موزه هنرهای معاصر برای پایان‌دادن به همه شایبه‌های به‌وجودآمده درباره وضعیت گنجینه موزه، نمایشگاهی از این آثار را برگزار کرد تا عموم مردم بتوانند از نزدیک این آثار را ببینند

توقف مسافران برلین، رم در موزه هنرهای معاصر

قدس آنلاین - فروردین سال گذشته درست در چنین روزهایی بود که بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی مطرح شد و به دنبال آن، اعتراض و واکنش‌های بسیاری از هنرمندان، جامعه هنری و علاقه‌مندان به هنر را در پی داشت. این موضوع از آن حیث اهمیت پیدا کرد که پای سرنوشت گنجینه ارزشمند متعلق به موزه و واگذاری این مرکز هنری به یک نهاد دیگر متعاقباً به این داستان باز می‌شد. این اعتراض به تجمعات در مقابل موزه هنرهای معاصر هم کشیده شد و در نهایت این داستان سر از وزارت ارشاد درآورد و اعلام شد که بحث واگذاری موزه از دستور کار خارج و کاملاً ملغی شده است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و بحث ارسال گنجینه آثار هنری موزه به خارج از کشور و نمایش آن در رم و برلین نیز دوباره حاشیه‌ساز شد. جامعه هنری در برابر ارسال گنجینه آثار موزه به خارج از کشور واکنش نشان داده و خواستار شفاف‌سازی شدند. خروج آثار گنجینه نگرانی‌ها و شائبه‌هایی را درباره اینکه ممکن است بازگشت آثار با مشکل مواجه شود و یا حتی امکان تعویض آثار وجود داشته باشد، پیش آورد و بارها مسؤولان فرهنگی ذی‌ربط را به پاسخگویی وادار کرد و موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت. پس از کش و قوس‌های فراوان و علی‌رغم ارسال نامه از سوی وزیر امور خارجه آلمان به وزیر خارجه ایران مبنی بر رفع نگرانی‌ها و تضمین بازگشت آثار گنجینه، اما این پروژه متوقف شد و همچنان مسکوت ماند و طی آخرین بررسی‌ها که توسط کمیسیون فرهنگی مجلس انجام شده و روزنامه «قدس» هم طی گزارشی مفصل به چند و چون آن پرداخته بود، تصمیم‌گیری درباره ارسال آثار و نمایش آن در اروپا به رایزنی‌های بیشتر در سال جاری موکول شد. این در حالی است که قرار بود تعدادی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در برلین و رم به نمایش دربیاید که ممکن است این نمایشگاه تابستان امسال در برلین و سپس در رم افتتاح شود. البته در کنار همه این‌ها یک اتفاق خوب هم رخ داد و آن نیز این بود که موزه هنرهای معاصر برای پایان‌دادن به همه شایبه‌های به‌وجودآمده درباره وضعیت گنجینه موزه، نمایشگاهی از این آثار را از اواسط اسفندماه سال گذشته برگزار کرد تا عموم مردم بتوانند از نزدیک این آثار را ببینند و در واقع این نمایشگاه پایانی باشد بر همه حواشی و شایعاتی که درباره این آثار به وجود آمده است.

نمایشگاه به حواشی پایان می‌دهد

مجید ملانوروزی، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به سابقه این نمایشگاه و دلایل برگزاری آن، عنوان کرد که قبل از این قرار بود این آثار در برلین و پس از آن در رم به نمایش گذاشته شود اما به دلایلی و به خاطر حاشیه‌هایی که ایجاد شد این نمایشگاه به تأخیر افتاد و امیدواریم این نمایشگاه تابستان سال ۹۶ در برلین و بعد از آن در رم به نمایش درآید. این نمایشگاه هم برپا شده تا هنرمندان ایرانی و علاقه‌مندان ببینند چه آثاری برای این نمایشگاه انتخاب شده بود. در حالی که بسیاری حاشیه‌هایی درست کرده بودند مبنی بر اینکه برخی از آثار از کشور خارج شده یا تغییر کرده است. این آثار که قرار بود به برلین و رم برود، در بخش خارجی انتخابشان با همکاری رئیس موزه‌های مدعو برلین و رم بوده و انتخاب بخش‌های ایرانی بر عهده مهدی حسینی گذاشته شد.

نمایش 31 اثر ایرانی و 30 اثر خارجی

این نمایشگاه تحت عنوان منتخب آثار موزه هنرهای معاصر تهران «مسافران برلین، رم» از 17 اسفندماه گشایش یافت و در این آن 31 اثراز آثار هنرمندان ایرانی گنجینه از جمله منیر فرمانفرمائیان، جلیل ضیاءپور، بهمن محصص، منوچهر یکتایی، ابوالقاسم سعیدی، محسن وزیری‌مقدم، بهجت صدر، حسین کاظمی، مارکو گریگوریان، غلامسین نامی، مسعود عربشاهی، جعفر روح‌بخش، سیراک ملکونیان، مهدی حسینی، سونیا بالاسانیان، سهراب سپهری، ناصر عصار، فریده لاشایی، منصور قندریز، علی‌اکبر صادقی، حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و 30 اثر از آثار هنرمندان خارجی همچون دوآن هانسن، دان ادی، ژان دو بوفه، کیستو یاواچف، جورج گیلبرت، موریس لوئیس، اگنس مارتین، اد راینهارت، اندی وارهول، ری لیختن‌اشتاین، جسپر جونز، رابرت رائوشنبرگ، فرانسیس بیکن، سای تومبلی، پیر سولاژ، رابرت مادرول، مارک روتکو، جکسون پولاک، پابلو پیکاسو، ماکس ارنست، کیس وان‌دونگن، پل گوگن و... به نمایش درآمده است.

گفتنی است آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، تنها بخشی از گنجینه غنی موزه هنرهای معاصر است و می‌توان مجموعه آثار خارجی موزه هنرهای معاصر تهران را یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌ها از نیمه دوم سده نوزدهم تا دهه هشتاد قرن بیستم میلادی در بیرون از اروپا و آمریکای شمالی قلمداد کرد و نمایشگاه حاضر نماینده بخش اندکی از آن است. در واقع گنجینه موزه هنرهای معاصر بعد از اروپا و آمریکا بزرگ‌ترین گنجینه سبک انتزاعی و آبستره است.

فرصت را از دست ندهید

آثار گنجینه جدا از اینکه از قدمت بسیار زیادی برخوردارند، هرکدام اثر هنرمند چیره‌دست و نامداری است که تماشای آن را بیش از پیش ارزشمند می‌کند و شاید کمتر فرصتی دست دهد تا مخاطبانِ این‌گونه آثار با چنین فرصتی روبه‌رو شوند که این در نوع خود بسیار ارزشمند است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بازدید از این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه‌مندان روبه‌رو شده و حضور بازدیدکنندگان خارجی هم در گالری‌های موزه به‌وفور دیده می‌شود. طبق گزارشی که روابط عمومی موزه هنرهای معاصر اعلام کرده است، از روز سوم تا دهم فروردین‌ماه بیش از 15 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند که این رقم در نوع خود جالب توجه است.

نمایشگاه منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران تا 26 خردادماه برقرار است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 10 تا 19 و جمعه‌ها از ساعت 15 تا 19 به جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.