آئین افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی و اختتامیه نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب با حضور رئیس حوزه هنری برگزار شد.

تجلیل از هنرمندان جوان انقلابی در افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی به همراه تجلیل از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب عصر امروز یکشنبه ۲۰ فروردین در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی رئیس حوزه هنری در سخنانی با گرامیداشت یاد هنرمندان و شهدای انقلاب اسلامی و شهید سیدمرتضی آوینی گفت: صحبت از آوینی صحبت از هویت هنر انقلاب اسلامی است و بسیاری هنر انقلاب را با نام او می شناسند کما اینکه او دارای ویژگی های متمایز کننده بسیاری بود بویژه جامع الاطراف بودنش که به او چنین جایگاهی می داد. آوینی از منظر جهان بینی اسلامی به دنیا نگاه می کرد و برای همین سخنانش به دل می نشست.

مومنی ادامه داد: ما شاید دیر به مکتب هنری و ادبی انقلاب اسلامی دست پیدا کرده باشیم چون به هر شکل انقلاب ما بر اساس مانیفست احزاب شکل نگرفت که بر اساس آن هم اثر هنری خلق شود بلکه مکتب هنری و ادبی مان از میان آثار خودجوش هنرمندانمان سر برآورده است و این هفته فرصتی است برای صحبت کردن درباره آن.

وی در همین زمینه افزود: در حوزه داستان ما حرفهای زیادی برای گفتن داریم و تازه راهمان را پیدا کرده ایم البته توقع مردم هم بالا رفته و ما هم باید پاسخگوی آن باشیم منتهی واقعیت این است که اسلوب های سابق نویسندگی ما توان بیان حقایقی را نداشت که انقلاب اسلامی از جایگاه فراتر بیانش کرده است.

در ادامه مراسم از هنرمندان برگزیده حوزه هنری در جشنواره های برگزار شده خارج از حوزه هنری طی سال گذشته تقدیر شد.

بر این اساس مجتبی احمدی در بخش شعر، محمدرضا بایرامی در بخش داستان، حسین پورکریمی در بخش بازیگری، جلال توکلی در نویسندگی، رضا رضوی در بازیگری، رضا زهتاب در فیلمسازی، میرعمادین فیاض به عنوان نویسنده و مستندنگار، فرارمز قلیچ خانی به عنوان بازیگر، فرامرز کاوه در بخش بازیگری، مرتضی نجفی برای طراحی صحنه، مهناز یزدانی برای کاریکاتور، مینا شفیعی به عنوان نمایشنامه نویس، عبدالحمید ضیایی به عنوان شاعر، سعید طلایی ، محمدرضا عباسپور کاریکاتوریست، اصغر عباسی فیلمساز، وحید فرجی در بخش مستندسازی، آرش فروغی در بخش کاریکاتور، محمد کشاورز داستان نویس، اصغر گروسی نمایشنامه نویس، کاوه مهدوی نمایشنامه نویس و مهیار هزارجریبی به عنوان کارگردان تئاتر تجلیل شدند.

در بخش دوم از این مراسم منیژه آرمین دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: منورالفکری به عنوان پدیده ای که در ضدیت با مذهب است از دوران مشروطه شروع و هنرمندان بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد. در بخش داستان نیز مهمترین جلوه آن حضور نداشتن مردم و باورهایشان در داستان بود. چنانچه در آثار هدایت و چوبک و علوی می بینیم که چگونه با طنز و تمسخر از مردم یاد می‌شود. در این میان اما جلال آل احمد استثنا بود و توانست در آثارش به مقوله مذهب به شکلی جدی نگاه کند. جمله معروف مرحوم شریعتی مبنی بر اینکه در زیر قراردادهای ننگین امضا هیچ طلبه نجفی وجود ندارد وامدار اندیشه آل احمد است. همچنین همسر او سیمین دانشور هم در رمان «سووشون» به طور تلویحی از طلوع یک انقلاب درآینده خبر می دهد.

وی ادامه داد: سایه تفکر منورالفکری در ذهن بسیاری از دانشجویان ایران قبل از انقلاب سنگینی می کرد. من جمله بر سر خود من . فکر می کردم عاقبت روشنفکران هستند که انقلاب می کنند اما در سال های ۵۶ و ۵۷ دیدم که مردم از پایگاه مساجد به خیابان ها  هجوم می آورند. انگار شور انقلاب توانسته بود مردم را با هنر و هنر را با مردم آشتی دهد. در آن دوران داستان های زیادی نوشته شد که تصویر تمام نمای واقعیت های عصرشان بودند. شاید برخی ها به آنها بگویند شعارزده اما در آن زمان شعار جزئی از زندگی مردم بود.

آرمین افزود: جا دارد امروز از خود سوال کنیم در کجای داستان انقلاب قرار داریم همه ما می دانیم انقلاب ریشه عمیقی در زندگی ما دوانده است و مسیری دشوار در شناخت تاریخ و فرهنگ و زوایای روحی و فکری ما پیشمان نهاده است؛ مسیری که با محتوای عالی اش زبانی عالی نیز برای بیان می طلبد. از سوی دیگر شاهد نسل تازه ای از داستان نویسان هستیم که انقلاب را درک می کنند و رفته رفته به داستان ایرانی تشخص خود را می دهند.

دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب در ادامه با ارائه پیشنهاد افزوده شدن بخش مستندنگاری به این جشنواره در دوره های آینده از آنچه که آن را حضور ادبیات لمپنی و روشنفکرنمایی و نیز شلختگی متن در آثار جشنواره نامید، انتقاد کرد.

در بخش دیگری از این مراسم از منصور انوری نویسنده مشهدی و برگزیده جایزه جلال آل احمد و داستان انقلاب تجلیل شد.

همچنین کتابهای «بود و نبود» نوشته سیدهاشم حسینی، «ستاره ها» اثر رقیه سادات صفوی، «تبخال» اثر احسان قدیری، «جشن از ما بهتران» به کوشش خسرو باباخانی و رقیه سادات صفوی، «رویای یک عمارت فرعونی» به کوشش خسرو باباخانی و «شب پنجم» اثر فریبا انیسی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.