«دکتر حکم امهز» سردبیر خبر شبکه المنار، گفت:بستن سفارتخانه‌ها جزئی از روند مقابله است که کشورهای عربی باید با جدیت این کار را انجام دهند. حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند، عدم فروش نفت است. یکی دیگر از موارد هم تحریم خرید کالاهای آمریکا برای فشار بر واشنگتن است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس، جامعه و سرزمین فلسطین و به دنبال آن منطقه خاورمیانه شرایط سختی را تجربه می کنند و این مسأله، مسوؤلیتی سنگین بر دوش تک تک انسانها و جوامع انسانی به ویژه مسوؤلین دولتی، اصحاب رسانه و دانشمندان گذاشته است. از سوی دیگر دولتهای متمول عربی، آرمان فلسطین را فراموش کرده و به جای آنکه امکانات و توانمندی‌های خود را در راه آزادی قدس شریف بکار بندند، میلیاردها دلار از درآمدهای جهان اسلام را برای کشتن مسلمانان در کشورهای سوریه، عراق، یمن و بحرین هزینه می‌کنند. حاکمیت این شرایط جدید موجب شده است تا اولویت آزادسازی فلسطین در جهان اسلام و خصوصا کشورهای عربی به حاشیه برود و این خود به فرصتی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است تا با تشدید حملات تجاوزگرانه علیه قدس شریف در پی یکسره سازی مسأله مسجد الاقصی باشد.

در همین راستا و برای بررسی مسائل مربوط به مسأله فلسطین با «دکتر حکم امهز» سردبیر خبر شبکه المنار در ایام جنگ 33 روزه و دبیر تحریریه خبر شبکه العالم گفتگو کردیم که شرح آن از نظرتان می‌گذرد:

با توجه به تحولات کنونی در منطقه و درگیری‌های موجود در سوریه، عراق و یمن لطفا درباره اقدامات انجام شده از سوی کشورهای اسلامی برای اولویت بخشی به مسأله فلسطین توضیح دهید. ­­­­

همانگونه که مستحضرید حدود یک ماه قبل ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران با مشارکت صدها شخصیت خارجی و منطقه ای برگزار شد. این کنفرانس در شرایط واقعا حساسی برگزار شد تا توجهات و اولویت را به سمت قدس و مسأله مقدس فلسطین بازگرداند. این کنفرانس این پیام را داشت که مسأله فلسطین نه تنها مسأله‌ای عربی نیست بلکه فراتر از اسلامی بودن، یک مسأله انسانی و جهانی است. یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای این کنفرانس این است که یک فاصله تاریخی محسوب می شود و ما قبل آن با بعدش متفاوت است. ما باید دوست و دشمن مسأله فلسطین را مشخص کنیم. هر کس که با مسأله فلسطین همراهی کند، طبیعتا او دوست است و هر کس که در طرف مقابل ایستاده، دشمن محسوب می‌شود. در حال حاضر مسأله فلسطین تبدیل به معیار حق و باطل در منطقه شده است؛ هر کس که می‌خواهد جزئی از پروژه صهیونیستی-آمریکایی-سعودی باشد، برود در این پروژه بماند اما هر کس که در صدد حضور در اردوگاه حق و عدالت و از بین بردن مظلومیت است، پس به جمع حضار در این اردوگاه بپیوندد. کنفرانس انتفاضه نیز برای حمایت از مقاومت فلسطین در تهران تشکیل شد. این کنفرانس جدی‌ترین اقدام در ایام اخیر در میان کشورهای اسلامی برای موضوع فلسطین بوده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بارها از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس سخن گفته است. به نظر شما پاسخ کشورهای اسلامی در این زمینه چگونه باید باشد؟ آیا نمی‌شود که کشورهای اسلامی سفارتخانه‌های خود را در واشنگتن تعطیل کنند؟

تعطیل کردن سفارتخانه‌ها اقدام خوب و صحیحی است ولی تمام کار نیست بلکه جزئی از پروژه ایستادن در برابر دولت آمریکا است. کشورهای اسلامی می‌توانند در تمام زمینه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی آمریکا را تحریم کنند. با این حال مشکل اصلی در سفارتخانه‌ها نیست بلکه مشکل اصلی وجود رژیم صهیونیستی است. در حال حاضر نیز سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین واقع شده است. بنابراین اصل وجود این رژیم غیرقانونی و مخالف قوانین بین المللی است لذا بستن سفارتخانه‌ها جزئی از روند مقابله است که کشورهای عربی باید با جدیت این کار را انجام دهند. حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند، عدم فروش نفت است. یکی دیگر از موارد هم تحریم خرید کالاهای آمریکا برای فشار بر واشنگتن است. متاسفانه برخی رژیم‌های عربی ترسو هستند و وضعیت مسأله فلسطین را به آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم، رسانده‌اند./

اننهای پیام

گفت وگو از: محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.