کرج- هزینه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی شهرداری کرج برای سفر یک‌روزه هیات دولت به البرز در آخرین ماه سال گذشته در زمره اخباری بود که با واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری از طرف مردم، امام‌جمعه کرج و برخی از مسوولان همراه شد.

هزینه «سفر نجومی» هیئت دولت در هاله‌ای از ابهام

قدس آنلاین، گفتنی است دو روز پیش از سفر هیات دولت به استان البرز و شهر کرج، شهرداری  لایحه دوفوریتی برای هزینه‌های این سفر را به صحن علنی شورا آورد و باوجودی که دو فوریت آن در مرحله اول روی نیاورد روی گیری مجدد برگزار شد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این منظور اختصاص داده شد.

اما از قرار ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، در جلسه ۲۸ دی‌ماه صحن شورا، شهرداری لایحه‌ای را برای افزایش هزینه‌های سفر هیات دولت از ۵۰۰ میلیون به یک میلیارد و دویست میلیون را ارائه می‌کند که با مخالفت اعضاء برگردانده می‌شود.

در جلسه ۲۵ بهمن‌ماه لایحه جدید با صورت هزینه‌ها ارائه می‌شود که بسیار قابل‌تأمل است، لایحه یک‌باره از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قبلی تبدیل به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون می‌شود که درنهایت در صحن علنی یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون آن به تصویب می‌رسد.

خرید لوازم‌التحریر به میزان ۲۱ میلیون تومان و یا پرداخت هزینه نهار به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین هزینه تهیه درختچه، گونی و لوازم موردنیاز در استانداری به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ازجمله موارد بحث‌برانگیز استاین سؤال که مسوولان چگونه در یک رفت‌وآمد لایحه ۶۵۰ میلیون تومان به مبلغ اضافه  کردند در زمره پرسش‌هایی است که هنوز پاسخ درستی به آن داده نشده است.

حال سؤال بسیار مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که به‌راستی چرا شهرداری باید یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای سفر یک‌روزه هیات دولت هزینه کند درحالی‌که به گفته اعضای شورای شهر بسیاری از پروژه‌ها با کمبود اعتبار همراه است؟

در فهرستی که بدین منظور و برای سفر رئیس‌جمهور به این استان برآورد شده بود گزینه‌هایی دیده می‌شود که خارج از حد و عرف است.

به‌طور مثال خرید لوازم‌التحریر به میزان ۲۱ میلیون تومان و یا پرداخت هزینه نهار به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین هزینه تهیه درختچه، گونی و لوازم موردنیاز در استانداری به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ازجمله موارد بحث‌برانگیز است.

شهروندان البرز می‌گویند: درحالی‌که کمر مردم زیر بار فشار مالی و بحران اقتصادی خم‌شده است چگونه عده‌ای صرفاً برای منافع سیاسی خود از جیب بیت‌المال هزینه‌های نجومی و سرسام‌آوری انجام می‌دهند.

۵۱۴ میلیون تومان هزینه ناهار، خرید حوله، بالش، پرده اتاق، گونی، لوازم‌التحریر، تی‌شرت، کلاه، شال و...این هزینه‌های نجومی صرفاً از کانال شهرداری بوده و برآوردی از مبلغ‌های دیگر دستگاه‌ها موجود نیست.

هزینه کرد از جیب بیت‌المال

نهار نجومی دولت در آخرین ماه از سال گذشته موجب شد تا آیت‌الله حسینی همدانی امام‌جمعه کرج از دولت و مخارج بسیار گزافی که از جیب مردم و شهرداری پرداخت شد به‌کرات انتقاد کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز خطاب به مسئولان استان گفت: به چه مجوزی ناهار سفر هیئت دولت آن‌هم در یک روز ۵۰۰ میلیون تومان شده است مگر چند نفر در مراسم ناهار شرکت کرده‌اند.

خطیب جمعه کرج اضافه کرد: مشکلات پیش‌آمده در خصوص هزینه‌های سفر هیئت دولت به البرز غیرقابل‌توجیه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: گزارش‌هایی در خصوص هزینه‌های سفر هیئت دولت به دستم رسید که نیازمند پیگیری بود.

