کرمان- تعطیلی مستمر مدارس، انسداد محورهای مواصلاتی و مدفون شدن بسیاری از روستاها در زیر تلی از خاک و ماسه و قطعی آب و برق تنها بخشی از مشکلات مردم شرق استان کرمان به‌واسطه وجود ریز گردها و توفان‌های شن است که ضرب‌آهنگ زندگی در این منطقه را کند و بسیاری از روستائیان را کوچ داده است.

حسرت نفس کشیدن در دل مردم ریگان/«توفان شن» قامت نخل های کرمان را خم کرد

به گزارش قدس آنلاین، مدت‌هاست که حسرت کشیدن یک‌نفس عمیق در هوای سالم و آزاد این روزها بر دل مردم جنوب کرمان چنگ می‌زند.

مسئله ریز گردها که سال‌به‌سال استان‌های بیشتری از کشور را درگیر خود می‌کند در بین هیاهو برگزاری کنسرت‌ها و فیش‌های نجومی این روزهای مسئولان دولت به فراموشی سپرده‌شده و کسی به فکر ماجراهای تلخی که برای مردم این شهرها می‌گذرد نیست.

بنا بر گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان مشکلات کرمان در خصوص ریز گردها از خوزستان بیشتر است اما توجه به این موضوع و کنترل این بحران نسبت به سایر استان‌ها کمتر موردتوجه بوده است.

محمود صفر زاده می‌گوید: ۲۵ درصد کانون تولید ریز گردها در کرمان است و با توجه به اینکه ۴۲ درصد استان بیابان است، باید با این بحران مقابله کنیم.
هرچند استان‌های غربی کشور از ریز گردهای عربی رنج می‌برند اما مردم جنوب کرمان هرروز بیشتر طعم گردوغبار ایرانی را احساس می‌کنند و بیشتر در معرض گردوغبار و طوفان شن قرار می‌گیرند.

تخلیه ۲۴ روستا

فرماندار ریگان در شرق کرمان هم با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات ریز گردها، جنگل‌های موجود رو به خشک شدن است، اظهار می‌کند: جدا از مسئله ریز گردها تاکنون ۲۴ روستا خالی از سکنه شده و ۸۰ روستای دیگر نیز از این پدیده تأثیر می‌گیرند و رشد مهاجرت از روستاها بالاست.

امین باقری مقابله با ریز گردها را تنها راه مقابله با مهاجرت روستاییان به شهرها می‌داند و می‌افزاید: هزینه‌های مقابله با ناامنی‌های ناشی از خشک‌سالی و ریز گردها در شرق استان و با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی کشور بالاتر بوده و بایستی برای مبارزه با مهاجرت‌های ناشی از این پدیده فکر اساسی کرد.

فرماندار ریگان بیان می‌کند: در این شهرستان نیمی از سال توفان شدید شن به همراه گردوغبار و غلظت ریز گردها وجود دارد که باعث بروز آلودگی‌هایی در این شهرستان شده است.

باقری یادآور می‌شود: این توفان‌ها و گردوغبار مشکلات تنفسی جدی برای مردم به وجود آورده است به‌گونه‌ای که سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر را راهی مراکز درمانی کرد.

کوچ روستائیان

وی ادامه می‌دهد: ریزگردها نفس اهالی ریگان را بریده است و هر بار که هجوم ریزگردها راداریم چندین روستای ما در شن مدفون می‌شوند.

حسرت کشیدن یک نفس عمیق در هوای سالم و آزاد این روزها بر دل مردم جنوب کرمان چنگ می زندوی عنوان می‌کند: توفان شن و ریزگردها گاهی باعث مسدود شدن چندساعته جاده ترانزیتی ریگان - چابهار می‌شود و مشکلاتی را برای رانندگان، مسافران و اهالی روستاها به وجود می‌آورد.

وی می‌گوید: مردم روستایی و در کانون بحران ریز گردها در حال تخلیه روستاها هستند و در صورت مهار نشدن ریزگردها این روستاها به‌تدریج متروکه خواهند شد.

باقری با اشاره به اینکه ریگان کانون بحران ریزگردها در استان کرمان است افزود: تاکنون اقدام اساسی برای مهار ریزگردها در این شهرستان انجام‌نشده است.

وی  اذعان می‌کند: این ریزگردها در شهرستان ریگان لوکال (محلی) می‌باشند و از جایی نشات نمی‌گیرند و در صورت مهار نشدن، ریگان خالی از سکنه می‌شود.

وی بابیان اینکه مقرر شد تا سازمان حفاظت محیط‌زیست چند دستگاه پایش ریز گردها را در ریگان مستقر کند ادامه می‌دهد: اما تاکنون این امر در این شهرستان محقق نشده است.

توفان شن جزئی از زندگی مردم شرق کرمان

نماینده مردم بم، ریگان، نرماشیر و فهرج در مجلس شورای اسلامی  نیز بابیان اینکه از شروع کار در کمسیون کشاورزی سه اصل مهم شامل بحران آب، زمین و اراضی و سوم مسائل زیست‌محیطی، طوفان و ریزگردهاست در دستور کار قرارگرفته است بیان کرد: مردم شرق استان هفته‌ای سه چهار روز بحران طوفان شن را پیش رودارند افزود: خیلی از منازل در این مناطق از بین رفته و حتی درخت‌های ۱۰ متری زیر این شن‌ها دفن شده است.

حبیب‌الله نیکزادی گفت: متأسفانه در استان کرمان نسبت به استان خوزستان مشکلات بیشتری وجود دارد، چراکه در خوزستان هر از چند گاهی به دلیل بیابان‌های اطراف خوزستان و بخشی به دلیل بیابان‌های عراق، مسئله ریز گردها باعث آزار و اذیت مردم می‌شود، اما طوفان شن روان در کرمان به جزئی از زندگی مردم تبدیل‌شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.