روش خرید خدمت برای ارائه خدمات بیشتر جایگزین بسترها و زیر ساخت های در بخش تأمین مسکن برای تأمین این نیاز اساسی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) می شود.

اسکان گزینه جدید کمیته امداد

به گزارش خبرنگار «قدس آنلاین» حدود یکسال قبل ۱۵ ساخت هزار  واحد مسکونی در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفت که متوسط ساخت هر واحد ۴۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد همچنین مقرر شد ۳۰ هزار واحد مسکونی متعلق به مددجویان این نهاد نیز بازسازی شود و به طور متوسط بازسازی هر واحد نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار نیاز دارد.

با نگاهی به آمارها ثبت احداث ۲۴ هزار واحد مسکونی در دو دهه برای مددجویان کمیته امداد نشان از آن دارد که این مقوله همواره در دستور کار مسئولان این نهاد بوده است.

پرویز فتاح در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اواخر سال گذشته برگزار شد، توانمند سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) را اولویت کاری خود عنوان و اظهار کرد: ریشه کنی فقر و محرومیت در کشور نیازمند عزم ملی و مشارکت همه دستگاهها است.

وی در رابطه با تأمین مسکن مددجویان فاقد مسکن اعلام کرد: هم اکنون ۱۵۰ هزار خانواده تحت حمایت کمیته امداد فاقد مسکن هستند و این نهاد این آمادگی دارد که درصورت واگذاری زمین از سوی دولت، استانداری ها و شهرداری ها برای مددجویان روستایی در سراسر کشور مسکن رایگان احداث کند.

با این وجود مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان آنکه اعتبار حوزه مسکن کمیته امداد در سال ۹۶ به حدود ۷۵۰ میلیارد تومان رسیده، این در حالیست که بودجه این حوزه در سال ۹۵، ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ از تاکید این نهاد حمایتی بر رویکرد «اسکان» به جای «تامین مسکن» مددجویان با هدف سرعت بخشی و امکان پذیری تامین سریع مسکن مددجویی خبر داد.

ابراهیم بازیان تصریح کرد: این رویکرد به ویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها که عملا امکان احداث و ساخت مسکن مددجویی با رقم‌های نازل در آنها وجود ندارد دنبال خواهد شد؛ به این ترتیب رویکرد کمیته امداد از سال ۹۶ در کلانشهرها و شهرهای بزرگ به تدریج به سمت خدمات «اسکان» خواهد رفت.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد افزود: هنگامی که کمک به تامین مسکن فرد مددجو می‌کنیم یعنی با حمایت‌ها و تسهیلات خود امکان ساخت مسکن و یا خرید آن به مددجو داده می‌شود اما وقتی از رویکرد «اسکان» به جای «مسکن» صحبت می‌کنیم یعنی مددجویی که مشکل بدمسکنی دارد می‌تواند مسکن خود را در کوتاه مدت با وام ودیعه و اجاره حل کند و به تدریج وقتی توانمند شد به سمت احداث و یا خرید مسکن حرکت کند.

وی گفت: در واقع رویکرد «اسکان» حرکت تدریجی به سمت تامین مسکن مطلوب است و اولویت کمیته امداد تامین اسکان مناسب است و اولویت ثانویه ما در این نهاد حمایتی کمک به تامین مسکن مناسب یعنی همان خودمالکیتی است به این ترتیب از سال ۹۶ در حوزه مسکن، خودمالکیتی اولویت اول کمیته امداد نیست.

بازیان عنوان کرد: در حال حاضر تهیه مسکن برای تمامی قشر مددجوی کمیته امداد امکان پذیر نیست زیرا آورده مددجو کم، سرانه کمیته امداد در این حوزه محدود و وسعت نیاز مددجویان در حوزه مسکن نیز زیاد است به این ترتیب این حرکت تدریجی برای حل مشکل بدمسکنی با استفاده از رویکرد اسکان در نهایت منجر به تامین مسکن نیز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: به علت آنکه نمی‌توانیم مشکل مسکن را حل کنیم نباید برای مددجو در حوزه مسکن صف انتظار طولانی ایجاد کنیم و به این ترتیب رویکرد کمک به اسکان مددجویان از طریق وام قرض الحسنه ودیعه یک راه میانبر برای تامین مسکن است.

مسکن اجتماعی دولت در گرو «تسهیلات بانکی» است

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در ادامه به طرح «مسکن اجتماعی و حمایتی دولت» نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی که از اوایل دولت یازدهم مطرح شد اما متاسفانه به آخر دولت رسید، با توجه به آنکه این طرح برای اقشار کم درآمد بوده و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سطح شهرها را نیز شامل می‌شود، بتوانیم از ظرفیت آن در جهت حل بخشی از مشکلات مسکن مددجویان استفاده کنیم.

بازیان در ادامه خاطرنشان کرد: این درحالیست که وابستگی تامین مالی طرح مسکن اجتماعی و حمایتی دولت به بانک‌هاست و ما متاسفانه از عملکرد بانک‌ها در حوزه مسکن حداقل در سالیان اخیر به شدت گله مند هستیم.

وی تصریح کرد: هنوز بانک‌ها در بحث  نوسازی و بهسازی که باید تسهیلات بلاعوض برای مقاوم سازی روستایی را با توجه به اعلام بانک مرکزی پرداخت کنند، به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: انتظار می‌رود بانک‌ها همانطور که در خصوص تسهیلات اشتغال در کمیته امداد عمل می‌کنند در خصوص خدمات حوزه مسکن هم عمل کنند زیرا مسکن و اشتغال دو روی سکه توانمندسازی در کمیته امداد هستند؛ به همین دلیل به منظور تسریع فرآیند توانمندسازی ضرورت پرداخت تسهیلات بهسازی از محل اعتبارات بانکی باتوجه به پیش بینی‌های دولت در برنامه پنجم توسعه و همچنین مسکن اجتماعی و حمایتی دولت، احساس می‌شود.

بازیان تاکید کرد: پاشنه آشیل طرح مسکن اجتماعی و حمایتی دولت  «تسهیلات بانکی» است. به این ترتیب اگر این تسهیلات محقق شود این خدمت دولت نیز صادر می‌شود و در غیر اینصورت این خدمت محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: دولت باید در این حوزه به تعهدات خود به موقع عمل کند. این در حالیست که این طرح به سال ۹۵ هم نرسید اما امیدواریم در سال ۹۶ که سال پایانی دولت است حداقل در شش ماهه نخست سال شاهد فعالیتی در این حوزه باشیم و از این جهت در جهت تامین مسکن مددجویان بهره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.