شاخص‌های کلان اقتصادی با وجود تلاش دولت هم اکنون از وضعیت مناسبی برخوردارنیست نرخ بیکاری به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است ورشد اقتصادی هم بدون اشتغال ونفتی بوده است. درواقع رکود حاکم براقتصاد بویژه دربخش‌های مسکن وافزایش سیل بیکاران ناشی ازتعطیلی بیش ازپیش برخی شرکت‌های تولیدی حکایت تلخ اقتصاد ایران است.

مدیریت جهادی کلیدگمشده تولید واشتغال

قدس آنلاین - امسال برای نخستین بار رهبر معظم انقلاب در دو سال متوالی تقریباً از یک شعار مشابه برای سال جدید استفاده کردند و این نشان از وجود دغدغه‌های جدی در زمینه اقتصادی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش اقتصادی در ایران در دهه‌های متوالی نتوانسته به یک اقتصاد پایدار با نرخ رشد شاخص‌های افزایشی همراه باشد.

* تعطیلی شرکت‌ها

شاخص‌های کلان اقتصادی با وجود تلاش دولت هم اکنون از وضعیت مناسبی برخوردارنیست نرخ بیکاری به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است ورشد اقتصادی هم بدون اشتغال ونفتی بوده است. درواقع رکود حاکم براقتصاد بویژه دربخش‌های مسکن وافزایش سیل بیکاران ناشی ازتعطیلی بیش ازپیش برخی شرکت‌های تولیدی حکایت تلخ اقتصاد ایران است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش تولید درمجموع با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند ودرعمل نیمه تعطیل محسوب می‌شود گرچه بانک مرکزی از سال گذشته تزریق تسهیلات ۱۶ هزارمیلیاردی رابه بخش‌های صنعتی آغاز کرده است اما همچنان وضعیت تولید نگران کننده است.

از سوی دیگر بیش از۹۵درصد شرکت‌های تولیدی در کشور کوچک ومتوسط است که درصورت غفلت بیشتر وخروج آن از چرخه تولید، اقتصاد کشور رافلج خواهد کرد.

خروج بسیاری از شرکت‌های تولیدی از چرخه تولید نه تنها فرصت‌های جدیدی برای متقاضیان جدید بازار کار ایجادنکرده بلکه فرصت‌های شغلی فعلی راهم به مخاطره انداخته است که درمجموع معیشت بسیاری از خانوارها رادرمعرض تهدید قرار داده است.

*بحران بیکاری

هم اکنون۳ میلیون و۲۰۰هزار نفر از جمعیت ۲۵میلیونی فعال اقتصادی کشور، در زمره بیکاران قرار دارند که حدود۲۰۰هزار نفر نسبت به سال۹۴ افزایش یافت که این روندنگران کننده باید با اقدام‌های ضرب‌الاجلی متوقف شود.

متأسفانه سیاست گذاری‌های اشتغالی دولت با توجه به مشکلات ریشه‌ای اقتصادی در مسیر درستی قرار ندارد و نشان دهنده اقدام‌های بدون مطالعه، نمایشی و تبلیغاتی است و همین سبب بروز وضعیت نیمه فعال بنگاه‌های کشور، تأثیر رکود حاکم بر صنایع و ناتوانی بازار کاردر جذب جوانان شده است. رکود موجود در اقتصاد کشور حتی بر بازارهای سرمایه‌ای مانند مسکن نیز تأثیر گذاشته و این بخش نیز که نزدیک به ۲ میلیون نفر را به کار مشغول داشته بود، روند کاهشی پیدا کرده است.

*مسیر اشتغال و تولید بدون نقشه راه هموار نمی‌شود

در همین رابطه جمشید پژویان، اقتصاددان تولید و اشتغال را دو مورد از مجموعه اهدافی می‌داند که ما را به اقتصاد کارآمد و مقاومتی هدایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه «تولید» فقط در تولید بهینه و کارآمد خلاصه می‌شود، معتقد است: با وجود اینکه هر ساله شعارهای اقتصادی از سوی رهبر انقلاب نامگذاری و هدف نهایی نیز بدرستی از سوی ایشان مشخص می‌شود، اما واقعیت امر این است که برای رسیدن به این اهداف، نیازمند نقشه راه هستیم که باید از سوی مشاوران اقتصادی و اقتصاددانان تهیه شود چرا که مسیر اشتغال و تولید بدون نقشه راه هموار نمی‌شود.

پژویان با بیان اینکه برای رسیدن به یک اقتصاد کارآمد و مقاومتی ابتدا دولت‌ها باید مشکلات ساختاری را رفع کنند، به ساختار ناکارآمد بخش صنعت اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت و تولید با مشکلات ریشه‌ای و ساختاری مواجهیم به طوری که بسیاری از تجهیزات صنعتی مستهلک هستند.

* ۳عامل بهبود فضای کسب و کار

مهدی پازوکی از دیگر اقتصاددانان با اشاره به موانع بهبود فضای کسب و کار و توقف روند صعودی بیکاری گفت: به نظر من عمده مشکلی که امروز اقتصاد ایران در زمینه تولید با آن مواجه است، نداشتن امنیت اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی است.

