کرمان- دربارندگی های ابتدای امسال و ورود بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به جازموریان ، نیاز سالانه این تالاب به آب تامین شده است

ورورد بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب جازموریان/ آبزیان برگشتند

به گزارش قدس آنلاین، مسئول اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه گنج گفت: بر اثر بارندگی های مناسب در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب با باز شدن دهانه سد جیرفت و مابقی هم از سایر رودخانه های فصلی وارد تالاب جازموریان در جنوب کرمان شده است.

حسین عبدالله زاده افزود: در پی این حجم آبگیری مراتع و پوشش گیاهی تالاب که سال ها خشک و شوره زار بود ، احیا شد و گونه های پرنده های آبزی و کنار آبزی و شکاری به تدریج در تالاب حضور پیدا کرده اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: شرایط مناسب تر برای جازموریان زمانی پایدار خواهد ماند که حقابه زیست محیطی آن رعایت شود چرا که لازمه سالم ماندن همه تالاب ها رعایت حقابه آنها و تغییر الگوی کشت حوزه های آبریز است.

گفتنی است : جازموریان که بیش از نیمی از این تالاب در استان کرمان واقع  اس، از شرق به غرب حدود ۳۰۰ کیلومتر طول و از شمال به جنوب در محدوده ‌ای به عرض ۱۰۰ مترمربع گسترده است.

 این پهنه آبی به وسیله رودخانه هلیل رود در کرمان و رودخانه بمپور سیستان و بلوچستان (در شرق تالاب جازموریان) تغذیه می‌ شود و بنا به فصول مختلف سال وسعت آن تغییر می‌ کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.