مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی مجاز است اما نباید در قالب دریافت شهریه باشد.

پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی به شرط دریافت شهریه غیر مجاز است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حسن مسعودی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص بحث پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی، با بیان اینکه پیش‌ثبت‌نام را به صورت مطلق نمی‌توانیم تأیید یا رد کنیم، اظهار داشت: تمام کارهای ما حول ۳ محور انجام می‌شود اول اینکه از حقوق مردم در تمام موضوعات دفاع کنیم و تصمیمات و بخشنامه‌هایمان در جهت حقوق و منافع مردم باشد.  

وی ادامه داد: دومین محور در خصوص مسئولان مدارس غیردولتی است و وظیفه داریم تلاش کنیم که به آنها لطمه نخورد و انگیزه برای ادامه کار آنها فراهم شود؛ سومین محور نیز این است که باید فعالیت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات باشد.

مسعودی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی، اضافه کرد: شهریه مدارس بر اساس آیتم‌ها و شاخص‌ها تعیین می‌شود و در کمیته تعیین شهریه منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ شورای نظارت در استان، نظر کمیته تعیین شهریه را بررسی و تصویب می‌کند و سپس شهریه‌ها به شورای نظارت مرکزی ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قاطبه مدارس غیردولتی بر اساس قوانین و مقررات فعالیت می‌کنند، گفت: همانطور که عنوان شد شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه محاسبه می‌شود و مراحل مختلفی داد؛ این درست نیست که بیان کنیم قاطبه مدارس غیردولتی قید و بند ندارند و بی‌حساب و کتاب از مردم پول می‌گیرند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر پولی که اولیای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی پرداخت می‌کنند، شهریه عنوان می‌شود، بیان داشت: اینکه خانواده‌ای پول ایاب و ذهاب می‌دهند، شهریه محسوب نمی‌شود یا پول لباس و غذا شهریه نیست اما در اعلام شهریه توسط خانواده‌ها، تمام مبالغی که پرداخت می‌کنند را شهریه می‌گویند.

وی در خصوص شهریه اضافه مدارس گفت: اینکه بگوییم مدرسه‌ای شهریه اضافی دریافت کرده است یعنی از شهریه مصوب، بیشتر دریافت کرده است که البته ممکن است تخلفاتی در برخی مدارس اتفاق بیفتد اما نمی‌توان منکر شد که قاطبه مدارس در چارچوب حرکت می‌کنند.

مسعودی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم روزنه‌ای برای کارهای خلاف نباشد، ادامه داد: امید است برای سال تحصیلی آینده، کمترین انحرافات را داشته باشیم و البته باید بگویم شهریه برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های فوق برنامه بر اساس چارچوب‌ها مشخص شده و در معرض دید اولیا در مدرسه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اثرات مثبت مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی، بار مالی دولت را کاهش داده و تصدی‌گری دولت را کم می‌کنند؛ مدارس غیردولتی با جذب ۲۰۰ هزار نفر، تصدی‌گری دولت را کم کرده است.

* با حذف مدارس غیردولتی، برخی مدارس تهران ۳ نوبته می‌شوند

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند، افزود: سرانه مستقیم دانش‌آموزان بدون فضا و تجهیزات در مدارس غیردولتی ۳ میلیون تومان است.  

وی با اشاره به اهمیت مدارس غیردولتی تصریح کرد: اگر مدارس غیردولتی در تهران نباشند، در تعدادی از مناطق، مدارس ۳ نوبته می‌شوند.

مسعودی در پاسخ به پرسش که «اگر خانواده‌ای، فرزندش را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کرده و شهریه او را پرداخت کرده باشد اما بخواهد در تابستان مدرسه فرزندش را تغییر دهد، تکلیف شهریه چه می‌شود؟» گفت: در صورتی که والدین تا ۳۱ شهریور ماه به هردلیلی بخواهند فرزندشان را از مدرسه‌ای که ثبت‌نام کرده‌اند، جابه‌جا کنند، مشکلی وجود ندارد و عین شهریه به آنها مسترد می‌شود.

وی با بیان اینکه تنگاهای زیادی برای مؤسسان مدارس غیردولتی وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر آزمون‌های متعددی در کشور برای ورود دانش‌آموزان به مدارس مختلف مانند استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، ماندگار، شاهد و ایثارگران وجود دارد و پس از آن، خانواده به سمت مدارس غیردولتی می‌آیند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: به عبارتی معتقدیم تنوع مدارس به نظام آموزشی هم لطمه می‌زند و باید تنها مدارس دولتی و غیردولتی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مدرسه‌ای داریم که امسال فقط یک کلاس ۲۰ نفره می‌توانست تشکیل دهد و برای آن، ۹۰۰ نفر ثبت‌نام کردند؛ ‌اگر در این موسس ایجاد انگیزه کنیم می‌تواند مدرسه دیگری ایجاد کند اما انگیزه برای مؤسسین نیست.

مسعودی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش راهی جز این ندارد که مدارس غیردولتی را تقویت کرده و توسعه دهد، گفت: در حال حاضر در مناطق یک تا ۱۲، تمام رتبه‌های یک امتحانات نهایی به مدارس غیردولتی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه قانون مدارس غیردولتی امسال نهایی و دائمی شد، اظهار داشت: اگر مفاد قانون مدارس غیردولتی محقق شود، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در قانون قبل یعنی قبل از تصویب قانون جدید، شورای نظارت استان می‌توانست رأی به انحلال مدارس متخلف بدهد، ولی نمی‌توانست اجرا شود زیرا این رأی باید در شورای نظارت مرکزی بررسی و تحلیل می‌شد و رأی داده می‌شد.

وی افزود: اما یک مشکل وجود نداشت و اینکه چون مدت ۵ سال آزمایشی قانون مدارس غیردولتی و مهلت تمدیدش تمام شده بود و تقریباً ۲ سال بود که اعتبار نداشت، رأی نهایی انحلال در شورای نظارت مرکزی، ارزش نداشت.

مسعودی، زمان ثبت‌نام در مدارس غیردولتی را پس از ابلاغ شهریه اعلام کرد و گفت: ظرف یک یا دو هفته آینده شهریه‌ها، ابلاغ می‌شود.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.