ساری: خروج گازهای آتشفشانی و دود و بخار غلیظ از دهانه دماوند زنگ خطری جدی را به صدا درآورده و مسئولان امر از جمله نمایندگان مجلس را به واکنش واداشته است.

دیو خفته دماوند ناآرام شده است

به گزارش قدس آنلاین، دماوند را باید یک آتشفشان خفته دانست که هر زمان امکان فعّال شدن مجدد آن وجود دارد. اخیرا در فضای مجازی تصاویری منتشر شد که فوران دود و بخار غلیظ  از قله دماوند را نشان می داد و باعث طرح گمانه زنی های متفاوتی درباره فعالیت مجدد این آتشفشان خفته شد.

دماوند ناآرام شده است

اصغر یوسف نژاد، نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن هشدار نسبت به ناآرامی‌های قله دماوند، خروج گاز این قله و رانش زمین در این منطقه گفت: البته موضوع خروج مواد مذاب یا گاز و بخار از قله دماوند مسبوق به سابقه است و قبلاً کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این موضوع از حالت مقطعی و گذرا و موقتی به‌صورت دائمی درآمده و  بر منابع آب‌معدنی و ریزش کوه تأثیراتی داشته است.

کارشناسان و نمایندگان مجلس از عدم اختصاص اعتبار به مطالعات درباره فعالیت دماوند گله‌مند هستندوی گفت: ما به مسئولین استانی و حتی کشوری و دستگاه‌های اجرایی مربوطه نسبت به این قضیه هشدار داده‌ایم که حساسیت بیشتری داشته باشند تا قبل از اینکه فرصت هست تصمیمی گرفته بشود و مثل دریاچه ارومیه و یا مسئله ریز گردها نشود که کارشناسان ۱۵ سال پیش هشدار می‌دادند و اقدامی نمی‌شد  و اگر در همان زمان دستگاه‌ها اجرایی حساس می‌شدند این وضعیت پیش نمی‌آمد.

وی همچنین افزود: موضوع فعالیت آتش‌فشان دماوند هم باید به‌صورت علمی توسط دستگاه‌های مربوطه و به‌عنوان یک موضوع ملی موردتوجه قرار بگیرد و تحقیقات میدانی درباره پیامدهای احتمالی آن انجام بشود و این‌جوری نباشد که یکی انکار کند، یکی اثبات و بعد هم یک اتفاق ناگواری بیفتد.

آتش‌فشان دماوند مستعد فعال شدن  

بهروز اسکوئی، رئیس بخش ژئومغناطیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن پذیرش احتمال خروج مواد مذاب از دماوند دراین‌باره می‌گوید: اغلب کارشناسان و متخصصان حوزه آتش‌فشان‌شناسی ثابت کرده‌اند که آتش‌فشان دماوند کاملاً مستعد فعال شدن است. چگونه ممکن است یک آتش‌فشان با تظاهرات فعال این‌چنینی فاقد احتمال خروج مواد مذاب فرض شود؟ کما اینکه مطابق سیستم جهانی طبقه‌بندی آتش‌فشان‌ها، کلیه آتشفشانهای با سن کمتر از ۱۰ هزار سال جزو آتش‌فشان‌های فعال با خطر فورانی بالقوه دسته‌بندی می‌شوند و می‌دانیم که جوان‌ترین گدازه‌های دماوند تنها ۷۳۰۰ سال عمر دارند.

خروج بخارها طبیعی است

اما جدای از همه حرف‌وحدیث‌ها درباره احتمال فوران و فعالیت دوباره آتش‌فشان دماوند، بسیاری از کارشناسان خروج گاز و دود از دهانه دماوند را امری طبیعی دانسته و فعالیت مجدد آن را مردود دانسته‌اند.

 فرماندار شهرستان دماوند دراین‌باره می‌گوید: تمام فعل‌وانفعالات این آتش‌فشان در حوزه شهرستان آمل و استان مازندران رصد می‌شود و هیچ دلیلی برای نگرانی مردم وجود ندارد زیرا سال‌هاست که این قله رصد می‌شود و نتیجه این رصدها نشان می‌دهند که هیچ اتفاقی در کار نیست و مردم نباید تحت تأثیر شایعات قرار بگیرند.

محمود فاطمی‌عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و پژوهشگر زلزله هم در رابطه با وضعیت حال حاضر آتش‌فشان دماوند می‌گوید: «دماوند یک آتش‌فشان است و خروج بخار از دهانه آن اصلاً چیز عجیبی نیست اما این کوه از نوع آتش‌فشان‌هایی نیست که در لایه‌های رویی، مواد مذاب داشته باشد یا این مواد از دهانه‌اش خارج شوند بلکه فقط شاهد خروج بخارات از دهانه آن هستیم.»

مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله هم تنها خطر فعالیت آتش‌فشان‌ها  را احتمال تحریک گسل‌های پیرامون سامانه‌های آتش‌فشانی بزرگ دانست و گفت: این خطر تحریک وقوع زمین‌لرزه در اثر فعالیت‌های سامانه آتش‌فشانی از خطر انفجار در قله آتش‌فشانی دماوند مهم‌تر است زیرا ممکن است خطر انفجار در مخروط دماوند و خروج گدازه به‌عنوان خطری فوری مطرح نباشد ولی خطر زمین‌لرزه شدید خطری دائمی است که ممکن است با فعالیت‌های سامانه دماوند تحریک شود.

مسئولان حساس باشند

اکنون اولین بار نیست که فعال شدن آتش‌فشان دماوند مطرح می‌شود. 5 سال پیش هم  خروج گاز از دهانه دماوند گمانه‌زنی‌هایی درباره فعال شدن دوباره دماوند بر سر زبان‌ها افتاد و مرتضی تمدن استاندار تهران در دولت دهم  از تأمین اعتبار نیم میلیارد تومانی برای رصد دائم رفتارهای دماوند خبر داد؛ اما باگذشت حدود 5 سال از آن زمان هنوز مشخص نیست اعتبار 500 میلیونی مطالعات دماوند کجا هزینه شده و دست‌کم گزارشی دراین‌باره وجود ندارد.

این در حالی است که شخصیت‌های علمی و حتی نمایندگان مجلس از عدم اختصاص اعتبار به مطالعات درباره فعالیت دماوند گله‌مند هستند و بر لزوم هرچه سریع‌تر این امر مهم تأکیددارند.

علی‌اصغر یوسف نژاد پیش‌ازاین هم در اظهارنظری پیرامون ناآرام بودن دماوند گفته بود: باید معلوم شود گازهایی که به‌طور مستمر از قله خارج می‌شود چه ترکیب شیمیایی دارد و درواقع نیاز است که مانیتورینگ ژئوفیزیکی انجام شود و ازنظر فنی و تخصصی ژئوفیزیک لرزه مشخص شود، تغییرات ثبت و مطالعه و آب چشمه‌ها بررسی شود و کارشناسان وضعیت قله را از چهار سمت جغرافیایی یعنی ناندل در شمال، پلور در جنوب، فیره در شرق و لار در غرب بررسی کنند و این چهار منطقه را به‌عنوان ایستگاه عملیاتی موردمطالعه قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.