هم ژانری است که مثل ویروس به جان فیلم‌های سینمای ایران افتاده است. در این مدت دوستان فیلمساز من کارشان شده نشان‌دادن زشتی و پلشتی در فیلم‌ها که این مسئله می‌تواند در درازمدت تأثیرات بدی را در مخاطبان ایجاد کند. نشان‌دادن این بدی‌ها خطری دارد که باید مسئولان با آن برخورد کنند و پلشتی را از پرده سینما پاک کنند. من امیدوارم با درایت آقای حیدریان این مشکلات برطرف شود. من ورود محمدمهدی حیدریان به سینما را به فال نیک می‌گیرم و مطمئنم با وجود ایشان می‌شود به آینده سینما امیدوار بود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.