یک کارشناس منتقد دولت با اشاره به اینکه در ۴ سال اخیر بی اعتمادی به تولید داخلی به اوج رسیده است گفت: مسئولان به ارائه دلار ارزان برای واردات پرداخته اند تا رضایت خارجیان را جلب کنند.

جلب رضایت خارجیان با ارائه دلار ارزان برای واردات / بی اعتمادی به تولید داخلی در ۴ سال اخیر

  به گزارش «قدس آنلاین»،  در برنامه انتخاباتی «مناظره» که شب گذشته از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت، این سوال مطرح شد که آیا اجرای اقتصاد مقاومتی موفق بوده است؟ که دو میهمان این برنامه به این سوال پاسخ دادند.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در ابتدای این بحث با بیان اینکه انسان به گونه ای به اقتصاد نگاه می کند که کارایی داشته باشد گفت: در قانون اساسی نیز گفته شده اقتصاد وسیله است نه هدف.

وی افزود: عنوان مقاومتی در رابطه با اقتصاد به این معناست که تهاجمی انجام شده که در مقابل آن واکنش نشان داده می شود و در تاریخ نیز نشان داده شده که آلمان، ژاپن، آمریکا و کشورهای سوسیالیستی پس از انقلاب اقتصاد مقاومتی پیاده می کنند در اینجا سوال مطرح می شود که آیا مبانی همه اینها یکی است؟  

این اقتصاددان گفت: در پاسخ باید گفت مبانی آنها یکی نیست زیرا سرمایه داری و سوسیالیست بر اساس مبانی خودشان انجام می شود.

رزاقی افزود: برای ما نیز در اصل ۴۳ قانون اساسی گفته شده اقتصاد وظیفه دولت است که برای همه آحاد مردم شغل، مسکن، خوراک، پوشاک، بیمه، درمان و بهداشت فراهم کند که نکرده ایم.

وی گفت: حال ما اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم چه باید بکنیم و با کدام مبانی زیرا اگر دقت نکنیم با مبانی سرمایه داری اینکار انجام می شود.

در ادامه این مناظره رئیس دبیر خانه شورای اقتصاد نیز وارد بحث شد و ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بر اساس ابلاغ رهبری دارای سه هدف شامل رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و بحث مربوط به دستیابی به اهداف مندرج در سند چشم انداز بود.

مجتبی خالصی افزود: برای اینکه این برنامه طبق فرمایش مقام معظم رهبری به نتیجه برسد باید برنامه می داشتیم، دولت برای این کار با استفاده از ظرفیت شورای اقتصاد در سال ۹۳ این کار را کرد.

وی گفت: نتیجه برنامه های عملیاتی در مجموعه ای با عنوان مجموعه اهداف، سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی منتشر شد.

خالصی افزود: برنامه ها برای اجرا به دستگاه های اجرایی رفت و با توجه به نحوه پیشرفت کار برای تسریع در این مهم مرحله دوم اجرای سیاست های کلی آغاز شد و آن بحث مربوط به ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شهریور سال ۹۴ بود که به استناد آن اعضای ستاد مشخص شدند.

رئیس دبیر خانه شورای اقتصاد  از  رزاقی پرسید: ما یا مالکیت خصوصی را قبول داریم یا نداریم اگر این مالکیت را قبول داریم یعنی اینکه شما دارید در یک فضای غیر از فضای سوسیالیستی فکر می کنید.

رزاقی در پاسخ به این سوال گفت: وقتی می گوییم اقتصاد یعنی یک دانش اجتماعی و این دانش هم با ذهن انسان سر و کار دارد و نمی شود گفت شما که روحانی هستید در اقتصاد دخالت نکنید مثل دیروز که آقای جوادی آملی را زیرسوال بردند.

وی افزود: این حرف خیلی بی معنی است هر کسی حقی دارد چه برسد کسی که در این مقام است زیرا باید از مبانی دینی استفاده و اقتصاد را نگاه کرد در غیر این صورت اقتصاد سرمایه داری می شود.

رزاقی در ادامه گفت: مالکیت خصوصی است؛ اما مالکیت خصوصی هدف انسان نیست وسیله ای است برای انسان.

این اقتصاددان افزود: بر اساس وصیت نامه رهبر کبیر انقلاب گفته شده ثروت اگر مشروع هم باشد باید به کارخانه یا مزرعه برود الان این اتفاق نمی افتد چون سود آن کم است.