پازوکی با بیان اینکه برای رونق تولید و اشتغال باید از هر گونه شوک خارجی که اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند جلوگیری شود، به راهکارهای بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: برای اینکه تولید ملی به معنای واقعی شکل بگیرد و فضای کسب و کار کشور نیز بهبود یابد مجموعه حکومت و نظام یعنی سران سه قوه باید، سه اقدام اساسی را به عنوان اصل در دستور کار خود قرار دهند؛ نخست ایجاد شفافیت در اقتصاد است. اگر اقتصاد ما شفاف شود و شفافیت اطلاعات به اقتصاد کشور بازگردد علاوه بر اینکه می‌توان با فساد اقتصادی جلوگیری کرد، به بهبود فضای اقتصادی نیز کمک می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اصل دوم ایجاد رقابت در بین فعالان اقتصادی است که بر اساس این اصل نیز باید زمینه لازم جهت ایجاد رقابت سالم را بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کنیم.

پازوکی نفی انحصار را سومین اصل و راهکار بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: باید با هر گونه انحصار هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مخالفت کنیم. اگر این سه راهکار اصلی، مورد توجه مسئولان قرار گیرد قطعاً بخش خصوصی سالم در کشور رشد می‌کند.

*جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور

وی ورود سرمایه ایرانیان خارج از کشور به داخل را یکی از فرصت‌های مهم و بزرگ برای اقتصاد ایران اعلام کرد و گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته هم اکنون سرمایه ایرانیان خارج از کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است. تنها ورود ۱۰ درصد این سرمایه یعنی ۴۰ میلیارد دلار به کشور می‌تواند تولید و اقتصاد ایران را دچار یک تحول اساسی کند. بنابراین باید این نوع ظرفیت‌ها در اقتصاد ایران شناسایی شود و آن‌ها را در جهت تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور به کار گرفت.

مدیران انقلابی باید برگردند

اما وزیر اسبق بازرگانی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند دارد که یکی از این موارد تولید و اشتغال است که مهمترین قسمت آن نیز به حساب می‌اید.

آل اسحاق اظهار کرد: تغییر رویکرد و مدیریت بر اساس اطلاعات جدید و تغییر نظام تدبیر می‌تواند به شکوفایی اقتصادی کشور منجر شود زیرا آورده‌های مناسبی در این باره داریم.

آل اسحاق گفت: در شرایط فعلی نیازمند «عزم ملی» در بخش اقتصادی کشور هستیم تا در مقابل تهدیدهای خارجی ایستادگی کنیم و تاب آوری خود را بالا ببریم و رشد مورد نظر خود را داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تحریک بخش مسکن کشور اظهار کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسکنی(مسکن مهر) که به صورت نیمه کاره مانده است اگر تکمیل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، از همین تعداد خانواده مشکلات تأمین مسکن آن‌ها رفع می‌شود و با رونق گرفتن مسکن در بازار کشور نیز مسائل مربوط به مشاغل مرتبط با این صنعت رفع می‌شود.

بنگاه‌های کوچک و متوسط در حاشیه

آل اسحاق با اشاره به اینکه متوسط‌های تولید نیز مشکلات فراوانی در اقتصاد کشور دارند گفت: الگویی که در کشور داریم تنها به صنایع بزرگ توجه می‌شود و بر این اساس است که صنایع به پیشرو و پیروتقسیم بندی و گنجانده می‌شوند.

وی افزود: صنایع خودروسازی، پتروشیمی و صنایع فلزی را پیشرو می‌نامیم و به صنایع کوچک و متوسط توجه لازم نمی‌شود اما باید در نظر داشت ۹۶ درصد از واحدهای تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که در حاشیه اقتصاد کشور قرار دارند و در برنامه ریزی‌های دولتی، مذاکرات، ارائه تسهیلات و مقررات در حاشیه قرار می‌گیرند.

آل اسحاق تأکید کرد: این ۹۶ درصد از تولید کننده‌ها ۵۰ اشتغال و ۳۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارند.

 آل اسحاق با اشاره به اهمیت روحیه مناسب مدیران و فعالان اقتصادی در موضوع‌های اقتصادی کشور گفت: آنچه در زمان جنگ ما را به پیروزی رساند، روحیه انقلابی بود و باید اذعان داشت که تأثیر زیادی در پیروزی جنگ داشت.

به گفته وی وقتی بتوانیم اقتصاد کشور را با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی اداره کنیم و آن را به این محور برگردانیم با ابزاری که در کشور وجود دارد به پیروزی قطعی دست می‌یابیم.

آل اسحاق  اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله برخوردهای سیاسی، بسیاری از نیروها، مدیران اقتصادی، انقلابی و با تجربه پراکنده شده‌اند که باید به دور از تنگ‌نظری‌ها دوباره آن‌ها را به اقتصاد کشوربرگردانیم.

*سهم۸۸درصدی نفت در رشد اقتصادی

نماینده سابق مجلس هم با اشاره به سهم ۸۸ درصدی نفت در رشد اقتصادی گفت:نرخ رشد در سال‌های۹۱تا۹۵پُرنوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغالزا باشد باید شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

احمد توکلی، درباره چگونگی تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: نام گذاری شعار امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ازجانب رهبری، بیانگر این است که وضع کشور در زمینه اشتغال مناسب نیست و متأسفانه با سیاستهای نادرست، برای کارگران چینی و ترکیه شغل ایجاد کردیم.

در مجموع کارشناسان بر این باورند که مدیریت جهادی لازمه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.