گرگان- بیوبانک سرطان پایلوت کشوری روی نمونه بافت زنده سرطان استان گلستان با همکاری وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات آژانس بین‌المللی اروپا انجام شد.

تشکیل بیوبانک سرطان در گلستان/ درباره استفاده از سموم کشاورزی و بروز سرطان‎ها اطلاعات دقیقی وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، جلسه تشکیل بیوبانک سرطان پایلوت کشوری روی نمونه بافت زنده سرطان استان گلستان با همکاری وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات آژانس بین‌المللی اروپا انجام شد این جلسه با حضور رضا ملک‎زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پال برنان محقق ارشد مرکز تحقیقات آژانس بین‎اللملی سرطان اروپا و عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مرکز آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان برگزار شد.

رضا ملک‎زاده در حاشیه این جلسه تشخیص زود هنگام و درمان سرطان را از برنامه‎های مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: پیش‎بینی می‎شود با تشخیص زودهنگام در ۱۵ سال آینده شاهد درمان اکثر بیماری‎های سرطان در کشور باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: برای تشخیص و درمان بیماری‎های سرطان تشکیل بیوبانک سرطان در کشور و استان گلستان برای انجام مطالعات ژنتیکی و بالینی و گردآوری نمونه امری ضروری بود.

ملک‎زاده گفت: تشکیل بیوبانک در استان گلستان یکی از اولین بیوبانک‎های بیماری سرطان در کشور است و این امر می‎تواند کمک شایانی در تشخیص زود هنگام و درمان بیماری‎های سرطان داشته باشد.

ملک‎زاده در رابطه با سرطان مری و معده گفت: سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان‎ها در شرق استان است و با توجه به مطالعات انجام شده در ۱۵ سال گذشته بین دانشگاه‎های علوم پزشکی تهران و استان گلستان ۱۰ عامل اصلی شیوع سرطان در استان شناخته شده است و در مورد سرطان مری می‎توان مهم‎ترین عوامل بروز این سرطان را عدم رعایت بهداشت فردی، تغذیه نامناسب؛ استفاده از آب مانده، چای داغ، عدم مصرف میوه و سبزیجات، پایین بودن بهداشت دهان و دندان و مسواک نکردن؛ چاقی و پرخوری و همچنین مصرف قلیان و تریاک دانست.

ملک‎زاده با بیان اینکه در مورد استفاده از سموم کشاورزی در بروز سرطان‎ها اطلاعات دقیقی در کشور وجود ندارد، گفت: چاقی و پرخوری مهمترین عامل بروز بیماری سرطان و علت ۳۰ درصد از شیوع سرطان‎هاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت در ادامه گفت: در هر سال حدود ۹۰ هزار  بیمار سرطانی در کشور تشخیص داده می‎شوند که از این تعداد ۴۷ هزار نفر در سال بر اثر این بیماری فوت می‎کنند این در حالیست که ۵۰ درصد از بیماری‎های سرطان در صورت تشخیص به موقع قابل درمان و ۵۰ درصد نیز قابل پیشگیری است. 

پال برنان محقق ارشد مرکز تحقیقات آژانس بین‎المللی سرطان اروپا نیز در این رابطه گفت: امروزه در علم پزشکی یکی از مهمترین مسائل همکاری‎های بین‎المللی برای پیشرفت علمی است و در این راستا برای اینکه بتوانیم نقش مهمی ایفا کنیم باید امکاناتی داشته باشیم تا بتوانیم همکاری بین‎المللی کنیم.

پال برنان گفت: آنچه امروز در شهرهای گرگان و گنبد دیدم یکی از بهترین امکانات موجود در کشور ایران است و این می‎تواند نقش مهمی در همکاری‎های بین‌المللی و تحقیقاتی برای پیشرفت علم در زمینه سرطان باشد.

محقق ارشد مرکز تحقیقات آژانس بین‌اللملی سرطان اروپا در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه فوق که هدف آن شناخت علل ناشناخته سرطان مری است بتوانیم عوامل ژنتیکی این بیماری را پیدا کنیم.

عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه نیز در ادامه گفت: خوشبختانه مرکز تحقیقات گوارش و کبد و کوهورت استان یکی از مهم‌ترین مراکز آماری جهت بیماری‎های سرطان در کشور و دنیا است و آمار این مرکز به عنوان نمونه می‎تواند تعمیم داده شود.

وی گفت: در سال ۲۲۰۰ مورد جدید بیماری سرطان در استان تشخیص داده می‌شود که شایع‎ترین آن سرطان معده است و سرطان‎های مری؛ پستان در خانم‎ها؛ روده؛ کولون در رتبه‎های بعدی قرار می‌گیرند.

فاضل؛ عادات بد غذایی به خصوص غذاهای نمک دودی شده را مهمترین علل شیوع سرطان معده و مری عنوان کرد و گفت: مصرف سیگار و الکل و تریاک نیز از عوامل موثر بروز این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام اینکه میانگین سن بیماران مبتلا به سرطان بین ۳۰ تا ۴۰ سال است، اظهار امیدواری کرد با تشکیل بیوبانک بیماری سرطان بتوانیم عوامل ژنتیکی ناشناخته این بیماری تشخیص دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.