خرم آباد- رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به برگزاری ۷۰ دوره کارگاه و برنامه آموزشی بین‌المللی سازمان در سه سال گذشته بیان کرد: باید تجربه جهانی در ارتباط با محیط‌زیست را که بحث‌های علمی و تجربی است به محیط‌بانان منتقل کرد.

باید تجربه جهانی در ارتباط با محیط‌زیست را به محیط‌بانان منتقل کرد

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار صبح پنجشنبه در دیدار با کارکنان محیط‌زیست استان لرستان که در سالن جلسات محیط‌زیست برگزار شد اظهار داشت: مشکلات محیط‌زیست دوره‌ای جدید را از سال ۹۲ با ملی شدن بحران‌ها پیداکرده و موضوعی همچون دریاچه ارومیه ابعاد وسیع خبری به خود گرفته و بسیاری از کسانی که فکری می‌کردند مسئله محیط‌زیست موضوعیتی با زندگی آینده ندارد متوجه شدند این مسئله از مسائل کلیدی و حیاتی کشور است.

وی افزود: دریاچه ارومیه و بسیاری از دریاچه‌ها و تالاب‌ها از جمله تالاب‌های استان لرستان یک زنگ خطر و بیدارباشی برای همه بود که محیط‌زیست در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله بحرانی است که هم به اقتصاد و سلامت ما و هم ذخایر و ثروت‌های طبیعی ایران آسیب می‌زند و از این‌ رو دولت یازدهم در چنین شرایطی و با نگاه ویژه‌ای نسبت به مسائل محیط‌زیست از روزهای نخست با برنامه زیست‌محیطی روی کارآمد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به نام‌گذاری امسال بیان کرد: رشد و اشتغال و تولید باید رشد سبز باشد و رشد اقتصادی با حفاظت از محیط‌زیست همسان و همراه شود و اینجا نقش و مسئولیت دستگاه‌های حفاظتی همچون سازمان حفاظت محیط‌ زیست در شرایط موجود و بحث تغییر اقلیم که به‌عنوان یکی از تهدیدات جدی کره زمین مطرح‌شده، سنگین‌تر وجدی‌تر از گذشته است بنابراین توجه به مسائل محیط‌زیست و نقش این سازمان در بسیاری از فرآیندها با توجه به نقش محیط‌بانان بیشتر شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دولت در این راستا عنوان کرد: دولت در کنار تمامی اولویت‌های خود بحث محیط‌زیست را فراموش نکرده است بر این اساس فعالیت‌های توسعه‌ای کشاورزی، زیرساختی و گردشگری و هرگونه فعالیتی نباید لطمه و آسیبی به محیط‌زیست وارد کند و سرمایه‌ای را به امید به دست آوردن تولید و اشتغال و ارزش‌افزوده از دست بدهیم.

ابتکار ارتقای وضعیت این سازمان را از هدف‌گذاری‌های سه سال گذشته دانست و گفت: این ارتقا هم از نظر تشکیلاتی و ساختاری و هم از نظر معیشتی کارکنان، آموزش، تجهیزات و امکانات دنبال شده که در هریک از این زمینه‌ها گام‌های خوبی برداشته‌شده است.

وی افزود: در زمینهٔ معیشت و توجه به وضعیت معیشت محیط‌بانان و بحث سه هزار امتیاز که سه بار لغو شده و هنوز هم عده‌ای معتقدند این کار سازمان با تفاسیر خاص آن‌ها منطبق بر قانون نیست، اقدامات خوبی انجام‌شده همچنین این سازمان در بحث مشاغل تخصصی و امتیاز ویژه برای کارشناسان سازمان و محیط‌بانان پیشگام بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: این سازمان با پشتوانه قوی حقوقی برای محیط‌بانان در میدان حاضر است و هر جا آن‌ها مشکل پیدا کردند با تعامل با قوه قضائیه بسیاری از این مشکلات حل‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۷۰۰ نفر از محیط‌بانان کشور دوره‌های تخصصی آموزش محیط‌بانی را در بهترین شکل ممکن فراگرفته‌اند و تعدادی از محیط‌بانان به دوره‌های بین‌المللی اعزام شدند چراکه آموزش در این سازمان محوری مهم است و این دوره‌های آموزشی ادامه می‌یابد.

ابتکار با اشاره به برگزاری ۷۰ دوره کارگاه و برنامه آموزشی بین‌المللی سازمان در سه سال گذشته بیان کرد: باید تجربه جهانی در ارتباط با محیط‌زیست را که بحث‌های علمی و تجربی است به محیط‌بانان منتقل کرد.

وی تصریح کرد: تجهیزات موردنیاز محیط‌بانان در قراردادی با وزارت دفاع در حال تأمین است و علاوه بر این پایش هوشمند مناطق حفاظت‌شده و استفاده از دوربین و تجهیزات هوشمند در بحث حفاظت به این سازمان در راستای اهداف حفاظتی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.