شهرکرد- دبیر همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری گفت: زمان برگزاری همایش ملی فرش دستباف از بیست و ششم فروردین امسال به بیست و چهارم تیرماه سال جاری تغییر کرده است.

 فرش «سرو و کاج» چهارمحال و بختیاری اصیل ترین طرح آریایی/ زمان برگزاری همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد تغییر کرد

به گزارش قدس آنلاین، سیاوش نظری در این باره اظهار کرد: حدود ۱۰۰ متقاضی از سراسر کشور برای شرکت در این همایش ملی ثبت نام کرده اند و ۶۰ مقاله نیز به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
به گفته وی، مقالات ارسالی داوری شده و ۱۰ مقاله برتر نیز در روز همایش ارائه و ۲۰ مقاله نیز در قالب کتابچه در حال چاپ و تدوین است.
وی افزود: همایش ملی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با رویکرد تولید و صادرات فرش دستباف، آینده پژوهی فرش، فناوری و مواد اولیه، اقتصاد و بازاریابی، خلاقیت مدیریتی و طراحی فرش دستباف در شهرکرد برگزار می شود.
نظری محوریت این همایش را کاربرد فناوری در تولید فرش دستباف و بازاریابی و صادرات دانست.
براساس آمارها ۱۰۴ هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده و هم اینک ۵۲ هزار دار قالی در قالب ۹ تعاونی فرش روستایی، ۲ تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.
کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را «یلمه بروجن»، «گبه ریزباف اردل»، فرش «بختیاری» مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
بر اساس نظر برخی از محققان، طرح فرش «سرو و کاج» چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.
فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.