رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت: معتقدیم باید گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا معلوم شود جنایتکار در این زمینه چه کسانی بودند.

گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا عاملان جنایت در سوریه مشخص شود

  به گزارش «قدس آنلاین»،  در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین و حضرت جواد (ع) فضائل امیرالمؤمنین (ع) در همراهی با پیامبر (ص) را تشریح کرد.

وی گفت: جاهز از علمای اهل سنت در یکی از رسائلش می‌نویسد «فضیلت اشخاص به چند دلیل است؛ یکی پیش‌قدمی در اسلام، دوم بی‌اعتنایی به دنیا، سوم علم و حکمت، چهارم مجاهدت در راه دفاع از دین و جامعه و احیای حق».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنگاه می‌گوید وقتی از علما، فقها و مورخین می‌پرسیم که پیش‌قدم در اسلام چه کسانی بودند، مقدم بر همه، نام علی (ع) است. وقتی سؤال می‌کنیم کسانی که در راه اسلام جان خود را در کف دست نهادند و جهاد نمودند، باز نام علی (ع) آورده می‌شود. هنگامی که سؤال کنیم علمای صحابه چه کسانی هستند، در اول نام علی (ع) آورده می‌شود و چون از زُهاد اسلام می‌پرسیم، قبل از همه، نام علی (ع) آورده می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: علی (ع) محور حق‌نمای هستی است. اگر در جهان مردان حقی مانند علی (ع) نمی‌بودند، زندگی جز نومیدی چیز دیگری نبود. همانگونه که امروز در عالم سیاست بین‌الملل مشاهده می‌کنیم، دغل‌کاری و فریبکاری را تدبیر و زیرکی می‌دانند اما در مکتب این مرد الهی، چهار چیز مبنای کار خیر و عقلانی است.

وی اظهار داشت: اول حفظ شرف، دوم ادای وظیفه، سوم وفای به پیمان، چهارم درستی قول. به این جهات است که ادیب مورخ و استاد دانشگاه مصر از برادران اهل سنت در کتاب تاریخ اسلام سیاسی می‌گویند در شجاعت و بزرگواری نظیرش کم دیده شده است. لیکن یک چیز داشت که در مقام سیاست برای پیشرفت کار حاضر نبود به هر گونه وسیله متوسل شود، بلکه می‌خواست در آن کار هم رعایت تقوا و امانت را کرده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما در مقابل، رقیبانش از هیچ وسیله روی‌گردان نبودند و برای پیشرفت مقصد سیاسی خود، از هیچ نوع جرم و جنایتی که آنها را به مقصود برساند، پرهیز نداشتند.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: نمایندگان محترم، ما مفتخریم که الگوی جامعه و انقلاب ما، علی (ع) است و سیاست او، عینِ حق‌ورزی، عین اخلاق بود. صِدق در مکتب و اصل قوام جامعه بود.

وی تأکید کرد: تعارضات جمهوری اسلامی با برخی قدرت‌های بزرگ نیز در همین نکته نهفته است.

لاریجانی ادامه داد: چند روز پیش نمونه‌ای از این ماجرا پیش‌روی ما قرار گرفت؛ دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی، به سوریه حمله کرد و خساراتی به این کشور وارد نمود. سؤال اول این است که کدام مرجع بین‌المللی این ادعا را بررسی کرد و مشخص نمود؟ آیا قبل از بررسی و محکومیت، می‌توان عِقاب نمود.

وی افزود: ما در سال‌های آخر جنگ بارها از طرف صدام با سلاح شیمیایی با انواع مختلف مواجه بودیم. در عملیات بدر، در فاو، در حلبچه و دیگر موارد که این سلاح‌ها از طرف دولت‌های غربی به صدام داده می‌شد و همین قدرت‌های بزرگ، لب فرو می‌بسته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث یک بار و دوبار نبود، در طول یک سال بارها و بارها از سلاح شیمیایی صدام استفاده نمود و نه تنها اقدامی از طرف قدرت‌های غربی ندیدیم که حتی موضعی نگرفتند.

لاریجانی اظهار داشت: اما یکباره در یک ادعای غیرواقعی، عملیات علیه سوریه انجام می‌شود. آیا می‌توان باور کرد شما به دلیل دفاع از حقوق بشر و حقوق بین‌الملل، چنین اقدامی کرده‌اید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و موضوع را رسیدگی کند.

وی ادامه داد: تا آنجا که ما بررسی کردیم، دولت سوریه نه گاز سارین داشت که استفاده کند و نه دلیلی داشت. در شرایطی که توفیقاتی داشته، دست به چنین کاری بزند. این روش‌هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته، در سال‌های گذشته نیز انجام شد و نتیجه‌اش، بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران‌های شدید همراه بود، موفق بود؟

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آیا وقتی آمریکا در عراق ادعا نمود که سلاح‌های اتمی در عراق وجود دارد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت، عراق را زیر بمباران شدید قرار داد، موفق بود؟

لاریجانی افزود: به خاطر دارید آقای پاوه وزیر خارجه وقت آمریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح‌های اتمی عراق ارائه نمود و آن لیست بهانه‌ای برای حمله به عراق شد. بعدها که در عراق مخالفان صدام، حکومت را به دست گرفتند، در مورد این ادعا بررسی صورت گرفت.

وی گفت: آقای طالبانی که خداوند به ایشان صحت کامل عطا فرماید، رئیس‌جمهور عراق شد. تردیدی نداریم که آقای طالبانی از مخالفان صدام بود و سال‌ها علیه رژیم صدام مبارزه نمود. او می‌گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه آمریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم. مثلاً نقطه‌ای که آنها آدرس داده بودند، رفتیم و دیدیم یک طویله بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به آمریکا اظهار داشت: شما که چنین سابقه‌ای در جنگ‌افروزی‌های سال‌های گذشته دارید، سؤال دیگر این است که با این حمله چه چیزی حل می‌شود، آیا جنگ در سوریه خاتمه می‌یابد و راه‌حل سیاسی حاصل می‌شود؛ این یک شروع است نه یک خاتمه.

لاریجانی تصریح کرد: آتش بحران را افروخته‌تر و وسیع‌تر کردید که تبعات آن، دامان خودتان را می‌گیرد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال‌ها در سوریه ماجراجویی کردند و اینک هلهله راه انداختند، شما را به باتلاق سوریه دعوت نمایند و ترجیح دادند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزین نمایند؛ اینها همان کسانی هستند که در شرایط بحران، قِسم دیگری عمل می‌کنند.

علی لاریجانی با محکومیت حمله موشکی آمریکا به سوریه به بهانه انهدام سلاح های شیمیایی گفت: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی ها انجام می شد تحمل کرده است لذا با هر گونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه برای اقدامات ماجراجویی شود مخالف تر است و آن را محکوم می نماید.

وی تصریح کرد: معتقدیم باید گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا معلوم شود جنایتکار در این زمینه چه کسانی بودند و این سلاح ها از چه مرزهایی وارد سوریه شد و به دست چه کسانی استفاده گردید.

در پایان اظهارات لاریجانی، نمایندگان با شعار مرگ بر آمریکا سخنان وی در محکومیت اقدام ایالات متحده را تایید کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.