قزوین- استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از زراعی و باغ است که در سفر رئیس‌جمهور به استان قزوین در مهرماه سال گذشته اجرای روش‌های نوین آبیاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به تصویب و جهاد کشاورزی به‌عنوان مجری طرح وارد این میدان شد.

بار کم‌کاری مسوولان جهاد کشاورزی بر دوش کشاورزان قزوینی

به گزارش قدس آنلاین، هرچند که با تجهیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین بهروش‌های نوین آبیاری شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولید محصولات خواهیم بود اما کم‌کاری مسوولان و آغاز شمارش معکوس عمر دولت به نظر می‌رسد فرجامی در این راستا نداشته باشد.

عبور از آبیاری سنتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به کمک‌های دولت برای اجرای این طرح می‌گوید: دولت ۸۵ درصد اعتبار مربوط به اجرای روش‌های نوین آبیاری در اراضی را متقبل شده که این مهم موجب تحول برای عبور از آبیاری سنتی به مدرن در کشاورزی کشور را فراهم کرده است.

علی‌اکبر متقی بیان می‌کند: هفت هزار هکتار در زمین‌های زراعی و نزدیک به چهار هزار هکتار نیز در باغ‌ها به‌صورت تجمیعی در دست اقدام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سایر طرح‌های در دست اقدام در این زمینه نیز به‌صورت انفرادی در دست اجرا قرار دارد.

کم‌کاری در قزوین

درحالی‌که رئیس جهاد کشاورزی مشکلی در اجرای این طرح مشاهده نمی‌کند اما استاندار قزوین به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان از عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی گلایه داشته و بیان می‌کند: کارکنان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در استان در این رابطه عملکرد ضعیف و غیرقابل قبولی داشته‌اند.

فریدون همتی ادامه می‌دهد: کندی اجرای این طرح به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و گویا سازمان جهاد کشاورزی قزوین قصد ندارد تا این مصوبه مهم دولت به‌طور کامل اجرایی و محقق شود.

وی بابیان اینکه هیچ کمبود اعتباری درزمینهٔ آبیاری تحت‌فشار در کشور وجود ندارد،افزود: استان‌هایی که دارای مدیران توانا و در خدمت مردم باشد، تمامی اعتبارات لازم را در این زمینه جذب می‌کنند اما متأسفانه در استان ما در این زمینه کوتاهی و کم‌کاری شده است.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه کم‌کاری در این زمینه باروح اقتصاد مقاومتی مخالف است یادآور می‌شود: بهانه‌ها و تحلیل‌های این سازمان برای کمبود اعتبار و پرداخت نشدن مبالغ بانکی هیچ‌کدام پذیرفتنی نیست و تکیه‌بر شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های غلط موجب شده است، پیشرفتی در این طرح مشاهده نشود.

وی بابیان اینکه درزمینهٔ اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در کشور رتبه سیزدهم راداریم،افزود: استان‌هایی مانند آذربایجان غربی،قم،کرمان و لرستان درزمینهٔ اجرای این طرح از قزوین بسیار جلوتر بوده‌اند چون مسوولان جهاد کشاورزی آن‌ها فعال‌تر بوده و باید سؤال کرد چرا قزوین که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دشت‌های حاصلخیز کشور را دارد در این زمینه پیشرو نیست؟

همتی همچنین با انتقاد از وجود بوروکراسی در دستگاه‌های اجرائی استان،گفت:در شورای حفاظت از منابع آب تصویب کردیم اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار در ابتدای کار به استعلام از شرکت‌های آب و برق نیاز ندارد ولی متأسفانه با همه این امتیازها باز پیشرفتی در اجرای طرح مشاهده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.