یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت: عملیاتی شدن سامانه تسلیحاتی جدید اسرائیل پیام روشنی به ایران است، اما اسرائیل قادر نیست حتی با این سامانه نیز در برابر سیل موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله و حماس در صورت وقوع جنگ مقابله کند.

رویارویی سامانه تسلیحاتی اسرائیل با موشکهای ایرانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه هاآرتص عملیاتی شدن سامانه "قلاب داوود" در روز یک‌شنبه خلاء سیستم دفاعی موشکی اسرائیل را پر می‌کند. این سامانه برای مقابله با موشک‌های میان‌برد در تکمیل سامانه ارو (Arrow) که با موشک‌های دوربرد و گنبد آهنین که با راکت‌های کوتاه برد مقابله می‌کند، طراحی شده است.

این سامانه‌های دفاعی که با کمک مالی و همکاری آمریکا ساخته شده‌اند، پیام روشنی برای کشورهای منطقه و بیش از همه ایران است.

اسرائیل در حال اعلام این پیام است که می‌تواند در برابر تهدید امنیتی مقابله کند و دیگر به گسترش دادن دیگر سامانه‌های خود، یعنی ارو و گنبد آهنین برای مقابله با موشک‌های میان‌برد نیازی نیست. علاوه بر این مقامات نظامی اسرائیل مدعی‌اند که قلاب داوود نه تنها پاسخی برای موشک‌های میان‌برد است، بلکه می‌تواند در برابر موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های ضد هوایی ایستادگی کند.

با این حال، راه‌حل اسرائیل برای مقابله با تهدیدات موشکی به هیچ وجه کامل نیست و هرگز هم نخواهد بود. مشکل نیز در وهله اول اقتصادی است؛ هزینه هر یک از این موشک‌های رهگیر (برای گنبد آهنین تا 10 هزار دلار و سامانه ارو سه میلیون دلار) به این معنی است که این سامانه نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن هزینه‌هایشان مورد استفاده قرار گیرند. محاسبه ساده است؛ حزب‌الله حدود 100 هزار راکت و موشک دارد، حماس نیز چندین هزار برابر آن را در اختیار قرار دارد. از طرفی دیگر در زمان جنگ دشمن تلاش خواهد کرد تا توان مقابله اسرائیل را منحرف کند که این موجب خواهد شد، زیربنای دفاعی به سمت یک سیاست مدیریتی خطرناک برود تا تضمین کند که با کمبود موشک‌های رهگیر مواجه نخواهد شد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه با اشاره به توانایی‌ها و زرادخانه‌های موشکی حزب‌الله و حماس در بردهای مختلف نوشت: اما مساله این است که با توجه به این ظرفیت دشمنان، اسرائیل چگونه می‌خواهد با سیل این موشک‌ها و صدها راکت با بردهای مختلف که در هر جنگی در آینده ممکن است، هر روزه فرو ریزد مقابله کند. شاید پاسخ حمله باشد، چیزی که نیروها در سال‌های اخیر برای آن تربیت شده‌اند اما این هم کافی نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.