وی گفت: چرا با سود قضاوت می کنند زیرا سرمایه داری را پیشنهاد کردند دست کم ۲۷ سال سرمایه داری را بعد از رحلت امام پیاده کردند مدیران در این مسیر رفتند و خود مدیر نیز احساس می کند که باید ۵۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون در ماه بگیرد این تفکر سرمایه داری است که با عنوان اقتصاد مقاومتی پیاده می شود.

رزاقی افزود: مالکیت در ایران هست برخلاف سوسیالیست ولی با مالکیت سرمایه داری کاملا متفاوت است.

خالصی در ادامه برنامه مناظره شبکه یک گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد بر اساس بررسی های بسیار زیاد است که پس از انقلاب اسلامی انجام شده است.

رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد افزود: برنامه های مختلفی با هر تفکری به اجرا گذاشته شده است که نتوانسته اند به اهداف خود برسند تکانه های بیرونی اجازه این اتفاق را نداده است بعنوان مثال شوک های نفتی و جنگ.

خالصی گفت: ما مکلف بودیم ۲۴ بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در دولت اجرا کنیم که سال ۹۵ شکر خدا سال درخشانی در اجرای این سیاست ها بود، مقام معظم رهبری در بخش سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هر سال یکسری اولویتهایی را اعلام می کنند در ابتدای نوروز ۱۳۹۴ ده بند را ایشان تاکید کردند که ستاد و دولت برای آن برنامه ریزی کرد که یکی از آنها رونق واحد های تولیدی مشکل دار بود که با ۱۶ هزار میلیارد تومان تخصیص منابع این بنگاه ها راه بیفتد.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان نیز در ادامه گفت: آیا ما باید در خلاء به سیاست های اقتصادی فکر کنیم یا باید بر اساس مبانی فکر کنیم که مبانی آن بر اساس اهداف انقلاب اسلامی و قانون اساسی اجرا شود.

وی افزود: در این ۲۷ سال ۱۵۰۰میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم بخش دولتی را دادیم به بخش خصوصی و نظارت هم نکرده ایم در این ۴ سال اخیر هم بی اعتمادی به تولید داخلی هم به اوج رسیده است ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید کنندگان داخلی ورشکسته، بیکار، فقیر و درمانده اند ۱۲ میلیون نفر بیکارند ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر احتیاج به مواد غذایی دارند و نمی توانند زندگی کنند.

رزاقی گفت: امروزحدود ۳۰ هزار روستا خالی از جمعیت شده است و مسئولان به فروش نفت خام و ارائه دلار ارزان برای واردات پرداخته اند سوال اینکه چه کسی در این فرایند برنده است وارد کننده و تولید کننده خارجی اگر یک کدام از آنها اقتصاد می دانستند وقتی اینکاری که می کند بر خلاف ایجاد ۱۲۰ میلیون شغل است این روند را متوقف می کردند.

وی افزود: این فرایند تنها به افزایش فقر و فقیر منجر شد مقام معظم رهبری فرمودند من خجالت می کشم شرمنده ام که یک نفر آدم بیکار و فقیر باشد چرا مسئولان در این دوره اخیر فکر نکردند.

این اقتصاددان افزود: مسئولان فکر نکردند زیرا رضایت خارجیان را جلب می کنند با همه این ثروتی که وجود دارد اما نیروی فعال انقلابی در دوران جنگ چه کرد کاری کرد که امروز ما صنایع دفاعی افتخار امیز داریم اما در جاهای دیگر کاری نکردیم برای اینکه بگوییم خارجی مهم است و با خارجی به تعامل برسیم.

خالصی دیگر مهمان برنامه گفت: کسی که معاش ندارد معادش در خطر می افتد تورم فقیر را فقیرتر می کند اما تورم بالای ۴۰ درصد را تبدیل به زیر ۱۰ درصد کرده و توانسته ایم ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم.

رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد افزود: امروز اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جدید برگزار شد که همه موارد مهم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر تولید و اشتغال بررسی شد.

خالصی گفت :در دبیرخانه ستاد بسته های تولیدی را با تلاش شبانه روزی آماده و در ستاد مطرح کردیم و انشااله تا هفته دیگر بتوانیم این بسته را برای اجرا بفرستیم.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد افزود : توانسته ایم رشد اقتصادی دو رقمی ایجاد کنیم با احتساب نفت ۱۱/۶ درصد و مرکز آمار نیز برای ۹ ماهه رشد اقتصادی ۵/۲ را اعلام کرده است.

رزاقی اقتصاددان در ادامه برنامه مناظره گفت: محور اقتصاد در ایران فروش نفت و مواد پتروشیمی است.
ابراهیم رزاقی در اولین برنامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری در شبکه یک سیما ادامه داد : چرا مدیریت و بهره برداری از میادین مشترک را به داخلی ها نمی دهیم و به خارجی ها می سپاریم.