وی با تأکید بر اینکه از بازرسی استان و دستگاه‌های متولی می‌خواهم به‌دقت این مسئله را پیگیری کنند زیرا یک مطالبه عمومی است، گفت: برخی نیز در این خصوص شکایت کردند علت ریخت‌وپاش‌ها برای مردم توضیح داده شود.

خطیب جمعه کرج بابیان اینکه در حکومت اسلامی بیت‌المال برای افراد نیست که هر طور خواستند دست‌درازی کنند، گفت: گاهی راه افتادن یک واحد اقتصادی با کمتر این مبالغ امکان‌پذیر است.

وی خطاب به اعضای شورای شهر، گفت: افرادی که لایحه داده و مصوب کرده‌اند اگر افراط و اسراف کرده‌اند نزد خداوند عذر مقبولی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه در این خصوص پیگیری کرده‌ام و فرمانداری جلوی لایحه را گرفته است، گفت: احتمالاً این لایحه به شورای شهر بازمی‌گردد قسمتی‌های شاید نقض شود ولی مهم این است که این هزینه خرج شده است حالا آقایان به گردن دیگری می‌اندازند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه برخی مدعی شده‌اند که بنده این مباحث را در خطبه‌ها برای مردم بازگو نکنم، گفت: این مسائل باید برای مردم بازگو شود زیراکسانی که لایحه داده و کسانی که در شورا مصوب کرده‌اند همان کسانی هستند مردم به آن‌ها رأی داده‌اند.

گزارشی از بازرسی نیامد

هرچند که هشتم اسفندماه سال گذشته مدیرکل بازرسی استان البرز با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج قول پی‌جویی این موضوع را داد اما هنوز گزارشی از این ریخت‌وپاش‌ها به اطلاع عموم مردم نرسیده است.

پاسخ دولتی ها

نگرانی افکار عمومی از این اقدام موجب شد تا روابط عمومی استانداری البرز، در پی انتشار و انعکاس مطالبی پیرامون سفر ریاست محترم جمهوری به استان البرز و هزینه‌های مترتب و بیان برخی ارقام غیرواقعی در رابطه با هزینه‌های این سفر بیانیه‌ای صادر کند.

در این نامه جوابیه آمده است:

اول-حضور هیات دولت در استان، بر اساس پروتکل‌های رسمی اجرایی گردیده و دولت تدبیر و امید نیز مفتخر است که سفرهای استانی و دیدار با مردم شریف استان با کمترین هزینه ممکن انجام‌شده است.

دوم –ره‌آورد سفر ریاست محترم جمهوری به استان البرز بالغ‌بر ۹۹۵ میلیارد تومان اعتبار بوده است که این رقم ۴ برابر بودجه سالیانه کل استان بوده و منتهی به تصمیماتی استراتژیک و راهبردی شده و خواهد شد. علاوه بر این مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات در بخش‌های مختلف از سوی مؤسسات و بانک‌های عامل استان قابل‌جذب هست.

سوم – لیست منتشرشده غیرواقعی و غیر مستند بوده و صرفاً به‌منظور مقاصد سیاسی انجام‌گرفته است که البته در جایگاه خود قابل‌پیگیری است.هزینه واقعی صورت گرفته در این سفر بسیار کمتر از هزینه سفرهای مشابه به استان بوده که بخش اعظم آن، هزینه‌های سرمایه‌ای و ماندگار برای استان و بخش کمی نیز مربوط به امور جاری بوده است.
از طرف دیگر، سفر دوم ریاست محترم جمهوری به استان البرز نیز که به‌منظور افتتاح پالایشگاه غلات انجام شد، سفری نیم روزه بود و رئیس محترم جمهوری و هیات همراه  ایشان ناهار را میهمان البرز نبودند.

چهارم- در شرایط فعلی به تبعیت از فرمان‌های مقام معظم رهبری که اتحاد، انسجام و وحدت و ایجاد امیدواری باید در سرلوحه کار همگان قرار گیرد، انتظار می رود در عمل با توجه به این مؤلفه‌ها، موجبات تقویت منافع، مصالح و اتحاد ملی که از ضروریات مهم این ایام هست فراهم گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.