طراح و سازنده بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه بازی‌سازی در ایران هم از فقر روایت جذاب رنج می‌برد و هم از دانش روز فنی و هنری، گفت: البته فقر قصه بیشتر احساس می‌شود.

فقر روایت در بازی‌سازی ایرانی

قدس آنلاین - عماد رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: بازی‌سازان و انیماتورهای ما هیچ داستان جدیدی را خلق نمی‌کنند و دیگر نه‌تنها داستان وجود ندارد، بلکه ضد داستان وجود دارد.

او دلیل ضعف فنی و هنری بازی‌سازی در ایران را نوپا بودن این صنعت در کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی وضعیت خودمان را با کشوری همچون آمریکا مقایسه می‌کنیم که چهل‌سال است بازی‌سازی در آن وجود دارد و این رشته حدود ۲۵ سال به‌صورت آکادمیک در دانشگاه‌هایش تدریس می‌شود، قیاس چندان درستی نیست.

رحمانی با تأکید بر اینکه بازی‌سازان ایرانی توانایی تولید آثار فاخر و جدی را درصورت حمایت‌های مالی دارند، گفت: می‌توان کار باکیفیت انجام داد، به این شرط که انگیزه‌های مالی وجود داشته باشد.

سازنده بازی «ایران ۵۷» اظهار داشت: تیم ما تاکنون ۱۶ عنوان بازی تولید کرده که ۱۱ عنوان آن وارد بازار شده است. همه این بازی‌ها، نسخه PC است، چون در این بخش می‌توان روی قصه مانور داد، اگرچه نسخه موبایلی بازی «ایران ۵۷» با اصرار به من واگذار شد و در همان نسخه هم تأکید شد که یک‌بازی قصه‌محور باشد، اما داستان متفاوتی دارد.

او با بیان اینکه بازی‌های موبایل، بازار فاسدی پیدا کرده است، افزود: متأسفانه بسیاری از بازی‌های موبایلی زرد و سخیف هستند، البته بازی‌سازان هم باعث شده‌اند که سلیقه مخاطب در انتخاب بازی‌های موبایلی تنزل یابد. معتقدم که بازار PC بازار تمیزتری است و اوضاع بهتری دارد.

 می‌خواستیم بازی باکیفیتی عرضه کنیم

او نسخه موبایلی بازی «ایران ۵۷» را مستقل از نسخه PC خواند و گفت: درکنار این دو نسخه، یک نرم‌افزار تعاملی با عنوان «انقلاب عشق» هم طراحی شده که در فضایی شبیه‌سازی‌شده، حوادث تاریخی سال ۵۷ را روایت می‌کند. علت اینکه نرم‌افزار تعاملی این بازی هم ساخته شد، حجم بالای اطلاعات در مرحله تحقیقات بود.

این بازی‌ساز درباره طولانی‌شدن روند ساخت بازی «ایران ۵۷» توضیح داد: نمی‌خواستیم عنوانی با کیفیت پایین عرضه کنیم، به همین دلیل کار در مرحله پیش‌تولید و تولید، با حساسیت و دقت زیادی انجام شد.

رحمانی معتقد است: بازی‌سازان ایرانی ظرفیت بسیار خوبی در تولید بازی دارند، اما با بودجه کم نمی‌توان یک بازی فاخر و در شأن انقلاب‌اسلامی ‌ایران تولید کرد. با این هزینه‌ها نمی‌توان با هجمه بازی‌هایی همچون «انقلاب ۱۹۷۹» که توسط یک شرکت آمریکایی درباره انقلاب سال ۵۷ ایران ساخته شده و تحریفاتی در روایت دارد، مقابله کرد؛ چراکه این بازی‌ با ده‌ها برابر هزینه بازی «ایران ۵۷» ساخته شده‌ است.

وی از رایزنی با یک ناشر کانادایی برای پخش بازی «شیطان در پایتخت» که درباره کودتای ۱۳۳۲ است، خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.