وی افزود : چرا به خارجی ها بیش از داخلی ها اعتماد داریم و بصورت مخفیانه با خارجی ها قراداد می بندیم، در چنین فضایی آیا برای مدیریت فضای اقتصادی نیازی به مهارت است؟ خیر، فقط باید مواد اولیه مورد درخواست خارجی ها را به انها بدهیم و با پول حاصله هر چه می خواهیم بخریم، دوره قدیم هم اینطور نبود تولید کننده داخلی نادیده گرفته شده است.

رزاقی با بیان اینکه در دوره ای دلار را ارزان کردیم و این دوره زمان مناسبی برای ثروتمند کردن بخش بخصوصی است افزود : در مورد خصوصی سازی ها حتی یک مورد گزارش داده نشده که خصوصی سازی انجام شده این در حالی است که باید به این اندیشید که زمانی جمعیت این کشور ۳۵ میلیون بود اما حالا فقط ۱۲ میلیون نفر بیکار داریم، اگر جمعیت ما به ۱۰۰ میلیون رسید تکلیف آمار بیکار ما چه خواهد شد به این می شود گفت توسعه اقتصادی؟ می توان گفت رشد اقتصادی؟

این اقتصاددان درباره کاهش تورم و کنترل آن هم گفت: تورم ما به چه قیمتی در حال کنترل است وقتی ۸۰ درصد حقوق بگیران ما زیر خط فقر هستند زیرا با درآمد ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان زندگی می کند.  

آیا می دانید ما چند میلیون بازنشسته زیر خط فقر داریم این چه سیاستی است که افراد را مجبور می کند برای یک لقمه نان به بیگاری دست بزنند.

مجتبی خالصی رییس دبیر خانه شورای اقتصاد در سوی دیگر این مناظره گفت : بحث رشد اقتصادی توانسته با رشد قابل ملاحظه به دو رقمی برسد. راه اندازی ۹ پتروشیمی خصوصی، تکمیل و بهره برداری ۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی و نیروگاه ۱۵۰ مگاوات واحد نیروگاهی پراکنده است.

وی گفت: ۲۷ درصد میزان صادرات و صادرات از طریق ترانزیت از طریق مناطق ۷ گانه آزاد تجاری صنعتی افزایش داشته است. واگذاری ۳۷۸۱ پروژه عمرانی جدید نیمه تمام و آماده بهره برداری و تغییر کاربری به بخش خصوصی به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان از دیگر دستاوردهای دولت است

خالصی ادامه داد: فعال شدن ظرفیت خالی بخشهای اقتصادی کشور با ارائه تسهیلات از دیگر اقدامات است.  

وی گفت: در طول ۱۰ ماهه نخست سال ۹۵ توانستیم بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهیم. تولید شکر از یک و یک دهم تن در سال ۹۲ به یک میلیون و ششصد و ۵۰ هزار تن رسیده است.  

خالصی افزود: دربخش خرید تضمینی گندم درسال ۹۱ ما ۲ میلیون تن به قیمت هر کیلو ۴۲۰۰ تومان خرید کردیم. در سال ۹۵ نه تنها به خودکفایی رسیدیم بلکه توانستیم حدود ۱۱ و نیم میلیون تن در مجموع به اندوخته کشور اضافه کنیم.

رزاقی اقتصاددان در ادامه برنامه مناظره گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات در ۴ سال اخیر انجام شده است.

ابراهیم رزاقی افزود: بر اساس ضوابط بین المللی با ۲۰۰ میلیارد دلار باید ۲۰ میلیون شغل ایجاد می شد در حالی که ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه به علت واردات بی رویه محصولات کشاورزی بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده و به شهرها مهاجرت کرده اند، گفت: صنایع پتروشیمی خصوصی شده است اما با این حال مواد اولیه را ارزان تر می خواهند و خام فروشی می کنند.

رزاقی افزود: مسئولان به استقلال اقتصادی اعتقادی ندارند.

در ادامه رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد گفت: تولیدات بخش کشاورزی از ۹۲ و ۸ دهم میلیون تن در سال ۱۳۹۲ با ۲۱ و شش دهم درصد رشد به ۱۱۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۵ رسید.

مجتبی خالصی افزود: این رشد شامل رشد ۲۸ و یک دهم درصدی تولیدات محصولات باغی، ۲۰ و ۴ دهم درصد تولید محصولات زراعی و ۱۴ و یک دهم درصد تولیدات دام و طیور و ۱۶ و ۷ دهم درصد تولید آبزیان است.

