طی دو سه سال اخیر مواردی چون هجوم ریزگردها، فرونشت دشت‌ها، افزایش خشکسالی، سیل، فرسایش خاک و رسوب و غیره مهم‌ترین و برجسته‌ترین اخباری هستند که عامل وقوع همه آن ها بهره‌برداری نامناسب از جنگل و مرتع و نتیجه آن تهدید حیات نسل‌ها بوده است.

مخالف ادغام محیط زیست با منابع طبیعی هستم

قدس آنلاین - طی دو سه سال اخیر مواردی چون هجوم ریزگردها، فرونشت دشت‌ها، افزایش خشکسالی، سیل، فرسایش خاک و رسوب و غیره مهم‌ترین و برجسته‌ترین اخباری هستند که عامل وقوع همه آن ها بهره‌برداری نامناسب از جنگل و مرتع و نتیجه آن تهدید حیات نسل‌ها بوده است.

  • دیدگاه مخالفان و موافقان

ادغام محیط زیست و منابع طبیعی برای تشکیل وزارتخانه‌ای تازه، یکی از طرحی‌هایی است که نمایندگان مجلس آن را بررسی می کنند؛ بر اساس تحلیل مخالفان، با تشکیل وزارتخانه محیط زیست و منابع طبیعی، روی دستگاه‌هایی که به تخریب محیط زیست دامن می‌زنند نظارت کمتری خواهد شد و سرنوشت محیط زیست کشور به دست نمایندگانی می‌افتد که بیشترشان با ضرورت حفظ محیط زیست آشنا نیستند.
با این  حال موافقان این طرح امیدوارند با تبدیل معاونت محیط زیست به وزارتخانه، مدیران زیست محیطی را پاسخگو کنند.

نکته حایز توجه آن است که پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان مخالف ادغام کشاورزی و جهاد سازندگی بودند و اکنون نیز بر این نکته پافشاری می‌کنند که با تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، محیط زیست کشور سرنوشت ناگواری پیدا خواهد کرد.‌

شاید یکی از دلایلی که سبب شده برخی به فکر ایجاد وزارت محیط زیست و منابع طبیعی باشند، الگوبرداری از کشورهای اروپایی است که همه دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه محیط زیست در یک وزارتخانه جمع شده‌اند.

حال آنکه به نظر مخالفان نباید محیط زیست کشور را با کشورهای اروپایی مقایسه کرد چرا که منابع طبیعی کشورمان برخلاف اروپا انسان ساخت ‌نیست و به معانی واقعی منابع طبیعی است و باید آگاه بود اگر در کشورهای اروپایی چنین اتفاقی افتاده بابت این است که مدیران دستگاه اجرایی کشورهای اروپایی برای حفظ محیط زیست حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نظارتی دارند.

  • ابتکار چه می گوید؟

اما بد نیست نظر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران کشورمان را نیز در خصوص تشکیل کارگروه بررسی ادغام سازمان محیط زیست با سازمان منابع طبیعی در کمیسیون اجتماعی مجلس بدانیم.

معصومه ابتکار در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در این خصوص می گوید:ما فکر نمی‌کنیم در حال حاظر این ایده یا طرح مفید باشد و بتواند کمکی به موضوع حفاظت از محیط زیست و حوزه مأموریت ما بکند. به دلیل اینکه  سازمان محیط زیست یک سازمان نظارتی است و از جایگاه  رئیس جمهوری خیلی قوی‌تر می‌تواند با مسایل برخورد کند، به ویژه در شرایطی که برای دولت و شخص رئیس جمهور مسأله محیط زیست یک اولویت جدی است قطعاً حفظ این موقعیت خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

  • محیط زیست مسئله ای فرابخشی است

ابتکار اضافه می کند:اما در موضوع ریزگردها و مشکلاتی  به ویژه در مناطق جنوبی به وجود آمد جدایی وظایف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر و سیاست‌گذار با سازمان منابع طبیعی به عنوان بخش اجرایی که در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد موجب کندی کار و بروز برخی مشکلات و اختلاف دیدگاه‌ها شد.

درست است! مسایلی بود اما دو دستگاه بودن مشکلات چندانی را از نظر اجرایی ایجاد نمی‌کند. یعنی اگر رسانه‌ها بدانند که موضوع محیط زیست از جمله بحران ریزگردها یک مسئله فرابخشی است و ستادی دارد روشن می‌شود که مشکل خاصی نیست و توجیهی وجود ندارد که محیط زیست با منابع طبیعی ادغام شوند زیرا در نهایت این موضوعات فرابخشی است و یک یا دو دستگاه به تنهایی نمی‌توانند متولی آن باشند و کاری انجام دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.