بجنورد- رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۹۰ درصد خرید سموم کشاورزی به دلیل استقبال کمتر کشاورزان بدون اخذ نسخه انجام می شود.

۹۰ درصد خرید سموم کشاورزی در خراسان شمالی بدون نسخه انجام می شود
به گزارش قدس آنلاین، حسن نامجو پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهارداشت: در حال حاضر۶۸ واحد فروشگاه و کلینیک گیاه پزشکی ارائه خدمات گیاه پزشکی به کشاورزان را برعهده دارند.  
وی بر عدم خرید بدون نسخه گیاه پزشکی سموم از فروشندگان توسط کشاورزان تاکید کرد و افزود: کشاورزان استان باید توجه داشته باشند که استفاده از سموم بدون نسخه گیاه پزشکی نه تنها موجب اعمال ضرر و زیان به خود آنها می شود بلکه هزینه اضافی نیز به دلیل خرید سموم مازاد به آنها تحمیل می کند.
نامجو خاطرنشان کرد: کشاورزان بایدقبل از استفاده از سموم به کلینیک های گیاه پزشکی به منظور راهنمایی بهترین سم مورد استفاده برای از بین بردن آفت مراجعه کنند زیرا درصورت وقوع خسارت، مرجعی جوابگو نخواهد بود.
وی تصریح کرد: براساس قانون فروشگاه های عرضه کننده سموم مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نیستند و در صورت مشاهده چنین مواردی با فروشگاه مذکور به صورت تذکر کتبی و درصورت تکرار معرفی به تعزیرات حکومتی و بررسی پرونده افراد متخلف در هیات انتظامی سازمان برخورد می شود.
وی یادآورشد: درصورت تکرار تخلف فروشگاه متخلف به محرومیت از کار از سه ماه تا یکسال و حتی به صورت دائم محکوم می شود .
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه گفت: عمده مشکل موجود دراین رابطه  مربوط به واحدهای است که از گذشته مجوز دارند و جزء فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیستند. 
نامجو افزود: براین اساس پیگیری های سازمان تا حدودی تاثیر گذار بوده و درهر شهرستان با حدود ۸ مورد برخورد قانونی صورت گرفته است.
وی در بخش دیگری اظهار داشت : بخش کشاورزی کشور در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که با مشکلات مهمی شامل فقدان کشاورزی صنعتی و دانش بنیان همچنین  فارغ التحصیلان بیکار شاخه های کشاورزی روبرو است
نامجو با بیان اینکه در حال حاضر بخش کشاورزی کشور با تعداد زیادی از دانش آموختگان بیکار شاخه های کشاورزی روبرو است، تصریح کرد: وزارت علوم و دانشگاه ها در جذب داشجو در شاخه های کشاورزی هماهنگ با نیاز روز عمل نکرده است.
وی با اشاره  به کمبود منابع آبی نیز گفت: دولت طی سال های اخیر برای مدیریت منابع آبی سرمایه گذاری و هزینه کرده که در همین راستا، طی سال های اخیر فارغ التحصیلان بسیاری از رشته کشاورزی در شاخه آبیاری برای هدایت بخش کشاورزی به سوی مدیریت منابع آبی و کشاورزی صنعتی نیز جذب شده اند.
عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی کشور یادآور شد: هدایت بخش کشاورزی به سوی کشاورزی صنعتی، دانش بنیان و جذب فارغ التحصیلان در این رشته البته به اختصاص اعتبارات کم بهره نیز نیازمند است تا بتوان برای فعالیت های گلخانه داری، دامپروری و شیلات نیز سرمایه گذاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.