قزوین - آیت‌الله باریک‌بین، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین ونماینده پیشین مردم درمجلس خبرگان رهبری و پدر بزرگوار شهید مرتضی باریک‌بین روح ملکوتیش دربامداد روز شنبه ۱۹ فروردین به فرزند شهید ش پیوست.

زندگینامه پرفراز و نشیب آیت الله بارک بین/یاور رزمندگان به جمع همرزمانش پیوست

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، آیت الله باریک بین در سال ۱۳۰۹ خورشیدی درخانواده ای مذهبی قزوین بدنیا آمد پدر وی تاجر پوست و از متعتمدین بازار قزوین بود.

وی در قزوین پس از تحصیلات ابتدایی تحصیل علوم دینی را نیز آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیلات عالی در سال ۱۳۲۸ راهی قم شد، وی همچنین ۳ سال را در حوزه نجف گذراند.

آیت الله باریک بین در طول اقامت در قم به مدت ۲ سال از درس خارج اصول آیت الله بروجردی و سپس دروس خارج فقه و اصول امام خمینی بهره برد. وی در مبارزات انقلابی در قزوین نیز نقش مؤثر داشت.

آن مرحوم در سال ۱۳۴۳ بعد از تبعید حضرت امام خمینی(ره)، به قزوین مراجعت و درمسجد شیخ الاسلام به مبارزه، تدریس و تبلیغ مشغول شد.

 وی ضمن ادامه مبارزات و جذب جوانان به نهضت اسلامی به بازسازی مدارس علمیه شیخ الاسلام، صالحیه و سردارین به همراهی آیت الله شالی همت گمارد و با احیاء این مدارس دینی به تربیت و تعلیم طلاب پرداخت.

حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۵ در تبعیدگاه نجف اجازه کتبی در امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه را به نام آیت اله باریک بین صادر کردند.

در سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی فراگیر شد، آیت اله باریک بین توسط ساواک برای مدت ۱۸ماه به سردشت کردستان تبعید شد اما با پیروزی انقلاب، بعد از حدود ۶ ماه تحمل تبعید به قزوین بازگشت.

حاج آقا هادی بارک بین به همراهی دیگرهمرزمانش همچون آیت الله سید عباس ابوترابی فرد،ایت الله سامت وآیت الله مظفری درسازمان دهی جوانان انقلابی نقش ارزنده ای ایفا نمود،ومحل تجمع انقلابیون را درمسجد النبی(ص) قرارداد.

آیت الله باریک بین در پنجم اسفند ۱۳۵۸ در انتخابات خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم زنجان و قزوین انتخاب و در روند تدوین قانون اساسی قرار گرفت.

آن مرحوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی از جمله تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، تأسیس دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگی حضرت امام(ره) در جهاد سازندگی منطقه، تشکیل بنیاد مستضعفان در شهر قزوین، تأسیس مدارس و خوابگاه‌ها برای دانشجویان را به انجام رساند.

نقش آیت الله باریک بین در دوران ۸ ساله دفاع مقدس فراموش ناشدنی است. ایشان بلافاصله بعد از شروع جنگ از طریق سنگر نماز جمعه جوانان را برای عزیمت به جبهه بسیج می‌کرد و خود نیز پیوسته از رزمندگان در جبهه‌ها بازدید و به آنها روحیه می‌داد.

ایشان دو فرزند ذکور خود را نیز به جبهه فرستاده و مرتضی فرزند ارشد را در سال ۱۳۶۱ در عملیات بزرگ فتح المبین به عنوان شهـیدی از روحـانیت سرافـراز تقـدیم اسلام کـرد.

یکی از اقدامات سـیاسی و اجتماعی مهـم آیت الله باریک بین که از دیر باز به دنبال تحقق آنان بود استان شدن قزوین بود که در تاریخ ۱۳۷۶/۴/۳ به عنوان استان مستقل برآورده شد.

آیت الله باریک بین در سال‌های ۶۱، ۶۹ و ۸۵ در دوره‌های اول، دوم خبرگان رهبری، نماینده مردم زنجان و قزوین بود و هم اکنون نیز نماینده مردم استان قزوین در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری است.

اما مدتی بود که ایشان به دلیل کسالت جسمی درخواست جایگزین خود را به دفتر رهبر انقلاب اسلامی ارئه کرده بودند و از میان افراد پیشنهادی ایشان، با حکم  رهبری حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی بعنوان نماینده ولی وفقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.