تبریز- تبریز نه تنها در صنعت کفش و چرم از شهرت جهانی برخوردار بوده بلکه از دیرباز به عنوان شهر بدون گدا در کشور هم شناخته می شده است؛ اما این روزها با هجوم گدایان مهاجر و وارداتی دست و پنجه نرم می کند.

هجوم گدایان وارداتی به شهر بدون گدا

به گزارش قدس آنلاین، براساس مطالعات جامعه شناختی، پرداخت پول به متکدیان نه تنها کمک به همنوع نیست بلکه به نوعی تقویت، بازتولید و دامن زدن به یک ناهنجاری اجتماعی تلقی می شود که می تواند جامعه را در معرض آسیب های به مراتب جدی تری قرار داده و زمینه برای سایر اعمال غیراخلاقی را نیز فراهم کند.

پدیده  گدایان وارداتی

تبریز نه تنها در صنعت کفش و چرم از شهرت جهانی برخوردار است، بلکه از دیرباز به شهر بدون گدا در کشور هم معروف بوده است. همکاری ادارت شهری مثل بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی از یک سو و نهادهای مردمی و خیرین از سوی دیگر باعث شده است تبریز شهر بدون گدا را تجربه کرده و برای سالها این عنوان را از آن خود کند.

اگر به شهر تبریز سفر کرده باشید حتما این تابلو را دیده اید که نوشته شده :« به شهر بدون گدای تبریز خوش آمدید». اما  تبریز مدتی است با پدیده‌ای به نام «واردات متکدی» دست و پنجه نرم می کند. حاشیه نشینی تبریز هم مزید بر علت شده و نه تنها از شهرها و روستاهای دور و نزدیک  متکدیان به این شهر می آیند بلکه بسیاری از گدایان کشورهای خارجی با چهره های عجیب و غریب هم در چهارراه‌ها و مناطق پر رفت‌وآمد شهر دیده می شوند .

برابر گزارش های محلی مسئولان شهری واکنشی درخور به این پدیده نشان نداده‌اند و این متکدیان به راحتی در شهر جولان می‌دهند و حتی در برخی موارد به راحتی در محل کنار کلانتری‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

گدایان پاکستانی در تبریز

علی رغم تلاش های مسئولین شهری، موج جدیدی از تکدی گری در تبریز به ویژه پدیده نوین گدایان وارداتی چهره نازیبایی به این شهر داده است.

هرچند دستگاه های انتظامی و قضایی پیوسته این متکدیان را جمع آوری می کنند، اما مطابق آمارها متکدیان زیادی همچنان در نزدیکی مراکز درمانی و مطب های پزشکان حضور می یابند و یا در ایام پنجشنبه و جمعه برای تکدی گری به آرامستان های شهر تبریز به خصوص وادی رحمت این شهر می روند.

در این میان تشکل‌های مردمی خیریه به ویژه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز سهم به سزایی در حل مشکل تکدی گری در این شهر دارد. نائبی، معاون موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه اغلب گدایان مهاجر در تبریز را اتباع پاکستانی تشکیل می دهند گفت: موسسه خیریه حمایت از مستمندان هم در کنار نیروی انتظامی به سهم خود در امر شناسایی محل اقامت و جمع آوری متکدیان خارجی که عمدتا به صورت غیر قانونی وارد می شوند کمک می کند. این متکدیان پس از جمع آوری به اردوگاه ورامین فرستاده می شوند و از آنجا هم به کشورشان بازگردانده می شوند.

گدایان فصلی و مهاجر

تکدی گری براساس قانون جرم است و دولت موظف است متکدیان را جمع آوری کرده و تا تعیین تکلیف اسکان موقت دهد. مطابق آمار امروزه معضل تکدی گری در بسیاری از کلانشهرها از جمله مشهد و تهران در حال افزایش است.

در این میان شهر تبریز تنها کلانشهری است که به بی گدایی شهرت یافته و به عنوان شهر موفق در مبارزه با تکدی گری در ایران مطرح است اما این روزها به واسطه رشد گدایان نوظهور و مهاجر می رود که این برند جهانی را از دست بدهد.

اسماعیل جبارزاده؛ استاندار آذربایجان شرقی در واکنش به این معضل نوپدید این مشکل را مربوط به گدایان فصلی و مهاجر دانسته و با اشاره به لقب شهر بدون گدا و لزوم حفظ این عنوان می گوید: اخیرا در سطح شهر شاه تردد و فعالیت گدایانی هستیم که تعدادی از آنها تبعه خارجی هستند.

اگر به شهر تبریز سفر کرده باشید حتما این تابلو را دیده اید که نوشته شده :« به شهر بدون گدای تبریز خوش آمدید». اما  تبریز مدتی است با پدیده‌ای به نام «واردات متکدی» دست و پنجه نرم می کند.

جبارزاده با بیان اینکه همگی این گدایان شناسایی و جمع آوری شده اند از  شهروندان تبریزی خواست که در صورت مشاهده چنین افرادی وجود آنها را به نهادهای مربوطه اطلاع دهند تا نسبت به جمع آوری آنها اقدام شود.

پیش از این هم  سعید برزگر، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار تبریز با اشاره ورود فزاینده‌ اتباع خارجی به شهر تبریز از برخوردهای قانونی شدیدتر با آنان در صورت بازگشت مجددشان به این شهر خبر داده بود.  

اولتیماتوم به متکدیان مهاجر

اگر نوروز امسال مسافر تبریز بودید حتما متکدیانی را مشاهده کردید که در خیابان‌های شهر تبریز مشغول گدایی و طلب پول از مردم بودند. محسن ارشدزاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی  ضمن آنکه منشاء این تکدی گری را مربوط به خارج از استان می داند می گوید: گدایانی که مردم از اول سال در خیابان‌های تبریز می دیدند، از مناطق دیگری آمده بودند و بعضی از آن‌ها ایرانی هم نبودند.

محسن ارشدزاده همچنین با اشاره به افزایش تعداد متکدیان و اولتیماتوم دستگاه‌های قضایی به آنها برای ترک هرچه سریع‌تر تبریز، گفت: : متاسفانه این موضوع در ایام نوروز به بیشترین حد خود رسیده بود و مردم با کسانی مواجه می‌شدند که از نظر ظاهر و لباس شبیه همشهریان ما نبودند که این افراد توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده و یا پوشش داده می‌شوند تا دیگر شاهد چنین موضوعاتی در سطح شهر نباشیم.

اکنون تبریز با هجوم این گدایان مهاجر و وارداتی مواجه است و  باید منتظر ماند و دید که مسئولان شهری برای مبارزه و حل این معضل اجتماعی نوپدید چه چاره ای می اندیشند و آیا تبریز دوباره خواهد توانست با افتخار عنوان «شهر بدون گدا» را با خود داشته باشد یا  در سایه سهل انگاری این پدیده زشت اجتماعی چهره این شهر را همانند برخی شهرهای دیگر خراب خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.