۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 517829

آثار فرهنگی و هنری مناسب نه تنها در ایام مناسبتی بلکه در طول سال، بسته به نیاز جامعه به مسایل و مواردی که در زندگی ما نقش دارد، باید تولید شود.

قدس آنلاین - در همین ارتباط رسانه ملی به عنوان یکی از مراکز اصلی رسانه‌ای و فرهنگی کشور که در ارتقا و اشاعه فرهنگ و همچنین فرهنگ‌سازی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند، باید با توجه به نیاز مخاطبان و مطالبات مردمی و حتی رهبری اقدام به برنامه‌سازی بکند.

یکی از ایام خاص برای ارایه آثار ویژه، تعطیلات نوروز است. این ایام به خاطر ویژگی‌های ملی و سنتی و آیینی در ایران ما برنامه‌های خاصی را می‌طلبد که برگرفته از آیین‌های جامعه باشد. لذا باید  در برنامه‌سازی و بویژه تولید مجموعه‌های تلویزیونی برای این نوروز دقت لازم لحاظ شود و همچنین سلیقه و ذائقه مخاطب و فرهنگ جامعه هم در آن‌ها مد نظر قرار گیرد که همه این‌ها می‌تواند یکی از معیارهای جلب و جذب مخاطب به برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی باشد.

علی‌رغم اینکه نوروز زمان مناسبی است تا مردم به‌گونه‌ای دیگر با سیمای ملی ایران آشتی کنند و چه‌بسا در همین راستا تولیدات خوب باعث شود بعضی از کسانی که به‌ناچار به ماهواره‌ها پناه آورده‌اند به سوی برنامه‌های تلویزیونی داخلی جذب شوند، ساخت آثاری استاندارد با حضور و همکاری حرفه‌ای‌ها ضرورت تام دارد. اما با اینکه این موضوع بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته و در رسانه‌ها روی آن انگشت گذاشته‌اند ولی در سال‌های اخیر مجموعه‌های تلویزیونی نوروزی چندان چنگی به دل نزده و با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو نشده‌اند.

 علت اینکه سریال‌های تلویزیون و بویژه سریال‌های نوروز امسال نتوانستد با استقبال میلیونی مردم مواجه شوند بی‌توجهی و کم‌دقتی در انتخاب موضوعات و سوژه‌های روز و مناسب اجتماعی است. در اغلب این مجموعه‌ها از موضوعات و مضامینی استفاده شد که بارها در فیلم‌ها و مجموعه‌های مشابه بهره گرفته شده بود. در کنار این‌ها، انتخاب موضوع خوب باید توسط حرفه‌ای‌های سینما و تئاتر تبدیل به یک اثر خوب تلویزیونی شود؛ بویژه آنکه اکنون تعداد زیادی از هنرمندان حرفه‌ای ما بیکار هستند و عملاً به کار دعوت نمی‌شوند. اما بعضی از دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های تلویزیونی صرفاً از کسانی برای آثارشان استفاده می‌کنند که یا دستمزد بالایی ندارند یا چندان شناخته‌شده نیستند یا اگر هم جزو کسانی هستند که مردم کم و بیش با آن‌ها آشنایی دارند، پیش از این کارهایی با حضور آن‌ها ساخته شده که چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

در کنار این‌ها، فیلمنامه‌های ضعیف هم مضاف بر علت عدم استقبال مخاطب از برنامه‌های ویژه نوروزی شده است؛ فیلمنامه‌هایی که سوژه‌های خوب و پرداخت‌شده ندارند و شخصیت‌های سطحی و ماجرای خیلی گذرا دارند که همه این‌ها نشان‌دهنده آن است که توجه لازم برای قوام یک فیلمنامه در یک مجموعه صورت نمی‌گیرد.

طبیعتاً زمانی می‌شود نظر مخاطب را به سوی مجموعه‌ای جلب کرد که آن مجموعه به‌صورتی هنرمندانه و متعهدانه ساخته شده باشد و تمامی ملاک‌ها و استانداردهای هنری در آن مورد توجه قرار گرفته شده باشد. ولی این موارد در سال‌های اخیر به جز چند نمونه اندک، دیده نشده است. ما امسال از کسانی سریال‌هایی را مشاهده کردیم که در پرونده کاریشان آثار بسیار قوی‌تری وجود دارد.

صدا و سیما می‌توانست به جای ۳ مجموعه کم‌مخاطب، یک سریال حرفه‌ای پرمحتوا و مطابق با سلیقه بینندگان تولید کند و مخاطبان میلیونی را با خود همراه سازد. اما وقتی این اتفاقات نمی‌افتد، نشان‌دهنده این است که برنامه‌سازی در صدا و سیما به‌درستی مدیریت نمی‌شود و از عوامل حرفه‌ای بهره‌برداری لازم صورت نمی‌گیرد و بر روی موضوعات روز هم کار نمی‌شود.  

* منتقد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.