وی ادامه داد: رشد کشاورزی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موثر است.

خالصی گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بسته حمایتی از اشتغال پایدار داشت و امسال قرار است هدفگذاری شود تا میزان اشتغال افزایش یابد.
در ادامه رزاقی گفت: در کشورهای صنعتی آمارها به ویژه آمار تورم و اشتغال به وسیله دولت تهیه می شود اما سازمان های کارگری و کارمندی خودشان دستگاه آماری دارند. در کشور ما چنین چیزی نیست.

این اقتصاددان افزود: ثروتمندان و طبقات بالای اقتصادی بیش از صد برابر طبقات پایین درآمد دارند.  

رزاقی گفت: دولت ها از زمان آقای رفسنجانی تاکنون به نفع طبقات اشرافی هستند و به هیچ کس حساب پس نمی دهند.
در ادامه رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد گفت: میزان تولید شکر در سال گذشته از یک و یک دهم به یک و ۶۵ صدم رسید در حالی که واردات از یک و ۵۸ در سال ۱۳۹۲ به نزدیک صفر رسید.

خالصی افزود: در توسعه صادرات غیر نفتی ۹۰۰ میلیارد ریال بابت جوایز صادراتی دادیم.

وی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد ریال به یارانه سود تسهیلات و ۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال بابت سرمایه در گردش برای صادرات از طرف صندوق توسعه ملی اختصاصی دادیم و ۳۸ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال بابت تسهیلات ارزی و ریالی تا پایان دی از سوی بانک توسعه صادرات اختصاص داده شد.

رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد با بیان اینکه ۱۲۱ طرح در سال گذشته ابلاغ شده است، افزود: برنامه عدالت اجتماعی و حمایت از فقرا هم به وزارتخانه ذیربط آن ابلاغ شده است.

رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد گفت: دولت یازدهم توانست با توجه به حرکت تند نرخ ارز در سال ۹۱ و کاهش درآمد های نفتی به حدود ۲۵ میلیارد دلار در سال نرخ ارز را به نفع تولید کننده کنترل کند.

مجتبی خالصی در برنامه انتخاباتی «مناظره» افزود: زمانی که تولید کننده با ارز کنترل شده آزمون و خطای کمتری دارد حرکت می کند و با حرکت تولید کننده شغل ایجاد می شود.

وی گفت: برای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶، ۵ بسته ارائه کرده ایم که از جمله آنها دخالت دادن مردم در اقتصاد، ثبات سیاست ها، مصرف تولیدات داخلی و جلوگیری از قاچاق کالا است.

خالصی افزود: بحث مدیران فاسد در چارچوب خود بررسی شده اند.

ابراهیم رزاقی اقتصاددان نیز در این برنامه با بیان اینکه چرا مدیران فاسد در بانک ها و غیر بانک ها مجازات نمی شوند و دولت نام آنها را به قوه قضاییه نمی دهد گفت: این افراد نمی گذارند اقتصاد کشور رونق بگیرد.

وی در پاسخ به اظهارات رئیس دبیر خانه شورای اقتصاد مبنی بر بررسی مسئله مدیران فاسد افزود: این حرف ها خیال است.

رزاقی گفت: تولید کنندان می گویند واردات ما را نابود کرده است بنابراین چرا دولت ارز ارزان برای واردات می دهد.

این اقتصاد دان افزود: دلار ارزان باید آرام آرام وارد چرخه واردات شود تا تولید بالا رود.

وی گفت: این دولت ۵۰ میلیارد دلار و دولت گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار برای واردات می دهند و نتیجه آن ایجاد طبقه اشرافی می شود.

رزاقی افزود: دولت یازدهم ۲۰۰ میلیارد دلار و دولت گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار خرج کردند که باید ۵۰ میلیون شغل ایجاد می شد اما دو تا سه میلیون شغل ایجاد کردند.

وی گفت: وقتی دلار را ارزان می فروشیم تولید کننده قطعات را ارزان وارد می کند و به هم می چسباند و به عنوان تولید به بازار می دهد.
این اقتصاددان افزود: با عرضه دلار ارزان کارخانه ها چقدر شغل ایجاد کرده اند.

رزاقی گفت: چرا خام فروشی می کنیم که وابسته تر شویم.

وی افزود: این روش اجرای اقتصاد مقاومتی نیست بلکه وادادگی و دعوت از اجنبی برای مدیریت اقتصاد ما است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.