اراک- شهرستان محلات با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید ماهی زینتی ، سنگ نما و گل و گیاهان زینتی کشور محسوب می شود که تولید و صادرات ۱۱ میلیون قطعه ماهی زینتی تنها بخشی از پتانسیل این شهرستان برای تحقق اقتصادی اشتغال و تولید در گرو حمایت است.

تولیدکنندگان ماهیان زینتی درقلاب بروکراسی اداری/تولید و اشتغال در گرو حمایت

به گزارش قدس آنلاین، با وجود چنین فرصت مغتنمی برای ایجاد اشتغال اما سال هاست که مسوولان برای راه اندازی شهرک ماهیان زینتی محلات دست روی دست گذاشتند.

بنا بر گفته پرورش دهندگان ماهی  بعد از گذشت چندین سال هنوز این شهرک بلاتکلیف و راکد مانده است و درصورت راه اندازی همه کارگاهها در این شهرک تجمیع می شدند و بسیاری از مشکلات نظیر فضای پرورش ماهی تولید کنندگان برطرف می شد.

یکی از پرورش دهندگان ماهی زینتی شهرستان محلات با اشاره به بروکراسی حاکم در ادارت و موازی کاری در اسن راستا بیان می کند:  آن چیزی که بهره برداران این شهرستان را به شدت می آزارد تداخل قوانین دامپزشکی با اداره شیلات جهاد کشاورزی است.

مجتبی یار محمدی بیان می کند: متاسفانه قانونی را اداره شیلات جهاد کشاورزی می پذیرد ولی همان قانون مورد تایید اداره دامپزشکی نیست.

وی ادامه می دهد: این امر در بخش صدور مجوز بسیار مشهود است و جهاد کشاورزی مجوز پرورش ماهی زینتی را می دهد اما اداره دامپزشکی به دلایل مختلف آن مجوز را تایید نمی کند.

تحمیل هزینه به جای حمایت

مسوول هیات مدیره شرکت آبزی پروری محلات نیز در این باره گفت: بارها مشکلات و موانع کاری بهربرداران و پرورش دهندگان ماهی زینتی به مسوولان انتقال داده شده است .

متاسفانه قانونی را اداره شیلات جهاد کشاورزی می پذیرد ولی همان قانون مورد تایید اداره دامپزشکی نیستمهدی شاهرخی افزود: اداره دامپزشکی به بهانه تبدیل پروانه به مجوز تجاری از تمدید پروانه طفره می رود و این تعلل باعث شده که بسیاری از مزایای حمایتی دولت مشمول شاغلان این حوزه نشود. وی تصریح کرد: با تمدید نشدن پروانه بهره برداری،هزینه بیمه کارگر ۵۰ درصد افزایش یافته و تسهیلات پرداختی به تولید کنندگان ماهی زینتی نیز از بهره بانکی بالایی برخوردار می شود.

شاهرخی توضیح داد: پاسخگو نبودن اداره دامپزشکی در خصوص تمدید نشدن مجوزها ، باعث شده که تعداد کارگاه های تولید وپرورش ماهی زینتی محلات کاهش یابد و از ۳۰ کارگاه پرورش ماهیان زینتی در حال حاضر فقط پنج کارگاه فعال هستند.

وی ادامه داد: ماهیان زینتی این شهرستان در ۴۰ گونه مختلف به کشور عراق، افغانستان ، ترکیه و حوزه خلیج فارس صادر می شوند.

وی بیان کرد: ماهی زینتی صادراتی این شهرستان از گمرکات فرودگاه امام خمینی (ره)، بازرگان، باشماق در مریوان استان کردستان و شلمچه در استان خوزستان به کشورهای هدف صادراتی ارسال می شود.

وی افزود: اکنون ۹۰ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از شهرستان محلات انجام می شود که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه این شهرستان در امر تولید و پرورش ماهیان زینتی است و لذا باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

مامور و معذور

رییس شبکه دامپزشکی محلات در این خصوص گفت: تمدید پروانه و دادن مجوز بهره برداری با دامپزشکی استان و متمرکزاست و شبکه دامپزشکی این شهرستان تابع قوانین و دستور العمل ها ابلاغی است.

حمید رضا قهرمانی افزود: دستگاه های اجرایی تابع قوانین سازمان مربوطه هستند وتخلف در اجرای ضوابط و مقررات پیگرد قانونی دارد.

وی اظهارکرد: برای مساعدت با آبزی پروران شهرستان، درخواست ها و مشکلات آنان به صورت مکتوب به اداره کل استان مرکزی و سازمان مرکزی اعلام شده است.

کمبود اعتبار

ساخت بزرگترین شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات از مهمترین خواسته های پرورش دهندگان است که سال ها مسوولان این پروژه را آغاز اما ناتمام گذاشتند.

فرماندار محلات در این رابطه توضیح می دهد: عملیات نقشه برداری و طراحی شهرک ماهیان زینتی از هفته جاری آغاز شده است و با تزریق اعتبار زیر ساخت های این طرح فراهم می شود.

علی زینی وند افزود: وی بیان کرد: ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر هیات دولت به استان مرکزی برای اجرای این طرح مصوب شده که پیگیری های مستمر برای تخصیص این مبلغ با شیلات کشور انجام شده است.

زینی وند ادامه داد: با قول مساعد شیلات، این اعتبار به زودی تخصیص می یابد تا در اجرای طرح ساخت شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده بود، تسریع شود.

فرماندار محلات یادآور شد:مراحل مقدماتی عملیات اجرایی طرح شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات از دهه فجر دو سال گذشته آغاز شده بود که نبود اعتبار آن را متوقف کرد.

زینی وند ادامه داد: این شهرک در کنار دهکده گل و گیاه محلات در زمینی به وسعت ۱۳ هکتار با پنج و نیم هکتار فضای کارگاهی و پرورش ماهیان زینتی ساخته می شود.

وی افزود: ظرفیت اسمی این شهرک سالانه ۱۰ میلیون قطعه است که در ۲۱ واحد پرورشی تولید می شود و با راه اندازی واحدهای پرورشی آن، برای بیش از ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال مستقیم فراهم خواهد شد.

زینی وند گفت: در کنار این شهرک استخر تفریحی، ساختمان اداری، آزمایشگاه، سالن قرنطینه، باغ پرندگان، مسجد، ساختمان آموزش، آکواریوم عمومی برای ایجاد یک منطقه تفریحی - گردشگری پیش بینی شده است.

وی افزود: صادرات سالانه ۷۰۰هزار دلار ماهی زینتی از شهرستان محلات نشان از استعداد این شهرستان در تولید و صادرات غیرنفتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.